Sivu 1/1

Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 18:59
Kirjoittaja jori

Taas olivat hävyttömät jakaneet Facebookryhmässä tärkeitä viestejä ja jättäneet siirtämättä omalle foorumille. :(
Minä laitan tänne esille, ettei väki hajaannu ja kiinteä ryhmä laimene somekeiton sekaan. 8)

Petrin viesti oli uutinen Australialaisen Rotovelon rantautumisesta Eurooppaan nimellä Eurovelo.
Mainiota, että rotaatiovalettu kate alkaa kilpailla lujitemuovisten kanssa. Rotaatiovalettu kori on ympäristöystävällisempi, kun on samaa muovia kokonaan ja ainakin teoreettisesti äänettömämpi rakenne, joka kestää huomattavasti paremmin kolhuja ja ennen kaikkea hankausta. Onhan se painavampi ja muodot rajoitetut, mutta minusta sille pitää antaa mahdollisuus, varsinkin nyt kun sähköavuista on tullut yleisiä myös kinnereissä.

Eurovelo.jpg

Jokin tässä kuitenkin epäilyttää. Aivan kuin jokin unohtunut tapaus vaivaisi ja neuvoisi varomaan Australisasta Eurooppaan ja Suomeen bisnestään laajentavaa yritystä, varsinkin kun soppaan liittyy vielä Hollantikin. ;)

Jos tuo viimeinen kommenttini ei aukea, voit katsoa selityksen Areenalta Noin viikon uutisista. Varsinainen asia valillä 1-11min. :)


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 19:13
Kirjoittaja PW

En laittanu foorumille tuota kun olin sen jo aikasemmin linkannu http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... elo#p71597 ja aattelin ett tulee vaan toistoo.


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 20:22
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

En laittanu foorumille tuota kun olin sen jo aikasemmin linkannu http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... elo#p71597 ja aattelin ett tulee vaan toistoo.

Valitettavasti jouduit nyt makkinointikampanjani uhriksi. :oops: Tarkoitukseni oli vain toistaa viestini facebookryhmän viestien foorumia näivettävästä vaikutuksesta. Muistakaa nyt: facebook on kertakäyttöviestintää verrattuna foorumiviesteihin, joilla on merkitystä myös myöhemmin. Huomasin, että olit mainostanut Nojapyöräfoorumia facebookissa. :D


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 20:27
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

En laittanu foorumille tuota kun olin sen jo aikasemmin linkannu http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... elo#p71597 ja aattelin ett tulee vaan toistoo.

Valitettavasti jouduit nyt makkinointikampanjani uhriksi. :oops: Tarkoitukseni oli vain toistaa viestini facebookryhmän viestien foorumia näivettävästä vaikutuksesta. Muistakaa nyt: facebook on kertakäyttöviestintää verrattuna foorumiviesteihin, joilla on merkitystä myös myöhemmin. Huomasin, että olit mainostanut Nojapyöräfoorumia facebookissa. :D

En ymmärtänyt uhriutuneeni :?
Samaa mieltä ett facessa on hyvin hankala syvällisemmin keskustella ja varsinkin löytää vanhoja keskusteluja. Olenkin ajatellut kalastella fasesta foorumille, niitä jotka eivät täällä ole käyneet - siksi sinne oon jakanut juttuja.


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 20:29
Kirjoittaja PW

Tätä kyseistä kinneriä moitittiin kalliiksi n.5900,-€. Austraaliassa hinta alkaen 6500,- AUD = n. 4200,-€. Menekki olis varmaan parempi jos hinta olis euroopassakin neljän tonnin paikkeilla.


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 20:33
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Mainiota, että rotaatiovalettu kate alkaa kilpailla lujitemuovisten kanssa. Rotaatiovalettu kori on ympäristöystävällisempi, kun on samaa muovia kokonaan ja ainakin teoreettisesti äänettömämpi rakenne, joka kestää huomattavasti paremmin kolhuja ja ennen kaikkea hankausta. Onhan se painavampi ja muodot rajoitetut, mutta minusta sille pitää antaa mahdollisuus, varsinkin nyt kun sähköavuista on tullut yleisiä myös kinnereissä.

Muodot rajoitetut??
Olen 5 vuotta rotaatiovalutehdasta päälliköinyt ja muotteja suunnitellut. Oikeastaan ainoa rajoite on suunnittelijan mielikuvitus. Muoteista tulee toki monimutkaisia, kun muodoilla hullutellaan.
Halvalla nuita kinnerin kuoria saa rotaatiovalulla tehtyä. Raaka-aine pari euroa kilo ja valmiita tuotteita saa teetettyä 5€/kg, siis suomessa.
Tuo tuskin on umpieteeniä koska siitä tulee helposti löysä ja painava. Kevyt ja jäykkä rakenne tehdään valamalla ensin ohut nahka ja vaahdotettua polyeteeniä paksumpi kerros sisälle.


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 20:34
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tätä kyseistä kinneriä moitittiin kalliiksi n.5900,-€. Austraaliassa hinta alkaen 6500,- AUD = n. 4200,-€. Menekki olis varmaan parempi jos hinta olis euroopassakin neljän tonnin paikkeilla.

Vaatisi varmaa valmistuksen siirtämisen eurooppaan, Turkkiin tms. halpatuotantomaahan.

Jukka


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 20:40
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Tätä kyseistä kinneriä moitittiin kalliiksi n.5900,-€. Austraaliassa hinta alkaen 6500,- AUD = n. 4200,-€. Menekki olis varmaan parempi jos hinta olis euroopassakin neljän tonnin paikkeilla.

Ei järjen häivää tuossa hinnassa ja arvatenkin tulee vielä osina, jolloin käsityön osuus on todella pieni. Huippu rotaatiovalumuotti maksaa 50k€ ja normaali peltinen 5k€. Alle 3000€ pitäisi olla ilman kultaisia osia ja normaali myyntikatteella.


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 20:54
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mainiota, että rotaatiovalettu kate alkaa kilpailla lujitemuovisten kanssa. Rotaatiovalettu kori on ympäristöystävällisempi, kun on samaa muovia kokonaan ja ainakin teoreettisesti äänettömämpi rakenne, joka kestää huomattavasti paremmin kolhuja ja ennen kaikkea hankausta. Onhan se painavampi ja muodot rajoitetut, mutta minusta sille pitää antaa mahdollisuus, varsinkin nyt kun sähköavuista on tullut yleisiä myös kinnereissä.

Muodot rajoitetut??
Olen 5 vuotta rotaatiovalutehdasta päälliköinyt ja muotteja suunnitellut. Oikeastaan ainoa rajoite on suunnittelijan mielikuvitus. Muoteista tulee toki monimutkaisia, kun muodoilla hullutellaan.
Halvalla nuita kinnerin kuoria saa rotaatiovalulla tehtyä. Raaka-aine pari euroa kilo ja valmiita tuotteita saa teetettyä 5€/kg, siis suomessa.
Tuo tuskin on umpieteeniä koska siitä tulee helposti löysä ja painava. Kevyt ja jäykkä rakenne tehdään valamalla ensin ohut nahka ja vaahdotettua polyeteeniä paksumpi kerros sisälle.

Tarkoitin rajoitetuilla muodoilla umpikoteloiden mahdottomuutta, joka johtaa siihen, että rotaatiovaletussa pitää olla käytännössä kokonainen trike runkona, kun kotelomuodon jäykkyttä ei voi helposti käyttää, kuten laminoiduissa rakenteissa.

Samaa mieltä olen tuosta hinnasta. EI yksi ohutkuorinen iso pullo todellakaan ole rotaatiovalettuna noin kallis tehdä. Luultavasti kyse on mitättömästä tuotantomäärästä ja kilpailevien tekniikoiden kalleudesta. Eli voi pyytää kovaa hintaa, kun muottikustannus tuollaisen itse tekemiseen on niin suuri, ettei ole vaarana, että pikkupajat pääsisivät kilpailemaan. Laminointi on kuitenkin käsityötä ja tuotantokustannuksiltaan paljon kalliimpaa koria kohti.


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 21:34
Kirjoittaja PW

Tuota eurooppahintaa nostaa ilmeisesti tulli reilusti.


Re: Eurovelo

Lähetetty: 26 Helmi 2016, 21:39
Kirjoittaja Vilijami

Aivan totta Jori, mahdotonta on tehdä kotelorakenteita kuoren sisälle, paitsi siten että esimerkiksi alumiinisen kampipuomin tai etuakselin saa valettua muovin keskelle. Silloin pitää kuumaa ilmaa puhaltaa alumiinipalkin sisään, jolloin muovijauhe sulaa sen ympärille.