Sivu 1/2

Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 13:24
Kirjoittaja PW

Päivän ongelma herätti avaamaan tämmösen ketjun - en muista tämmöstä ennen olleen erikseen.
Muattavaputkikameli ketjussa pidettiin ongelmallisena ett keskiö ei tullu keskelle yhdysputkea, vaan rataslinjojen takia toiseen laitaan.

pwkeskio.jpg
pwkeskio.jpg (156.64 KiB) Katsottu 3842 kertaa

Jos ymmärsin ongelman oikein, kohdistuu keskiön ja klemmarin väliseen liitokseen nyt enemmän voimia kun jos keskiö olis keskellä. Mieluummin siis keskiö olis keskellä (senhän sanoo jo nimikin;)) tai jopa toisessa laidassa.
Niin ja syy miks keskiö tuli laitaan - ilmeisesti kammet tarkotettu pidemmälle keskiölle.


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 13:43
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mieluummin siis keskiö olis keskellä (senhän sanoo jo nimikin;)) tai jopa toisessa laidassa.

On minäkin yhteen pyörään( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/chop.htm ) laittanut keskiön reunaan, mutta siinä se oli lähes välttämätöntä että ketjulinjasta sai kohtuu vaivalla toimivan. Joku hyvä selitys pitää ainakin olla sille että keskiö on sivussa ;) Jos keskiö on sivussa niin kammetkin on sivussa. Tuossa chopperissa sitä ei ajaessa huomannut, mutta sitä ei jaloilla ohjattukkaan ja runtattavat ylämäetkin talutti mieluummin :D
Ketjussa on sama voima, olipa keskiö sivussa tai keskellä, mutta ketjuvoimalla on suurempi vipuvarsi taivuttaa runkoa jos se on ketjun puolelle reunassa.

Jukka


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 13:48
Kirjoittaja PW
20160408_134227.jpg
20160408_134227.jpg (211.58 KiB) Katsottu 3826 kertaa

Tässä esimerkki Automaatti-MBB:stä, yhdysputki on vinossa yläpäästä kiinnitetty stemmin kylkeen. Laitoin sen noin päin vinoksi koska oon ollu ymmärtävinäni ett näinpäin se kestää paremmim polku/ketjuvoimia. Meniköhän oikein?
Joo, vaikka keskiö on n. keskellä, se on vinossa ja rattaatkaan ei oo samassa linjassa :oops: tärinässä välil heittää ketjun pois päältä. Korjaan joskus jos tuntuu.


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 13:57
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Liitetiedosto 20160408_134227.jpg ei ole enää saatavilla

Tässä esimerkki Automaatti-MBB:stä, yhdysputki on vinossa yläpäästä kiinnitetty stemmin kylkeen. Laitoin sen noin päin vinoksi koska oon ollu ymmärtävinäni ett näinpäin se kestää paremmim polku/ketjuvoimia. Meniköhän oikein?
Joo, vaikka keskiö on n. keskellä, se on vinossa ja rattaatkaan ei oo samassa linjassa :oops: tärinässä välil heittää ketjun pois päältä. Korjaan joskus jos tuntuu.

Juuri noin se pitää olla. Varsinkin Muattavassa putkikameljissa, jossa kampikeskiö on kiinni parilla ruuvilla puristamalla kiinni yhdysputkessa.

Oli muut osien mitat mitä tahansa, kannattaa yhdysputki (se tekemäsi klemmari, jonka sisään yhdysputki kiristetään) laittaa enempi oikealle ottamaan vastaan ketjuvoimia. Siirtämällä putken paikkaa oikealle ketjuvoimien vipuvarsi lyhenee ja klemmari ei joudu niin tiukalle. Muuten joudut kiristämään keskiöholkin puristinruuvit apinan raivolla, eikä sittenkään ole varmaa, että pitää. Ei se niin paljon haittaa, jos se yläputki onkin hieman sivussa, kunhan on tilannetta parantavaan suuntaan sivussa. :?

Tähän käyttöön olisi Velodreamerin halkaistava keskiö todellakin paikallaan. Saisi säätää ketjulinjan kohdalleen jälkeen päin.


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 14:02
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
20160408_134227.jpg

Tässä esimerkki Automaatti-MBB:stä, yhdysputki on vinossa yläpäästä kiinnitetty stemmin kylkeen. Laitoin sen noin päin vinoksi koska oon ollu ymmärtävinäni ett näinpäin se kestää paremmim polku/ketjuvoimia. Meniköhän oikein?
Joo, vaikka keskiö on n. keskellä, se on vinossa ja rattaatkaan ei oo samassa linjassa :oops: tärinässä välil heittää ketjun pois päältä. Korjaan joskus jos tuntuu.

Juuri noin se pitää olla. Varsinkin Muattavassa putkikameljissa, jossa kampikeskiö on kiinni parilla ruuvilla puristamalla kiinni yhdysputkessa.

Oli muut osien mitat mitä tahansa, kannattaa yhdysputki (se tekemäsi klemmari, jonka sisään yhdysputki kiristetään) laittaa enempi oikealle ottamaan vastaan ketjuvoimia. Siirtämällä putken paikkaa oikealle ketjuvoimien vipuvarsi lyhenee ja klemmari ei joudu niin tiukalle. Muuten joudut kiristämään keskiöholkin puristinruuvit apinan raivolla, eikä sittenkään ole varmaa, että pitää. Ei se niin paljon haittaa, jos se yläputki onkin hieman sivussa, kunhan on tilannetta parantavaan suuntaan sivussa. :?

Ja oikealla tarkottaa tässä kuskin suunnasta katsoen? Miten miusta tässä on ristiriita kun vertaan "Automaattiin" siinä sojottaa vasemmalle?
Mittailin tarkemmin klemmarin paikkaa suhteessa kampiin. Klemmari on 5mm sivussa jos mittaa kampien ulkolaidalta ja eikös se sieltä pitäs mitata, eikä keskiöputkesta? Onko tuolla 5mm:llä suurtakin merkitystä?


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 14:06
Kirjoittaja jori

Oikealla tarkoittaa nimen omaan kuskin suunnasta katsoen tai kukusuuntaan verraten oikealla.
Ei sillä muuten ole tässä vaiheessa merkitystä, paitsi keskiöholkin suoranapysymisen kannalta. Mitä enemmän keskilinjasta oikealle tuo yhdysputki, eli se klemmari keskiöholkin alla, on sijoitettu, sitä vähemmän ketjuvoima kiertää keskiötä vinoon. Tämä on juuri hyvin tuossa 622 Automaatti-MBB-pyörässäsi. Siinä sillä ei kuitenkaan ole niin paljon väliä, kun keskiö on hitsattu kiinni yhdysputkeen.


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 14:12
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Oikealla tarkoittaa nimen omaan kuskin suunnasta katsoen tai kukusuuntaan verraten oikealla.
Ei sillä muuten ole tässä vaiheessa merkitystä, paitsi keskiöholkin suoranapysymisen kannalta. Mitä enemmän keskilinjasta oikealle tuo holkki tai siis se klemmari keskiöholkin alla, on sijoitettu, sitä vähemmän ketjuvoima kiertää keskiötä vinoon.

Eli pitääkö tässä erottaa polkuvoima (vasemman polkimen) ja ketjuvoima (oikean polkimen) - vaikuttavat päinvastaisesti ja rasittavat pyörää eripaikoista?


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 14:15
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Oikealla tarkoittaa nimen omaan kuskin suunnasta katsoen tai kukusuuntaan verraten oikealla.
Ei sillä muuten ole tässä vaiheessa merkitystä, paitsi keskiöholkin suoranapysymisen kannalta. Mitä enemmän keskilinjasta oikealle tuo holkki tai siis se klemmari keskiöholkin alla, on sijoitettu, sitä vähemmän ketjuvoima kiertää keskiötä vinoon.

Eli pitääkö tässä erottaa polkuvoima (vasemman polkimen) ja ketjuvoima (oikean polkimen) - vaikuttavat päinvastaisesti ja rasittavat pyörää eripaikoista?

Pitää kahdesta syystä. Ketjuvoima on noin kaksinkertainen suuruudeltaan polkuvoimaan nähden. Klosseilla polkien selvästi vielä suurempi. Toinen syy on, että ketjuvoima vetää kampikeskiötä yhdysputken suhteen sivulle pyrkien pyöräyttämän kampikeskiötä yhdysputken päällä, kun taas poljinvoimat ovat suurimmillaan yhdysputken suuntaisesti.


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 14:16
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Klemmari on 5mm sivussa jos mittaa kampien ulkolaidalta ja eikös se sieltä pitäs mitata, eikä keskiöputkesta?

Kampien ja kampilaakerien valmistajat olettavat että keskiöputki on pyörän keskellä. Jos siis haluaa että kaupalliset polkimet tulee yhtä etäälle rungosta pitää keskiöputki olla keskellä.
Useinkin hammasrattaan puoleinen kampi on eri muotoinen kuin vasemman puoleinen, mutta silti polkimet tulee yhtä etäälle pyörän keskilinjasta. Et siis voi eroa päätellä jos mittaat etäisyyden eri tavalla muotoiltujen kampien väliltä. Ainoa hyväksyttävä mittauspaikka kammissa on kohta johon polkimet kiinnittyy.

PW kirjoitti:

Onko tuolla 5mm:llä suurtakin merkitystä?

Pitäisikö se kysyä siltä jolle pyörä on tulossa? Itse laittaisin keskiön keskelle ja ostaisin oikean pituisella akselilla olevan keskiön tai kammet jotka on tarkoitettu lyhyemmälle akselille.

Jukka


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 14:23
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Oikealla tarkoittaa nimen omaan kuskin suunnasta katsoen tai kukusuuntaan verraten oikealla.
Ei sillä muuten ole tässä vaiheessa merkitystä, paitsi keskiöholkin suoranapysymisen kannalta. Mitä enemmän keskilinjasta oikealle tuo holkki tai siis se klemmari keskiöholkin alla, on sijoitettu, sitä vähemmän ketjuvoima kiertää keskiötä vinoon.

Eli pitääkö tässä erottaa polkuvoima (vasemman polkimen) ja ketjuvoima (oikean polkimen) - vaikuttavat päinvastaisesti ja rasittavat pyörää eripaikoista?

Pitää kahdesta syystä. Ketjuvoima on noin kaksinkertainen suuruudeltaan polkuvoimaan nähden. Klosseilla polkien selvästi vielä suurempi. Toinen syy on, että ketjuvoima vetää kampikeskiötä yhdysputken suhteen sivulle pyrkien pyöräyttämän kampikeskiötä yhdysputken päällä, kun taas poljinvoimat ovat suurimmillaan yhdysputken suuntaisesti.

Olisin taas luulut ett klosseilla voimat vois olla jopa pienemmät koska pyöritetään, eikä tartte POLKEE ja runtata.


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 14:25
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Klemmari on 5mm sivussa jos mittaa kampien ulkolaidalta ja eikös se sieltä pitäs mitata, eikä keskiöputkesta?

Kampien ja kampilaakerien valmistajat olettavat että keskiöputki on pyörän keskellä. Jos siis haluaa että kaupalliset polkimet tulee yhtä etäälle rungosta pitää keskiöputki olla keskellä.
Useinkin hammasrattaan puoleinen kampi on eri muotoinen kuin vasemman puoleinen, mutta silti polkimet tulee yhtä etäälle pyörän keskilinjasta. Et siis voi eroa päätellä jos mittaat etäisyyden eri tavalla muotoiltujen kampien väliltä. Ainoa hyväksyttävä mittauspaikka kammissa on kohta johon polkimet kiinnittyy.

PW kirjoitti:

Onko tuolla 5mm:llä suurtakin merkitystä?

Pitäisikö se kysyä siltä jolle pyörä on tulossa? Itse laittaisin keskiön keskelle ja ostaisin oikean pituisella akselilla olevan keskiön tai kammet jotka on tarkoitettu lyhyemmälle akselille.

Jukka

Joo, pitää iltasella keskustella Jarkon kanssa, mitä mieltä on.
Vaikken tänään oo saanu aikaseks ku "sutta" olen ehkä ymmärtänyt ja oppinut jotain :mrgreen:


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 14:52
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Olisin taas luulut ett klosseilla voimat vois olla jopa pienemmät koska pyöritetään, eikä tartte POLKEE ja runtata.

Ketjuvoima on suurempi, koska molempien jalkojen voimaa saadaan siihen yhtäaikaa. Klosseitta saa vain toisesta jalasta kerrallaan.


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 15:16
Kirjoittaja jviirret

Ketjuvoimien kannalta tuo aloitus viestissä oleva "hökötys" kannattaisi laittaa toisinpäin. Eli vaihtaa kampien paikkaa. Pysyy kyllä kasassa vaikka kierteet onkin väärinpäin.
Ongelmana vain sitten että ketju menee melko vinossa, mahtaisiko edes pysyä hammasrattailla ja todennäköisesti kuluisi suorana kulkevaa nopeammin.

Jukka


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 16:09
Kirjoittaja PW
taitettuyhdysputki.JPG
taitettuyhdysputki.JPG (90.15 KiB) Katsottu 3770 kertaa

No vielä keskusteluun tämä ratkaisu. Ehdotettu Muattavaanputkikameliin - yhdysputki takaa, stemmin kyljessä kiinni (purettavuuden takia) Yhdysputken etupää taitetaan suoraksi, ketjuputkien kiinnityskohdan jälkeen (saadaan säädettävä keskiö pysymään linjassa). Onko tässä ongelmia ketju- tai polkuvoimien kanssa, edellyttäen ett keskiö on ihanteelisessa kohtaa putkea?


Re: Keskustelua ketjuvoimista ja niiden vaikutuksesta

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 16:39
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
taitettuyhdysputki.JPG

No vielä keskusteluun tämä ratkaisu. Ehdotettu Muattavaanputkikameliin - yhdysputki takaa, stemmin kyljessä kiinni (purettavuuden takia) Yhdysputken etupää taitetaan suoraksi, ketjuputkien kiinnityskohdan jälkeen (saadaan säädettävä keskiö pysymään linjassa). Onko tässä ongelmia ketju- tai polkuvoimien kanssa, edellyttäen ett keskiö on ihanteelisessa kohtaa putkea?

Jos yhdysputki on jo keskiön sivussa kiinni, miksi sitä täytyisi taittaa. Eikös sen voi laittaa siihen kohtaan kiinni, johon se ampuu, eli kampikeskiön oikeaan laitaan ihan suorana ilman ylimääräistä touhua. Tuo sinun Automaatti-MBB oli siis hyvä rakenne, vaikkei sillä kyseisen pyörän tapausessa ollutkaan samaa hyötyä, mitä pyöreän putken päälle puristamalla kiinnitetyllä kampikeskiöllä varustetussa Muattavassa Putkikameljissa. :D