Sivu 1/2
Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 12:55
Kirjoittaja panu
Morjensta vaan! Aika paljon on tullut tätä foorumia tutkailtua ja tosi paljon löytyy asiaa ja vinkkejä. Nyt alkaa olla into ja suunnitelmat sillä tasolla, että ajattelin ensimmäisen triken rakentaa... Tai siis tosiaan toisen, kun yhdeksännellä luokalla kinneri kaverin kanssa rakennettiin jo... Siitä aikaa toki jo kohta 20 vuotta. Siitä saakka aika ajoin uuden kinnerin rakentaminen mielessä on käväissyt ja kaikenlaisia suunnitelmia pään sisällä onkin. Ajattelin kuitenkin ensin putkirunkoista trikeä väsätä noin niinkuin eri juttujen testausalustaksi.
Paljon on kysymyksiä mielessä, ja heittelen niitä sitten tännekin kun ovat ajankohtaisia... Ekana mielessä triken kiekot. Onko ne lähtökohtasesti vahvemmilla vanteilla ja pinnoilla kuin "normipyörässä"? Kuinka hyvin ne kestää ja onko pinnojen kiristelyyn esim tarvetta useammin. Painoa mulla pikkusen reilu 80kg joten aika normipainonen kaiketi. Onko ruo kiekkojen kesto yleensä se joka kaupallisislle trikeille asettaa nuo painorajat? Vai yleensä koko rakenteen kesto?
Ja siis tosiaan tadpole trike suunnitteilla ja aikanaan velomobiili myös...
-panu-
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 13:31
Kirjoittaja irakas
Tervetuloa tälle foorumille!
Minä olen suunnitellut, rakentanut ja ajellut 4 trikeä. Kaikissa on ollut normaalit pystypyörien kiekot 20, 24 ja 26 tuumaisina. Missään vaiheessa ei ole tullut ongelmia niiden kestävyyden suhteen. Pinnojen kiristelyn lisätarvetta en ole havainnut pystypyöriin verrattuna. Minulla on elopainoa 85 kg.
Onnea rakentelulle! 
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 17:48
Kirjoittaja Vilijami
Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 18:04
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.
Noitahan saa Biltemasta - eikö?
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 18:27
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.
Noitahan saa Biltemasta - eikö?
Jep, kyllä saa.
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 20:23
Kirjoittaja irakas
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.
Noitahan saa Biltemasta - eikö?
Jep, kyllä saa.
Ei ainakaan Jyväskylän Biltemasta. Sain hankittua Pyörätohtorilta niitä 2 kpl SH25 ja SH28:aan. Onko 25 km/h keskinopeus kovinkaan arvokasta menoa?
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 09:44
Kirjoittaja panu
Joo, tokihan se on ajotyylistä ja käytöstä kiinni paljon. Bilteman 20" etuvanteet meinasin eteen laittaa. Jarrut joutuu vaan tekemään niillä vannejarrulla. Mitenkäs 26" takavanteen kestävyys? Onko ne etuvanteet kovemmalla kuin taka-? Ietenkiin kiinni myös painopisteestä ym.
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 10:40
Kirjoittaja Vilijami
panu kirjoitti:Joo, tokihan se on ajotyylistä ja käytöstä kiinni paljon. Bilteman 20" etuvanteet meinasin eteen laittaa. Jarrut joutuu vaan tekemään niillä vannejarrulla. Mitenkäs 26" takavanteen kestävyys? Onko ne etuvanteet kovemmalla kuin taka-? Ietenkiin kiinni myös painopisteestä ym.
Bilteman bmx takakiekossa on vaihdepakan kierre, johon saa levyjarrusovittimen. Napa on terästä, niin nuo sovittimet voi heppailla siihen kiinni muutamalla pisteellä.
Kaikenkaikkiaan triken kiekkojen kestävyyteen vaikuttaa kaksi asiaa, pystysuuntainen ja vaakasuuntainen kuormitus, eli paljonko on massaa kannateltavana ja kuinka kova keskipakoisvoima tulee kurvissa. 559 (26") kiekko kestää takana swb tadpolessa hyvin, mutta lwb tadpolessa on ongelmallisempi. Ei siis voi yksiselitteisesti sanoa onko etu- vai takakiekot kovemmalla rasituksella, vaan se riippuu pyörätyypistä.
Ensimmäistä trikeä/nojapyörää tehdessäsi ei kannata hakea mitään täydellisiä ratkaisuja. Reippaasti vaan tekemään jonkinlainen että pääsee ajelemaan ja kokemuksien kautta sitten parantelee seuraavaan malliin. Eikä radikaaleja muutoksia kannata tehdä ennen kuin on testannut sitä 1000km 
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 11:59
Kirjoittaja Wacky
Kerralla ei tule täydellistä, mutta lähelle voi päästä kun kopio hyväksi havaittuja rakenteita. Tämä ei toki toimi uutta kokeillessa ja niissä homma onkin välillä enemmän hakuammuntaa
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 16:19
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.
Noitahan saa Biltemasta - eikö?
Jep, kyllä saa.
Ei ainakaan Jyväskylän Biltemasta. Sain hankittua Pyörätohtorilta niitä 2 kpl SH25 ja SH28:aan. Onko 25 km/h keskinopeus kovinkaan arvokasta menoa?
Kai siellä nyt noita on - katos hyllypaikka tuosta ja käy tsekkaan.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000023890/
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 18:43
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:irakas kirjoitti:Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.
Noitahan saa Biltemasta - eikö?
Jep, kyllä saa.
Ei ainakaan Jyväskylän Biltemasta. Sain hankittua Pyörätohtorilta niitä 2 kpl SH25 ja SH28:aan. Onko 25 km/h keskinopeus kovinkaan arvokasta menoa?
Kai siellä nyt noita on - katos hyllypaikka tuosta ja käy tsekkaan.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000023890/
Minulla tarve oli 20" takapyörästä. Silloin kun kävin Jyväskylän Biltemassa tsekkaamassa, ei ollut yhtään paikalla. Nyt näyttää tosiaan olevan yksi.
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 28 Maalis 2016, 19:23
Kirjoittaja Vilijami
Vuosi sitten, kun imin kans tehtiin flevot, niin Oulun biltsussa piti käydä sanoon, että tarvitaan 6 takakiekkoa. Meniköhän siinä pari viikkoa ku tuli hyllyyn?
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 29 Maalis 2016, 11:50
Kirjoittaja panu
Tuota vois tietty yrittää, että sais ne levyjarrusovittimet niihin vapaarattaan kierteisiin. Mistähän ne helpoiten sais hommattua ne adapterit? Oon myös miettiny, että rinnakkain istuttava tandem olis hauska. Swb triken mallilla, mutta nelipyöräisenä. Siinä alkaa kyllä olla kiekot lujilla. Mikä on muuten lain sallima polkupyörän leveys?
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 29 Maalis 2016, 12:36
Kirjoittaja Jarcco
panu kirjoitti:Tuota vois tietty yrittää, että sais ne levyjarrusovittimet niihin vapaarattaan kierteisiin. Mistähän ne helpoiten sais hommattua ne adapterit? Oon myös miettiny, että rinnakkain istuttava tandem olis hauska. Swb triken mallilla, mutta nelipyöräisenä. Siinä alkaa kyllä olla kiekot lujilla. Mikä on muuten lain sallima polkupyörän leveys?
Useampi kuin kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 125 cm, http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940774
Mutta sähköavusteisella taitaa olla vain metrin?
Velocar on helppotekoinen rintarinnan malli, tässä yksi esimerkki:
http://www.elkinsdiy.com/pedal-recumbents/pedal-car/
Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...
Lähetetty: 29 Maalis 2016, 12:40
Kirjoittaja samuel
Finlexistä kuukkeloimalla löytyi seuraavaa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
28 § (30.12.2015/1612)
Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveys
Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä.
Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä.
evyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.