Sivu 1/7
SH29
Lähetetty: 13 Helmi 2016, 18:47
Kirjoittaja irakas
Mielessäni kaihertaa suunnitella ja rakentaa kinneri, joka olisi helppo huoltaa ja olisi rakennettavissa kotitekoisesti. En nyt keksi muita puoltavia ääniä, mutta kertokoon nopeasti tehty skitsi, mistä on kysymys. Anteeksi, että projektioita on päällekkäin!
Runko jakautuisi kahtia. Yläosa kääntyisi kuin ruumisarkun kansi, jonka alta olisi tarkoitus pujahtaa sisään. Mielestäni useimmat nykyiset kinnerit ovat niin umpinaisia, että huolto on kovin ongelmallista, ja istumaan asettuminen vaatii aika hyvät käsivoimat. Tosin tässäkin istumaan asettuminen ei salli kovin suurta mahaa.
Kinnerin perusrunko olisi 40x40x1,5 mm ohutseinäputkea ja korin runko mäntyrimaa ja kate 1,5 mm:n ohutviiluvaneria. Jousitus kaikissa pyörissä.
Re: SH29
Lähetetty: 13 Helmi 2016, 20:29
Kirjoittaja Vilijami
Minkälainen on tämän kinnerin kotitekoinen olkatappirakenne?
Re: SH29
Lähetetty: 13 Helmi 2016, 21:17
Kirjoittaja MM
Tuossa on ideaa myös siinä mielessä, ettei katteessa tarvitse olla koko ihmisen mentävää aukkoa, vaan riittä, että pää menee kaulaa myöten katosta läpi. Päässä voi sitten olla I-maailmansodan lentäjäpäähine silmälaseineen tai kevyt mopokypärä. Silloin kaikki tuulilasin huurtumisongelmat jää pois eikä takarungon kohoumaa tarvita pään taakse. Kanootin tapaan aukossa voi olla kurenauhalla varustettu kerni. Integraalikypärän visiirissä voi käyttä formuloista tuttuja repäistäviä irtokelmuja.
Arkun kuminatkin jäävät alakertaan.
Re: SH29
Lähetetty: 13 Helmi 2016, 22:52
Kirjoittaja vaaka
"...yläosa kääntyisi kuin ruumisarkun kansi..." No anteeks!!!! Antakee armoo 
Re: SH29
Lähetetty: 13 Helmi 2016, 23:01
Kirjoittaja janx
Tuli heti tämä ruumisarkku mieleen, joka on tehty Coroplast pp-kennolevystä: http://www.instructables.com/id/Facet-V1-Velomobile/
Näkyyköhän tuo edes tutkassa? 
Re: SH29
Lähetetty: 14 Helmi 2016, 09:10
Kirjoittaja irakas
Vilijami kirjoitti:Minkälainen on tämän kinnerin kotitekoinen olkatappirakenne?
Vaikka tämmöinen.
Re: SH29
Lähetetty: 14 Helmi 2016, 11:34
Kirjoittaja irakas
Kuinka radikaalisti ajo-ominaisuudet muuttuisivat, jos olkatappi olisi pystysuorassa. Kunnollisen jouston ja aurauskulman järjestäminen olisi silloin paljon helpompaa. Täällä jossain ketjussa oli juttua tästä.
Re: SH29
Lähetetty: 14 Helmi 2016, 12:18
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Kuinka radikaalisti ajo-ominaisuudet muuttuisivat, jos olkatappi olisi pystysuorassa. Kunnollisen jouston ja aurauskulman järjestäminen olisi silloin paljon helpompaa. Täällä jossain ketjussa oli juttua tästä.
Iso olkapoikkeama aiheuttaa epätasaisella ohjauksen nykimistä epätasaisuuden ylittävän etupyörän suuntaan.
Ajo-ominaisuudet muuttuvat siitä riippuen, miten paljon olkapoikkeama tämän muutoksen takia kasvaa. Olkatapinhan ei tarvitse olla pystysuora, vaan riittää hyvin, kun se on sivusuunnassa pysty, ettei raidetangon pituus muutu jouston takia. Kun olkatappiin tehdään riittävä takakallistuma ja tämän edellyttämä offsetti, voidaan olkatappi sijoittaa paljon lähemmäs kiekon keskitasoa. Näin nivelen ei tarvitse olla akselin kohdalla, vaan voi sijaita paljon lähempänä kiekon keskitasoa pinnoituksen kohdalla ja olkapoikkeama jää pieneksi.

- Suoraohjaus kuntoon.png (3.75 KiB) Katsottu 5633 kertaa
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... sta#p87304
Re: SH29
Lähetetty: 14 Helmi 2016, 23:09
Kirjoittaja jooseha
Re: SH29
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 07:54
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Tiedä sitten tarviiko raidetangon pituuden olla muuttumaton 
Sakarin suunnitelmassa jousituselementtinä n. 20mm kumi. 10% joustolla sen paksuus muuttuu kaksi milliä. Tuolla olkatapin kulmalla tarkoittaa alle millin muutosta raideleveydessä. Jos aurauksen/harituksen säätää kuorma päälllä, niin noin pieni muutos töyssyssä ei voi häiritä.
Jukka
Re: SH29
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 08:14
Kirjoittaja irakas
Tuota Cab-Bike Speedster:iä en ollut nähnytkään. Siinä vaan jää takapyörän hoito hankalaksi, kun avautuva kansi ei mene perään saakka. Kiekoiksi olen ajatellut 3 x 507. Jotta kansiosa kääntyisi riittävästi, on sen kupeessa etupyörän kohdalla läpällä sulkeutuva aukko.
Kokeilin josehan ehdottamaa kohtisuoraa taitettua raidetankoa SH23:ssa, mutta raidetangon nivel-varren laakerointi tuotti ongelmia. En saanut sitä riittävän tukevaksi.
joseha:
"Tiedä sitten tarviiko raidetangon pituuden olla muuttumaton
Ehkä tyydyttävään ratkaisuun riittää, jos muutoksen minimoi."
Joo, näin on. SH26:ssa on ollut nyt pitkään kierrejousitus olkatapeissa ja keskeltä alastaivutettu yhtenäinen raidetanko. Etupyörien aurauskulman olen säätänyt kuormattuna, ja homma on toiminut näin ällistyttävän hyvin. 
Re: SH29
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 08:19
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Tuota Cab-Bike Speedster:iä en ollut nähnytkään. Siinä vaan jää takapyörän hoito hankalaksi, kun avautuva kansi ei mene perään saakka.
Menee se, mutta ei taida ilman työkaluja avautua? Yläosaa(etu- ja takaosa) vaihtamalla ilme muuttuu tällaiseksi:

Jukka
Re: SH29
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 09:08
Kirjoittaja MM
Sakari on bruukannut käyttää avotrikeissään kokonaisia etuhaarukoita, joissa etupyörän akseli on tuettu pyörän molemmin puolin. Vissiin vannejarrujen kiinnittämiseksi ja suoraohjauksen takia. Vaikka piirroksen mukaan siitä ei nyt ole kyse, olen usein ajatellut, että etuhaarukan rungon puoleinen putki voisi olla suoraan pitkä olkatappi Morganin replikan tavoin. Jousi voisi olla puristusjousen sijaan myös vetojousi, jonka yläsilmukka olisi kiinnitetty haarukan yläosaan ja alasilmukka olkatapissa liukuvaan eturunkoon. Siinäpä sitten lulluttelisi. Sivusuunnassa pystysuora olkatappi ei vaikuta joustossa raideväliin, mutta raidetangon pituuteen hieman, kun taas vinossa olkatapissa vaikutus on molempiin yhtäaikainen.
Re: SH29
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 09:18
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
joseha:
"Tiedä sitten tarviiko raidetangon pituuden olla muuttumaton
Ehkä tyydyttävään ratkaisuun riittää, jos muutoksen minimoi."
Joo, näin on. SH26:ssa on ollut nyt pitkään kierrejousitus olkatapeissa ja keskeltä alastaivutettu yhtenäinen raidetanko. Etupyörien aurauskulman olen säätänyt kuormattuna, ja homma on toiminut näin ällistyttävän hyvin. 
Ehdottamani olkanivelen siirto mahdollisimman lähelle kiekkojen keskitasoa parantaa tilannetta tämän suhteen, pienentää ohjausnivelen kuormitusta, tuottaa jarrusatulalle oivallisen paikan ja mahdollistaa paremman vetopidon etupyörien siirtyessä tuon kymmenisen senttiä edemmäs.


- Offsetohjaus.png (6.82 KiB) Katsottu 5482 kertaa
Haarukka on kuvassa katkaistu, jotta nivelen kohta näkyy. Samalla tekniikalla voi tehdä myös ulokeakselillisen.
Re: SH29
Lähetetty: 15 Helmi 2016, 16:38
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Tuota Cab-Bike Speedster:iä en ollut nähnytkään. Siinä vaan jää takapyörän hoito hankalaksi, kun avautuva kansi ei mene perään saakka.
Menee se, mutta ei taida ilman työkaluja avautua? Yläosaa(etu- ja takaosa) vaihtamalla ilme muuttuu tällaiseksi:
Siitä irtoaa koko takaosa:

Cab-Bike on rakenteeltaan suunniteltu modulaariseksi. Siihen on olemassa ainakin neljää eri kantta. Voi olla että muutokset vaativat työkaluja, mutta tekisi mieli olettaa että muutokset ovat suunniteltu helpoiksi. Muuten menee koko modulaarisuuden idea käyttäjän kannalta hukkaan.
Takaosa luultavasti irtoaa helposti ja/tai takahaarukka putoaa kopan alle, sillä takarenkaan vaihdettavuus on hyvin todennäköisesti huomioitu. Tuossa on oikea takahaarukka eikä yksipuoleista.