Sivu 1/4
Rahtinojapyörä
Lähetetty: 23 Joulu 2015, 21:11
Kirjoittaja Wacky
Olen tässä alkanut pohtia rahtinojapyörän rakentamista kun Veloven Armadillo osoittautui älyttömän hintaiseksi.
Pohdiskelin jotain saman kaltaista kun heillä, mutta omaani vähän ajattelin täysjouston lisäksi nelipyöräohjausta ja vetoa jotta se toimii talvella ja kääntyy hyvin pituudestaan huolimatta. Sähköavustus lienee tarpeen ja mietin että sen voisi rakentaa väliakselille/takapyörille menevälle vedolle.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 23 Joulu 2015, 21:22
Kirjoittaja jviirret
mun mielestä tuossa Velove Armadillossa on menty niin kauas polkupyöräideologiasta kuin se ilman rekisteröinti ja katsastuspakkoa on mahdollista. Raskas, ruma ja monimutkainen hökötys. Tee mieluummin Flevo-tyyppisenä:

250w napamoottorit takapyöriin niin on pitoa. Kuorman saa alas, joten tuskin on kovin kaatumisherkkäkään.
Jukka
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 23 Joulu 2015, 21:38
Kirjoittaja Härski
...kuulostaa mukavan erilaiselle ja siten hieman haastavammalle rojektille! Toivottavasti tulee valmista joskus! Jotenkin haisee turhan monimutkaiselle= painavalle/kalliiille/hankalalle tehdä veto ja ohjaus samaan pyörään(renkaaseen).
Taitaa puoliväkisin mennä murrosnivel hommeleiks.vaikkakin kyllähän Ketju sallii sortokulmaa jonkin verran...mitenköhän toimis ketjuveto ylhäältä tulevalla ketjulinjalla ja hillityllä ohjauskulmalla jokapyörässä...
Mielenkiintoista.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 23 Joulu 2015, 21:40
Kirjoittaja Härski
Jukka puhuu asiaa.
Taas kerran.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 23 Joulu 2015, 22:09
Kirjoittaja Wacky
Pyörässä olisi ketjuveto keskiakselilla ja nivelöydyt akselit, mutta vetäville pyörille tarvii sellaiset kuitenkin jos meinaa tehdä kunnon jousituksen
Akseleilla veto jaetaan katkaisemalla akselit ja laittamalla päihin vapaarattaa joita vetää yhdessä yksi ratas jolle ketjutulee. Keskelle ihan vakio 135 mm napa josta pakka vaihtajineen, veto siirtyy levyjarrun paikalle laitetulla rattaalla.
Toki hommasta tulis paljon yksinkertaisempi kun päätyis luopumaan nelivedosta ja nelipyöräohjauksesta, mutta ei se menis talvella ihan samallailla ilman niitä.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 23 Joulu 2015, 23:26
Kirjoittaja tm
Runko-ohjattu nelipyöräinen, johon veto ketjulla vain etuakselille, ja takapyöriin napamoottorit?
Runko-ohjatun ajokäytös isommassa vauhdissa voi vaan olla "haastava"
.
Esim. hydraulisylinteriohjauksella voisi saada hieman rauhoitettua, niinhän se esim. pyöräkuormaajissakin toteutetaan.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 24 Joulu 2015, 09:43
Kirjoittaja E-Cruiser
Nelipyöräohjaus lienee tarpeeton. Kyllä se kääntyy riittävästi etuohjauksellakin, koska voit virittää sen jyrkästi kääntyväksi eli suuren välityssuhteen ohjausvaihteeseen koska lujaa tuolla tuskin koskaan on tarkoitus ajaa. Jos vehkeellä ei koskaan juuri mennä yli 20 km/h niin ohjauksen voi välittää aika äkäiseksi.
Suoravetomoottoreita ehdottomasti ei tuohon, jollei laita sellaista ns. "stokemonkey"-tyyliin eli pelkkä moottori ilman vannetta kiinni runkoon pyörittämään ketjua.
Paras vaihtoehto olisi ehkä joku Bafangin keskiöveto, esim Vihreesykkeliltä. Sellaisella saa parhaan väännön hitaassa nopeudessa, toki sillä hinnalla että ketju ja ketjupyörät joutuvat todella koville hitaassa ylämäkijurnutuksessa. Delta vaikuttaa aika järkevältä tuohon käyttötarkoitukseen, miksei tietysti quattrovelokin.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 24 Joulu 2015, 09:52
Kirjoittaja PW
Olisko tää tarkotettu ammattikäyttöön?
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 24 Joulu 2015, 10:12
Kirjoittaja jooseha
Mitä Wacky aikoo kuljettaa? Mietityttää onko ylimitoitettu käyttöön nähden, mutta tee vaan. On sen verran innovatiivinen 
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 24 Joulu 2015, 12:27
Kirjoittaja Wacky
Napamoottoria suunnittelin keskiakselille joka voisi olla aivan tavallinen takanapa.
Ohjaus jos alan tekemään nelipyöräistä ei olisi rungosta nivellity vaan tukivarsilla toteutettu samaan tapaan kuin armadillossa on.
Jos nelivedosta luopuu voisi takavedon toteuttaa ilman erillisjousitusta joka olisi helpompi toteuttaa, mutta ei toki yhtä hieno.
Rungoksi meinasin hieman armadillosta poiketen käyttää neljää pienempää putkea kun heillä on yksi iso ja kaksi pienempää. Keukan toteuttaisin yhdellä isommalla putkella joka jakautuisi sitten neljäksi pienemmäksi joita yhdistäisi sopivasti poikkiputket antaen jäykän, mutta kevyehkön rakenteen.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 24 Joulu 2015, 14:17
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:Tee mieluummin Flevo-tyyppisenä:

250w napamoottorit takapyöriin niin on pitoa. Kuorman saa alas, joten tuskin on kovin kaatumisherkkäkään.
Jukka
Onkohan tuo flevotyyppinen tavarankuljetin kuinka kiikkerä ilman kuormaa? Lyhempiakselivälinenkin tahtoo kipata ilman kallistusniveltä ja siinä sentään istutaan tukikolmion keskellä 
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 25 Joulu 2015, 10:17
Kirjoittaja Wacky
Jos meinaa tehdä tällaisen tukivarsi rakenteen niin neliveto ei tee siitä enää kovin paljon monimutksiemman. Nelipyöräohjausta mietin koska nelivedon kanssa pyöriä ei kannata tehdä kovin hurjasti kääntyviä jolloin pienen kääntöympyrän saavuttamiseksi nelipyörä ohjaus olisi paikallaan.
Tässä armadillon rakenteita edestä takaa


Takapään kuvasta näkee että armadillossa on moottori asennettu erilliselle akselille josta menee ketju napavaihteelle ja sieltä sitten itse vetoakselille jossa luultavasti katkaistulla akselilla kahdella vapaarattaalla toteutettuna.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 25 Joulu 2015, 10:40
Kirjoittaja Härski
Jos käytät rungossa ainoastaan pienihalkaisiaisa putkia, tulee siitä helposti vetelä vääntojäykkyyden puuttuessa. Tästä syystä tehtaalaisessa on vähintään yksi isohalkaisiainen putki.
Mikäli runko tehdään pienihalkaisiaisesta putkesta täytyy runkoon tehdä ristikkorakenteita joilla saadaa väännön aiheuttamat leikkausjännitykset haltuun. Esim sähkövoimalinjojen mastot on usein tehty suhteellisen hennosta materiaalista ja rakenteen jäykkyys tehdään ristikkorakenteella.
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 25 Joulu 2015, 10:50
Kirjoittaja Härski
Helpottaa vaan kummasti komponenttien sijoittelua(suunnittelua) kun ei tarvitse kokoajan väistellä vinoreevoja jos käyttää suosiolla isoa päärunkoa. Samalla saa, kuin puolivahingossa, tehtyä pitkät tukivarret, jotka aiheuttaa vähemmän häiriötä jouston aikaisiin pyöränkulmiin.
Aika moista avaruusraketin suunnittelua, sanon ma. Mul ei riittäisi into kun tietää valmiiks kui painava siitä tulee. Helpompi hommata lavamallinen Erkkola ja ajella sillä!
Re: Rahtinojapyörä
Lähetetty: 25 Joulu 2015, 10:52
Kirjoittaja Syväri
Tätä ketjuohjureiden määrää
Tuo väliakseli moottorille varmaan ihan hyvä ratkaisu, ei tarvi kustomoida napamoottorista toispuoleista ja se toimii itsessään väliakselina