Re: Lotek, kinneri lapselle
Molemmat valmiit. Seuraavaksi vuorossa puutöitä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Molemmat valmiit. Seuraavaksi vuorossa puutöitä.
Tasannolta löytyi teflonpäällysteisiä liukulaakereita 1€/kpl.
Vilijami kirjoitti:Tasannolta löytyi teflonpäällysteisiä liukulaakereita 1€/kpl.
Mittakaavaa on kuvasta vaikea hahmottaa, mutta arvelen, että ovat tulossa ohjauslaakeriksi. Teflonin toimiminen menestyksellisesti laakerina edellyttää sileää terästä vastinpintana, jotta laakeripinta kestaa ja saavutetaan pieni kitkakerroin.
Joo olkatapin laakeriksi on tulossa. Isot sileät rikat on liukupintoina.
Akselin suunta, jota brikat kantavat, ei kuitenkaan ole se tärkein. Noin pienellä laakerivälillä ja isolla olkapoikkeamalla laakeri nojaa isolla voimalla olkatappiin, jonka siis pitäisi olla laakerien kohdalta sileä. Tuleeko olkatapiksi putken pätkä olkanivelen haarojen väliin pultilla puristettuna.
M10x90 pultti 12.9 lujana. Kova sileä kierteetön pinta osuu liukulaakereihin.
Minkä takia pystysuora olkatappi?
jooseha kirjoitti:Minkä takia pystysuora olkatappi?
Tulee siihen takakallistumaa, mutta ei sivukallistumaa, koska en ole keksinyt siihen tarpeeksi nokkelaa valmistustekniikkaa perustyövälineillä.
Yritys ja erehdys, kun puu on halpaa. Tai pylväsporalla oikeaan kulmaan käännetyn puun poraus ja puu on kallistettu oikeisiin kulmiin kiiloilla, jotka takaavat identtiset kulmat molemmalle puolelle. Ja kiilat sekä puu pitää kiinnittää pitävästi. Klemmarilla?
Liimaksi valikoitui Soudalin D4 luokan polyuretaaniliima, jota suositellaan mm. vedenalaisiin liimauksiin veneissä.
Ensin yritin etsiä Tammerin F3:sta joka on kuulemma parasta ikinä vaneriveneiden rakentamisessa, mutta sitä ei enää valmisteta.
Runko on kasattu.
Ei tullut samanlainen kuin aiemmassa piirroksessa
Onko ideana, että etuakseli kovassa töyssyssä antaa periksi ja kääntyy vinoon, mutta voidaan potkaista takaisin suoraksi. Jos näin, kannattaa raidetangon liike tuottaa myös keskirungosta tukien, niin akselin vinoon meno ei vaikuta ohjaukseen.
Nyt sitten hoksasin että olkatappeihin olisi saanut kätevästi sivukallistuksen kun etuakselista olisi tehnyt loivan U:n muotoisen. Ohuempia vaneerisuikaleita pinoon, liimaa väliin ja puristuksiin kuivumaan niin että kasan päät on keskikohtaa ylempänä.
Jukka
jori kirjoitti:Onko ideana, että etuakseli kovassa töyssyssä antaa periksi ja kääntyy vinoon, mutta voidaan potkaista takaisin suoraksi. Jos näin, kannattaa raidetangon liike tuottaa myös keskirungosta tukien, niin akselin vinoon meno ei vaikuta ohjaukseen.
Pultin lisäksi siinä on liima ja neljä ruuvia. Nähdäkseni ei kovin mielellään pyörähdä? Ja voihan siihen laittaa narutuet penkin sivuista etuakseliin. Luulis olevan Jorin mieleiset
jviirret kirjoitti:Nyt sitten hoksasin että olkatappeihin olisi saanut kätevästi sivukallistuksen kun etuakselista olisi tehnyt loivan U:n muotoisen. Ohuempia vaneerisuikaleita pinoon, liimaa väliin ja puristuksiin kuivumaan niin että kasan päät on keskikohtaa ylempänä.
Jukka
Joo, mutta ei se olekaan ongelmakohta, vaan itse olka-akseli.