Sivu 12/25

Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 02:32
Kirjoittaja PW
Bujubuju kirjoitti:

Ketjulinja:
https://rideons.files.wordpress.com/201 ... gnment.jpg

Keulaputki, se iso viistoputki voi toki olla vino tai muuten epäsymmetrinen ja kiinnittynyt toiseen laitaan keskiöputkea, mutta keskilinjan tulisi olla keskellä kiekkoa ja keskiöputkea.

Jos laitan keskiöputken keskikohdan keskilinjalle, eturatas ei yletä ketjulinjalle. Tarttee nyt nukkuu yleensä aamuyöllä ratkee suuretkin ongelmat :wink:


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 08:00
Kirjoittaja Bujubuju

Tärkeintä on saada keskilinja kohdalleen. Minulla on mahdollisuus justeerata se ketjulinja kuntoon täällä kotona osia vaihtamalla. Minulta löytyy erilaisia keskiöitä ja kaupasta niitä saa lisää. Kun keskilinja on kohdallaan, voin käyttää pyörässä muitakin osia tarpeen mukaan. Tehdään pyörä runkovaatimusten mukaan kuntoon. Ensin runko ja sitten siihen sovitellaan osat. Osia on saatavana kyllä vaikka millaisia. Käytin keskiötä kampineen ratarungossa ja siinä ketjulinja oli ok tuon navan kanssa. Mutta tärkeintä on siis se keskilinja. Minulla on muitakin kampia ja keskiöitä täällä, joten ei huolta osista.

Keularakenne vaikuttaa varsin kunnianhimoiselta ratkaisulta.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 08:09
Kirjoittaja PW
Bujubuju kirjoitti:

Tärkeintä on saada keskilinja kohdalleen. Minulla on mahdollisuus justeerata se ketjulinja kuntoon täällä kotona osia vaihtamalla. Minulta löytyy erilaisia keskiöitä ja kaupasta niitä saa lisää. Kun keskilinja on kohdallaan, voin käyttää pyörässä muitakin osia tarpeen mukaan. Tehdään pyörä runkovaatimusten mukaan kuntoon. Ensin runko ja sitten siihen sovitellaan osat. Osia on saatavana kyllä vaikka millaisia. Käytin keskiötä kampineen ratarungossa ja siinä ketjulinja oli ok tuon navan kanssa. Mutta tärkeintä on siis se keskilinja. Minulla on muitakin kampia ja keskiöitä täällä, joten ei huolta osista.

Keularakenne vaikuttaa varsin kunnianhimoiselta ratkaisulta.

Ok, alan ymmärtää. Jos nuo osat siulla on ollu käytössä ja samassa pyörässä, pitäähän ne tähänkin saada. Ehkä oon sihtaillu väärin, kohta kattelen uudestaan.
Mitä viimesellä lauseella tarkotat?


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 08:36
Kirjoittaja Bujubuju

Tärkeintä on saada keskiöputken keskikohta etuhaarukan keskikohdalle eli navan keskikohdan kanssa samalle viivalle.

Epäsymmetriset ratkaisut ovat aina olleet hienoja, mutta samalla jotenkin hankalia. Putket on helppo laittaa aina samaan suuntaan ja symmetrisesti paikoilleen. Omissa rakennelmissani on ollut aina ihan tavallinen takahaarukka keulan kanssa. Tekemäsi etuosa näyttää hienolta.

Yhdysputken avulla saa hienosti otettua lisätukevuutta verrattuna Helsinkinojakkiin, jossa yhdysputki on hitsattu etuhaarukan kruunuun, jolloin rasitus keskittyy kruunun ja kaulaputken liitokseen.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 08:45
Kirjoittaja Bujubuju

Ketjulinjaa voin justeerata kyllä sitten, kun runko on valmis.

Navan ketjulinjavaihtoehdot:
Chain Line: 1/8" Flat
43.8mm
42.2mm

Chain Line: 1/8" Dished
42.1mm / 45.5mm
40.5mm / 43.9mm

Chain Line: 3/32" Flat
43.3mm / 44.3mm
41.7mm / 42.7mm

Chain Line: 3/32" Dished
41.6mm / 46.0mm
40.0mm / 44.4

Kampisatsin ketjulinja 110,5mm keskiöakselilla on 45mm, joten ei huolta kun saat keskiöputken ja navan keskikohdat samalle viivalle ja akselit samaan suuntaan. Tiedot repäisin suoraan valmistajien sivuilta.
Tuon lisäksi minulla on kyllä 113mm akselilla varustettu keskiö ja eri mittaisia rattaan kiinnityspultteja aluslevyineen.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 09:01
Kirjoittaja Bujubuju

Tuohon haarukkaan mahtuu myös Sturmey Archer AW X-RD3 -3-vaihdenapa rumpujarrulla tai vastaava jalkajarrulla. Siinäkin on sama ketjulinja Kuin tuossa punaisessa S1C-navassa.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 09:07
Kirjoittaja PW
Bujubuju kirjoitti:

Ketjulinjaa voin justeerata kyllä sitten, kun runko on valmis.

Navan ketjulinjavaihtoehdot:
Chain Line: 1/8" Flat
43.8mm
42.2mm

Chain Line: 1/8" Dished
42.1mm / 45.5mm
40.5mm / 43.9mm

Chain Line: 3/32" Flat
43.3mm / 44.3mm
41.7mm / 42.7mm

Chain Line: 3/32" Dished
41.6mm / 46.0mm
40.0mm / 44.4

Kampisatsin ketjulinja 110,5mm keskiöakselilla on 45mm, joten ei huolta kun saat keskiöputken ja navan keskikohdat samalle viivalle ja akselit samaan suuntaan. Tiedot repäisin suoraan valmistajien sivuilta.
Tuon lisäksi minulla on kyllä 113mm akselilla varustettu keskiö ja eri mittaisia rattaan kiinnityspultteja aluslevyineen.

Selitäs noita numeroita kun en taas ymmärrä :oops: Mitä tuo tuumamitta tarkottaa ja mitä nuo millit?


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 09:20
Kirjoittaja Bujubuju

Tuumamitta tarkoittaa ketjun leveyttä. Takarattaan paksuus riippuu käytettävästä ketjusta.

Millimitat ovat mittoja mitattuna keskilinjalta eturattaan tai takarattaan keskelle. Siinä on monia mittoja riippuen takarattaan mallista. Onko ratas suora vai kuppimainen. http://www.sheldonbrown.com/chainline.html

Jos eturatas on ihan selvästi liian lähellä keskilinjaa takarattaaseen verrattuna, voi syynä olla väärä keskiökasetti. Sen piti kyllä olla ihan se oikea, mutta pakatessa voi sattua huteja. Siksi ei kannata jäädä liikaa ketjulinjaa mietimään. Tärkeintä on aina se, että osat ovat keskellä keskilinjaa, josta ketjulinja mitataan.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 09:21
Kirjoittaja jviirret
Bujubuju kirjoitti:

Tärkeintä on saada keskiöputken keskikohta etuhaarukan keskikohdalle eli navan keskikohdan kanssa samalle viivalle.

Tismalleen näin. Aika turhaa tässä vaiheessa sotkea tämän enempää noita ketjulinjoja tähän.
Riittää kun rakentaa rungon niin että keskiömuhvi, kiekko ja ohjauslaakeri ovat suorassa ja millilleen pyörän keskilinjalla. Tämän jälkeen voi hienosäätöä tehdä kaupan osilla.
Jos rakentelee rungon niin että joku em. osista ei ole keskellä niin hienosäätö kaupan osilla on paljon vaikeampaa/mahdotonta.

Jukka


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 09:39
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
Bujubuju kirjoitti:

Tärkeintä on saada keskiöputken keskikohta etuhaarukan keskikohdalle eli navan keskikohdan kanssa samalle viivalle.

Tismalleen näin. Aika turhaa tässä vaiheessa sotkea tämän enempää noita ketjulinjoja tähän.
Riittää kun rakentaa rungon niin että keskiömuhvi, kiekko ja ohjauslaakeri ovat suorassa ja millilleen pyörän keskilinjalla. Tämän jälkeen voi hienosäätöä tehdä kaupan osilla.
Jos rakentelee rungon niin että joku em. osista ei ole keskellä niin hienosäätö kaupan osilla on paljon vaikeampaa/mahdotonta.

Jukka

Ok, teemme näin - kiitos opista :mrgreen: Millilleen on miulle aika haastavaa - mutt yritettään.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 09:58
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Millilleen on miulle aika haastavaa - mutt yritettään.

Ei se oo vaikeaa. Etuosa kannattaa rakentaa ilman takaosaa, mutta kiekko paikoillaan jigiputkien väliin kiristettynä. Näin voit tarvittaessa kallistaa runkoa eteenpäin ja nähdä että osuuko se keskelle jigiputkia. Sama taaksepäin, emäputken pitää osua tismalleen jigiputkien väliin kun eturunkoa kallistaa jigissä taaksepäin. Samassa yhteydessä katsotaan suorakulmalla että osat ovat suorassa, eivätkä ainoastaan keskellä.
Tällä tavalla työn edetessä ja välitarkastuksia tekemällä on hyvinkin helppo päästä millin tarkkuuteen.

edit: emäputken päässä kannattaa pitää sen mutteri kierteitä suojaamassa.

Jukka


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 10:05
Kirjoittaja jori

Nerokas idea Jukka! :D

Suorakulmalla voi sitten mitata jigiputkien kyljistä, onko haarukan ruoto ja kampikeskiö paitsi paikoillaan, myös oikeassa asennossa.

PS. Tarkoitit Jukka varmaankin tuossa edellä haarukan ruotoputken pään kierteiden suojaamista. Emäputkessahan ei ole kierteitä.
Tässä vielä ote Polkupyöräwikistä.

Etuhaarukka on rungosta erillinen osa, joka kiinnittyy rungon emäputkeen etuhaarukan varsiosan (ruotoputki) avulla.


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 11:57
Kirjoittaja PW

Alotin pyörän asettelun alusta Jukan ohjetta yritin noudattaa. Jigipalkit vaateriin, etukiekko ensin puristuksiin, vanteen pintoja vasten. Vatupassilla tarkastus, kiekko pystysuorassa. Etuhaarukan dropparit pohjaan ja mutterien kiristys. Ruotoputkeen mutteripäälle, jottei kierteet vioitu. Ruotoputki palkkien väliin etupuollella ja kääntö taakse - molemmissa millilleen keskellä 8) Onko se sama asia ku just keskellä, vai millintarkkuudella? :wink:
Takapäälle sama homma, sekin näytti olevan kohillaan - oikasin tuossa sen verran ett käytin ruotoputken pätkää mittarina (pientä klappia ja siis mittavirheen mahollisuus)
Vaikka tein homman taas väärin tai ainakin väärässä järjestyksessä - tähän asti tekemät rungon osia ei tarvinnu muuttaa lainkaan. Ainoastaan sen keskiöklemmarin joudun tekemään uuden 8)


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 12:16
Kirjoittaja Bujubuju

No, sittenhän se on kohdallaan! :D


Re: Muattava putkikamelj

Lähetetty: 10 Huhti 2016, 09:09
Kirjoittaja PW

Tarkistan vielä, mistä mitataan keskiön keskipiste? Mielestäni siinä on 2mm ero jos mittaan keskiöputken keskikohdan tai keskiöakselin keskikohdan :? Edellä käydyn keskustelun perusteella valitsisin keskiöakselilta mitatun kohdan. Toisaalta luulis ett se putkikin on keskellä :roll: onko tehdastekosessa 2millin tarkkuudella tehty ja miun pitäs pystyy tekeen millin vai oliko se just? Vai enkö osaa mitata? :oops: