Sivu 1/2

Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 17:50
Kirjoittaja Pastori

Re: Kate Jorille

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 18:33
Kirjoittaja jori

Tällainen siis kyseessä
Kuva
Jaa, monessakin mielessä samoilla linjoilla kuin minäkin. Etuveto, aurinkokatos ja sähköavustus. Kaikki osiot kuitenkin vähän vajaita. Etuveto on jäykkä ja ohjaus vain takapyörällä, josta syystä tuskin ajelee kovin vauhdikkaita kaartavia laskuja. Minä laitan sitten, kun Joku saa puhallettua minuun vähän tarmoa, asteen puoelleen kääntyvät etupyörät ja varmaankin kaksi kääntyvää takapyörää. Aurinkokatos on pään päältä läpinäkyvä. Onhan siitä kiva katsella tähtiä öisin, mutta päivisin paistaa aurinko päähän ja häikäisee. Minä olisin pannut toisen aurinkopaneelin katoksi hiukan eteen viettäen ja saanut tuplasähköt ja mukavan varjon. Kovasti korkea on tuo myös. Onhan se kiva nousta kyytiin ja ajella liikenteessä noin korkealla, eikä se tuolla ajettavilla nopeuksilla haittaa edes kaatumisvaaran mielessä. Minä kuitenkin laittaisin istuimen matalammalle, kun kerran omaani suunnittelemani etuveto sen mahdollistaa. Tuossa istuimen on hyvä olla summittain etuakselin kohdalla, joten ei ole mahdollisuutta madaltaa. Mataluus mahdollistaisi kaventamisen, mikä parantaa nopeutta. Lisäksi laittaisin tuulilasiin avattavan luukun Arcuksen tapaan, jotta näkee sateellakin. Muuten ihan kiva. :D


Re: Kate Jorille

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 20:15
Kirjoittaja Pastori

Niin. Linkkivinkki koski katteen pituutta. Arvasin tulevan kritiikin läpinäkyvyydestä.

Ehkä pyörästä jotain kertoo sit se - ettei se ole näköjään enää tuotannossa. Mutta tsekkasin kyllä samaa - että olishan tossa idistä.

Mutta tää on nyt hyvä että Jori taas listasi noin kevytkulkineen perusteet - millaisen tekisi. Ei tartte nyt saada kuin kamat kasaan ja tehdä.

Ehdotan että pidetään 48 tunnin eli kahden vuorokauden työpaja - tyyliin uneton 48 ja tehdään toi suunnitelma kuljeksimasta. Olis muuten ihan helvetin hauska proggis.

Mä hankin pajan ja perusteräkset - Jori suunnittelee vähän lisää, ja hankkii läkkärät ja tarpeet mitä ei romuista löydetä = erikoiset palikat - mä organisoin riittävän määrän romuja - Joensuulainen panimo tarjoaa meille oluet - nukutaan se vähä mitä tarttee, pihalla riippumatoissa - siellä pitää olla tietty pajan pihalla grilli että saadaan syötyy nonstop, LIDL onkin melkein läjin kauppa parin kilsan päässä että saadaan ruokaa mihin on totuttu.

Enää pitää päättää minä vuonna tää paja tehdään - ehdottaisin kevätkesää 2017.

Ai niin - mä lupaan organisoida tonne dokumentointiryhmää - niin saadaan siitä lyhytelokuva samalla.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 20:23
Kirjoittaja Pastori

Eiks nyt ookkin ihan sikahyvä tarjous. Jos tätä ei nyt tehdä niin en ehdota enää ikinä mitään työpajaa :)


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 20:24
Kirjoittaja Pastori

E-cruiser ajaa Joensuuhun ja raahaa sähkösysteemit mukanaan- tia ehkä jo etukättä tulee toimitettua? Niihin pitää hakee jostain apurahaa - kalleimmat palikat on ne?


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 20:25
Kirjoittaja Pastori

Putkipenkin jigin voisi tehdä tohon - että olisi sitten niiden tekemisen toimintamalli valmiina. Saataisiin se hyöty kaikille yleisen tiedon lisääntymisen lisäksi.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 20:30
Kirjoittaja Pastori

Jumaliste. Neljä minuuttia jo mennyt ja täällä ei hihkuta ilosta. Ihmemeininkii.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 20:41
Kirjoittaja PW

Hip, hip huraa!


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 21:16
Kirjoittaja Vilijami

Nyt on tekemisen meininki, ainakin suunnittelutasolla :D


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 21:16
Kirjoittaja E-Cruiser
Pastori kirjoitti:

E-cruiser ajaa Joensuuhun ja raahaa sähkösysteemit mukanaan- tia ehkä jo etukättä tulee toimitettua? Niihin pitää hakee jostain apurahaa - kalleimmat palikat on ne?

Joensuun reissua oon kyllä pidempään jo miettinyt, mutta nuo sähkövermeet tulis kyllä sitten muulla kyydillä alkuperäisissä laatikoissaan. :wink: Jos ihan uudet hankkii siis.
Tuo Uneton48 muuten filmasivat yöllä meidän pihalla. Mun ikkunat näkyy siinä yhdessä kohdassa, oli valot päällä kun istuin laudalla seuraamassa.
Tässä pyörässä on vähän samaa ideaa kuin tuossa:

https://endless-sphere.com/forums/viewt ... =3&t=74772


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 16 Joulu 2015, 21:27
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:

Tässä pyörässä on vähän samaa ideaa kuin tuossa:
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... =3&t=74772

Kuva
Tuossa kuvan pyörässä on vähän samaa ylivarusteltua ilmettä kuin vaimon vihreässä kaupunkiponissa. Äsken se laittoi siihen pattereilla toimivat jouluvalot eteen asentamaansa ylikokoiseen tavarakoriin. Ponin varusteisiin kuuluu mm. Wunderbaum.:D
Laitan kuvan tähän alle, kun saan tyttären ottamaan sellaisen.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 17 Joulu 2015, 01:39
Kirjoittaja vaaka

Vaihtelu virkistää, joten voi olla epäterveellistä yöpyä penkissä, joten kattoon voisi tehdä kiinnikkeet riippumatolle. Säädettävä eri pituisille? Ekaksi illaksi valmiiksi kokeilua varten?

Miltä näillä leveysasteilla auringon kulma vaikuttaa vaakatasossa olevien aurinkopaneelien hyötysuhteeseen? Olisiko kuvuksi kolmessa akselissa taittuvasta paneelista iloa? Sellaisia on olemassa mm. veneille ja siksi osa on kävelemistä kestäviä. Ainakin markkinointipuheissa. Kaarrettu paneeli pienentää mittoja, joten kahden paneelin mahduttaminen helpottuu. Mutta kerääkö kaarrettu paneeli enemmän, vai vähemmän valoa ja millä käyttöprofiililla? Parkissa vs koko päivän ajaen vs eri suuntiin eri aikoina ajaen.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 17 Joulu 2015, 08:45
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:

Vaihtelu virkistää, joten voi olla epäterveellistä yöpyä penkissä, joten kattoon voisi tehdä kiinnikkeet riippumatolle. Säädettävä eri pituisille? Ekaksi illaksi valmiiksi kokeilua varten?

Miltä näillä leveysasteilla auringon kulma vaikuttaa vaakatasossa olevien aurinkopaneelien hyötysuhteeseen? Olisiko kuvuksi kolmessa akselissa taittuvasta paneelista iloa? Sellaisia on olemassa mm. veneille ja siksi osa on kävelemistä kestäviä. Ainakin markkinointipuheissa. Kaarrettu paneeli pienentää mittoja, joten kahden paneelin mahduttaminen helpottuu. Mutta kerääkö kaarrettu paneeli enemmän, vai vähemmän valoa ja millä käyttöprofiililla? Parkissa vs koko päivän ajaen vs eri suuntiin eri aikoina ajaen.

Liikkuvii vehkeisiin sopii paremmin ns. ohutkalvotekniikalla valmistetut aurinkokennot. Niiden hyötysuhde ei ole vielä yhtä korkea kuin kiteisillä kennoilla, mutta ne ovat kevyitä ja niitä voi taivutella haluamaansa muotoon.
Kuva
Tässä motivointivideo.


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 07:08
Kirjoittaja vaaka

Juu hyötysuhteesta johtuen ajattelin automaattisesti taipuvaa kidekennoa veneilyvivahteella. Keveys on hyvästä, mutten tiedä, onko sillä niin väliä, jos sähkömottori avustaa pahoissa paikoissa?


Re: Kate Jorille - työpajaideointia

Lähetetty: 18 Joulu 2015, 12:43
Kirjoittaja Syväri

Mitenkähän tuon 3-pyöräohjauksisen etuvedon ny sitte toteuttais ettei tulis liikaa tekniikkaa. Vetonivelillä varmaan pakko pelata etupyörissä. Takapyörän pitää olla tiukasti paikallaan suoraan ajaessa pienistä ohjausliikkeistä huolimatta, mutta sen pitäis kuitenkin vapautua kevyesti kun käännetään enemmän. Pitäs keksiä yksinkertainen systeemi. :)