jviirret kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Oma visioni on kevytmoottoripyöräluokkaan menevä matala 100 km/h kolmipyörä.
Nykyinen "suurkaupunkisuunnittelu" vaatiikin tuollaisen. Mistään ei pääse mihinkään jos ei kierrä parin rampin kautta ja aja 10km pätkää moottoritiellä.
Tuo on vain matematiikkaa. Kun samalle alueelle kasataan ihmisä, vaatii heidän liikkumatarpeensa väylätilaa, joka kasvattaa aluetta, joka lisää väylätilan tarvetta, joka kasvattaa aluetta, joka kasvattaa väylätilan tarvetta. Tästä syystä suuret keskittymät, jotta voisivat olla hyödyllisiä, vaativat tehokkaan joukkoliikenteen ja vähän tilaa vievää kevyttä liikennettä. Juuri tästä syystä ei voi olla kovin suuria autoliikenteeseen perustuvia kaupunkeja.
jviirret kirjoitti:100km/h alkaa vain olla jo sellainen nopeus että pitää pieni ajatussäie uhrata jopa kolariturvallisuudelle.
Totta, mutta tässä tehdäänkin moottoripyörän filosofiaan perustuvaa liikennevälinettä, eikä sen turvallisuustason saavuttaminen ole kovin vaikeaa.
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Satasen nopeudessa Kreuzotter antaa Questille 350 kg kokonaispainolla ja "Robust wide touring tire" renkailla tehontarpeeksi 2 kW. Jos päätetään kantomatkaksi 250 km, tarvitaan 5kWh akku.
Kuinka kauan tuollaisella Questilla pitäisi kiihdyttää ennen kuin se on saavuttanut 100km/h nopeuden?
Sehän riippuu moottoritehosta. Tuossahan laskettiin vastusten aiheuttamaa tehonkulutusta. Jos tarkoitit tuolla kahden kilowatin moottorilla, niin vastaus on: äärettömän kauan.