Keskiömoottori..
Mitä mieltä keskiömoottorista ? Oisko passeli avustus trikeen ?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mitä mieltä keskiömoottorista ? Oisko passeli avustus trikeen ?
Mulla on Drymer Gliderissä 24V 250W keskiömoottorilla avustus ja näin muutaman ajelukerran perusteella voisin väittää että oikein passeli viritys. Näppärästi voi vaihteilla säätää lähtöjä ja painoakin tulee lisää tuonne etupäähän vähäsen. En tiiä miten toimis jos ois takapakka, mutta ainaki tolla Nexus 8-napavaihteella tuntuu toimivan oikein hyvin.
Miksei, välitys pitää tarkistaa, ainakin bafangin 36v/250w setissä on vakiona 46t eturatas. Kampia se pyörittää n. 90 kadenssilla maksimissaan ja omassa pystärissä se riittää 40km/h vauhtiin. Toki nopeampaakin voi vispata kuin moottori mutta silloin ei meno kevene.
Eikö siis kellään trikessä ( HPV Scorpion tai vastaava ) ole keskiömoottoria ?
Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma.
Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.
samuel kirjoitti:Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma.
Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.
Miksi välttämättä keskiömoottori? Napamoottori toisessa etupyörässä tuo monia etuja. On helppo asentaa, säästää ketjua ja sen katketessa pääsee etenemään moottorilla. Kaksipyörävetoisena vaikeassa maastossa ja talvella lumessa ajaminen on helpompaa. Se, että toinen etupyörä vetää vaikuttaa yllättävän vähän ajolinjaan.
irakas kirjoitti:samuel kirjoitti:Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma.
Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.
Miksi välttämättä keskiömoottori? Napamoottori toisessa etupyörässä tuo monia etuja. On helppo asentaa, säästää ketjua ja sen katketessa pääsee etenemään moottorilla. Kaksipyörävetoisena vaikeassa maastossa ja talvella lumessa ajaminen on helpompaa. Se, että toinen etupyörä vetää vaikuttaa yllättävän vähän ajolinjaan.
Sakari on kyllä oikeassa, mutta tavanomaisesti triket ovat ulokeakselisia, eikä ulokeakseliin ole toistaiseksi tarjolla napamoottoria. Jos haluaa napamoottorin trikeensä, pitää siinä olla etupyörillä kaksipuoleiset haarukat ja näissäkin tavanomaista paksumpi akselilovi dropparissa.
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:samuel kirjoitti:Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma.
Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.
Miksi välttämättä keskiömoottori? Napamoottori toisessa etupyörässä tuo monia etuja. On helppo asentaa, säästää ketjua ja sen katketessa pääsee etenemään moottorilla. Kaksipyörävetoisena vaikeassa maastossa ja talvella lumessa ajaminen on helpompaa. Se, että toinen etupyörä vetää vaikuttaa yllättävän vähän ajolinjaan.
Sakari on kyllä oikeassa, mutta tavanomaisesti triket ovat ulokeakselisia, eikä ulokeakseliin ole toistaiseksi tarjolla napamoottoria. Jos haluaa napamoottorin trikeensä, pitää siinä olla etupyörillä kaksipuoleiset haarukat ja näissäkin tavanomaista paksumpi akselilovi dropparissa.
Ja lisäksi kogamilla on takana Rohloff. Että jos sinne moottori niin menee vaihteistokin uusiksi.
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:samuel kirjoitti:Tampereella lielahden xxl sportin tavaratalon johtajan isällä(ompa lausehirviö) on trike johon on tulossa keskiömootttori. Fillarihuolto oli saanut nakin hoitaa homma.
Täytyy ottaa kuva pyörästä kun haen muksun fillarin huollosta ja samalla kysyä mitä ovat saaneet aikaiseksi.
Miksi välttämättä keskiömoottori? Napamoottori toisessa etupyörässä tuo monia etuja. On helppo asentaa, säästää ketjua ja sen katketessa pääsee etenemään moottorilla. Kaksipyörävetoisena vaikeassa maastossa ja talvella lumessa ajaminen on helpompaa. Se, että toinen etupyörä vetää vaikuttaa yllättävän vähän ajolinjaan.
Sakari on kyllä oikeassa, mutta tavanomaisesti triket ovat ulokeakselisia, eikä ulokeakseliin ole toistaiseksi tarjolla napamoottoria. Jos haluaa napamoottorin trikeensä, pitää siinä olla etupyörillä kaksipuoleiset haarukat ja näissäkin tavanomaista paksumpi akselilovi dropparissa.
Eturenkaat näytti 12-tuumasilta mutta kai ne 16-set oli. Ja kato kun omistaja sanoo että näin tehdään niin ei siinä paljoa jumpitella nääs.
Ketjusta vetävien moottorien vastustaminen ketjuvoiman lisääntymisargumentilla on tietysti teoriassa relevantti, mutta käytännössä turha pelko. Ketjuvoima kun riippuu kulkuvastuksista, eikä niinkään moottorin nimellistehosta.
Moottori ei tehokkaimmillaankaan kykene polkijan tuottamiin ketjuvoimiin. Kun ihan tavallinen polkija runnoo hitailla kampikierroksilla, kykenee hän helposti oman painonsa suuruisiin poljinvoimiin. Vähänkään kokeneempi polkija jopa kaksinkertaisiin istuinta vasten puristaessaan ja lukoilla toisella jalalla auttaessaan.
100 kg painoa vastaava poljinvoima vastaa 90 kadenssilla 1600 W moottorin maksimivääntöä. Ketju ei kuitenkaan kulu tai veny moottortehon mukaan, vaan sen tehon mukaan, mitä pyörä vastustaa menoa. Samoilla vauhdeilla ajelevan ketjut kuluvat saman verran riippumatta moottoritehosta, joka ketjua pyörittää.
JNissi kirjoitti:Mulla on Drymer Gliderissä 24V 250W keskiömoottorilla avustus ja näin muutaman ajelukerran perusteella voisin väittää että oikein passeli viritys. Näppärästi voi vaihteilla säätää lähtöjä ja painoakin tulee lisää tuonne etupäähän vähäsen. En tiiä miten toimis jos ois takapakka, mutta ainaki tolla Nexus 8-napavaihteella tuntuu toimivan oikein hyvin.
Miten tuo Nexus 8 takapakka on toiminut ja kestänyt kun olet ajanut sillä tämän kesän.
Voisikohan sitä kokeilla 48V 750W keskiömoottorilla. ja avuksi Gearsensor, joka katkoo moottorivirran vaihtaessa.
Ps. onko kellään muilla tietoa kestävyydestä
sv kirjoitti:JNissi kirjoitti:Mulla on Drymer Gliderissä 24V 250W keskiömoottorilla avustus ja näin muutaman ajelukerran perusteella voisin väittää että oikein passeli viritys. Näppärästi voi vaihteilla säätää lähtöjä ja painoakin tulee lisää tuonne etupäähän vähäsen. En tiiä miten toimis jos ois takapakka, mutta ainaki tolla Nexus 8-napavaihteella tuntuu toimivan oikein hyvin.
Miten tuo Nexus 8 takapakka on toiminut ja kestänyt kun olet ajanut sillä tämän kesän.
Voisikohan sitä kokeilla 48V 750W keskiömoottorilla. ja avuksi Gearsensor, joka katkoo moottorivirran vaihtaessa.Ps. onko kellään muilla tietoa kestävyydestä
Kyseessä ei ole takapakka kun nexus 8 on napavaihde.
Yksivaihtoehto on myös sähkövaihteisuus jolloin vaihdevivusta luulis saavan suoraan tiedon vaihtamisesta, mutta se voi toki rajoittua shimanon omiin steps yksiköihin.