Baskeri kirjoitti:
Eipä ole kummoinen keksintö, mutta mukavaa, että nojapyörä pääsee mediassa esiin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Baskeri kirjoitti:
Eipä ole kummoinen keksintö, mutta mukavaa, että nojapyörä pääsee mediassa esiin.
Onko siinä oikeesti 18 vaihdetta?
PW kirjoitti:Onko siinä oikeesti 18 vaihdetta?
Veikkaan että napa pitää sisällään Pinion Driven, jossa nuo 18 välitystä ja 630% range.
http://pinion.eu/en/
Olisiko tehty niinkin yksinkertaisesti, että on vain liimattu tuota hammashihnaa eturummun sisäpinnalle, laakeroitu rumpu kampiakseliin ja puolattu päälle pyörä. Valitettavasti noita hammasvälityksiä tulee tuossa rakenteessa kolme peräkkäin ja momenttialue on korkea –jopa korkeampi kuin henkilöautossa– eli rattaista tulee painavia. Lopputulos on siis painava ja hyötysuhteeltaan kehno –muuten hyvä.
Perustelen tähän vielä tuon vääntömomenttiasian.
Henkilöauton vaihteisto vastaanottaa suoraan moottorilta tulevan väännön, joka tässä tapauksessa vertautuu polkimilla tuotettuun vääntöön. Satakiloinen ukko normaalikammen päällä seisten tuottaa 175 Nm väännön. Vähän ohjaustangosta avittaen –tai nojapyörässä selkänojasta– ja lukkopolkimia käyttäen nousee tuo helposti yli 250 Nm, joka on jo ihan hyvä henkilöauton moottorin vääntöarvo.
Eikö vaihdenavan saisi tehtyä niinkin että kampiakseli olisi sivussa eikä pyörän keskiössä. Itsevetävissä ruohonleikkureissa on usein pyörässä sisähammastus ja vetoakselissa on luonnollisesti pienempi ratas. Näin pärjätään keposemmalla kulmavaihteella. Olisi muutakin etua, kampiakselin voi sijoittaa ylemmäs ja eteenpäin.
Miten tällainen pyörä on parempi kuin perinteisellä ketjuvedolla oleva mbb?
No, lyhytjalkainen saa kohtuu korkuisen ja isorenkaisen nojapyörän, mutta vetopito jää vaatimattomaksi ja voimansiirtohäviöt ketjuvetoa suuremmaksi.
Jukka
jviirret kirjoitti:Miten tällainen pyörä on parempi kuin perinteisellä ketjuvedolla oleva mbb?
No, lyhytjalkainen saa kohtuu korkuisen ja isorenkaisen nojapyörän, mutta vetopito jää vaatimattomaksi ja voimansiirtohäviöt ketjuvetoa suuremmaksi.Jukka
Ei se MBB:tä parempi ole, jutun kirjottaja vaan ei ole ennen etuvetosta nojakkia nähnyt, eikä tiedä mikä on MBB
Ei, kun se on KETJUTON. MBB ei ole ketjuton, vaikka siinä lyhyet ketjut onkin.
Ketjuttomuus tuntuu olevan lehtiuutista lukien kaikkien keksijöiden ainaisena tavoitteena ja mielessä ensimmäisenä illalla herätessä ja viimeisenä aamulla nukkumaan mennessä.
Niin. Mikä siinä on ettei kätevä ja halpa tekniikka oikein kelpaa. Ai niin - kun se on niin yleinen - pitäis olla erilainen ja yksilöllisempi. Mitäs sitten kun kaikki on ketjuttomia - niin Joku Perhana löytää ladosta vanhan pyörän jossa on kätevä ketjullin systeemi ja eikun keksitään se sit uudelleen.
Jopa on negatiivista kommenttia
Tuohan ois huippurakenne näppärään taittonojakkiin. Siinä ei ole voimansiirtohäviöt pääosissa, vaan se että helposti se kävelijän voittaa!
Aika jänskästi on haarukat molemmissa päissä toispuoleisia.
Pastori kirjoitti:Aika jänskästi on haarukat molemmissa päissä toispuoleisia.
Joo, lisäksi runko kovin ohutta putkea ja taka-akseli liian ohut. Kulkee kuin jäniskoira –tai Pakoputkipyörä.
jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:Aika jänskästi on haarukat molemmissa päissä toispuoleisia.
Joo, lisäksi runko kovin ohutta putkea ja taka-akseli liian ohut. Kulkee kuin jäniskoira –tai Pakoputkipyörä.
Joo. Mä katoin videolta samaa kohtaa.
On tutkinut Burrowsin rakkineita ja kopioinut tämänkin sitten sieltä
Tollasen kun saisi halvalla kauppoihin niin johan nojakkeja näkyisi kaikkialla, mielestäni näyttää järkevältä varsinkin kaupungilla ajoon