Re: SH30
No, tässähän se jo onkin, tosin kaksipyöräisenä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
No, tässähän se jo onkin, tosin kaksipyöräisenä
Tein korjaukset SH30:n piirustuksiin niiden vinkkien pohjalta, joita olen saanut sekä tältä foorumilta (kiitos erik. jorille) ja Facebookista. Ensi syksynä on vakaa aikomus lähteä tätä toteuttamaan. Kritiikki on tietenkin edelleen tervetullutta!
Oi, vieläpä kuitenkin jäi pelkääjän otinkahvat niistä kolmessa istuinpaikasta, joista ei voi ohjata, ja joita ehdotettiin Facebookissa.
Hieno ja uraauurtava laite tuosta on tulossa. Linjatkin on nätit ja sopusuhtaiset.
Mutta eikö tuo oikean puolen stemmi, siis ohjaajan stemmi, ole aika hankala valmistaa, kun siihen tarvitaan kulmassa oleva kiristettävä holkki ohjaustankoa varten? Jorin ehdotus, jossa stemmi on suorassa linjassa runkoon nähden on helpompi... ja jos ei halua nivelöidä raidetankoa ohjaustankoon, niin stemmiinhän saisi hitsattua sopivan mittaisen "tabin" ja siihen reikä raidetangon nivelelle?
Käyttää suorakulman sijasta siirtokulmaa, niin on aivan yhtä helppo kuin suorakin
Laitoin tuolla aiemmin piirroksen ohjaustangon kiinnityksestä. Vinoon asettuvan vakiokiristysholkin voi hitsata stemmiin. Paikka on ahdas ja näin vältytään ylimääräisiltä tabeilta.
Sitä vielä tässä pähkäilen, kumpi olisi parempi ratkaisu: Takana olevien istuimien erillisjousitus vai takahaarukoiden jousitus?
irakas kirjoitti:Sitä vielä tässä pähkäilen, kumpi olisi parempi ratkaisu: Takana olevien istuimien erillisjousitus vai takahaarukoiden jousitus?
Entä jos kokeilet Jorin ehottamaa holkitusta + paksut renkaat.
irakas kirjoitti:Sitä vielä tässä pähkäilen, kumpi olisi parempi ratkaisu: Takana olevien istuimien erillisjousitus vai takahaarukoiden jousitus?
Yllä olevan kuvan mukaan nivelöitynä keskiön ja penkin etäisyys kasvaa polkemisvoiman lisääntyessä. Ja selkänoja kallistuu samalla taaksepäin. Kuinka paljon, se riippuu jousen jäykkyydestä ja polkijan voimista. Jäykkä jousitus ja rauhallinen polkeminen voi vielä toimia, mutta polkijan kannalta miellyttävämpään lopputulokseen pääsisi kenties takahaarukoiden jousituksella (joka taas on monimutkaisempi ja painavampi toteuttaa jne...). Tai sitten siirrät penkin jousituksen nivelpistettä mahdollisimman lähelle keskiötä. Tämä vain oma mielipiteeni, älä anna sen liikaa vaikuttaa päätökseesi. Hieno ja omaperäinen kulkupeli joka tapauksessa jälleen syntymässä, ei voi kuin hattua nostaa.
tm kirjoitti:irakas kirjoitti:Sitä vielä tässä pähkäilen, kumpi olisi parempi ratkaisu: Takana olevien istuimien erillisjousitus vai takahaarukoiden jousitus?
Yllä olevan kuvan mukaan nivelöitynä keskiön ja penkin etäisyys kasvaa polkemisvoiman lisääntyessä. Ja selkänoja kallistuu samalla taaksepäin. Kuinka paljon, se riippuu jousen jäykkyydestä ja polkijan voimista. Jäykkä jousitus ja rauhallinen polkeminen voi vielä toimia, mutta polkijan kannalta miellyttävämpään lopputulokseen pääsisi kenties takahaarukoiden jousituksella (joka taas on monimutkaisempi ja painavampi toteuttaa jne...). Tai sitten siirrät penkin jousituksen nivelpistettä mahdollisimman lähelle keskiötä. Tämä vain oma mielipiteeni, älä anna sen liikaa vaikuttaa päätökseesi. Hieno ja omaperäinen kulkupeli joka tapauksessa jälleen syntymässä, ei voi kuin hattua nostaa.
Joskus tuntuu, että joitakin viestejä täältä häippäsee nettitaivaaseen niin kuin tuo vapaankäden kuva ohjaustangon asennuksesta, jonka muistini mukaan olen lähettänyt, mutta nyt ei löydy mistään.
Alunperinhän mulla oli tarkoitus laittaa jousitus takahaarukkoihin. Yhteenvetona eri kannanotoista taidan kuitenkin päätyä takaisin siihen ja laittaa taittopyörät vetäviin ketjuihin pompotuksen estämiseksi.
PW: "Entä jos kokeilet Jorin ehottamaa holkitusta + paksut renkaat."
Holkitushan jo on, mutta viestiä, jossa Jorin ehdottaa paksuja renkaita, en ole nähnyt. Tietenkin kannattaa laittaa vähintään 47-406 renkaat ja paksummatkin, jos löytyy.
irakas kirjoitti:tm kirjoitti:irakas kirjoitti:Sitä vielä tässä pähkäilen, kumpi olisi parempi ratkaisu: Takana olevien istuimien erillisjousitus vai takahaarukoiden jousitus?
PW: "Entä jos kokeilet Jorin ehottamaa holkitusta + paksut renkaat."
Holkitushan jo on, mutta viestiä, jossa Jorin ehdottaa paksuja renkaita, en ole nähnyt. Tietenkin kannattaa laittaa vähintään 47-406 renkaat ja paksummatkin, jos löytyy.
Paksutrenkaat ehdotus tuli miun päästä yhdistin esn Jorin holkki-ideaan, ajatuksella ett holkitus pitää kaikki renkaat tiessä ja paksummilla renkailla saa jouston (Big apple). Jos laitat jousituksen mihin tarttet holkitusta? Paitsi pyörän purkaminen tietyst helppoa.
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:tm kirjoitti:irakas kirjoitti:Sitä vielä tässä pähkäilen, kumpi olisi parempi ratkaisu: Takana olevien istuimien erillisjousitus vai takahaarukoiden jousitus?
PW: "Entä jos kokeilet Jorin ehottamaa holkitusta + paksut renkaat."
Holkitushan jo on, mutta viestiä, jossa Jorin ehdottaa paksuja renkaita, en ole nähnyt. Tietenkin kannattaa laittaa vähintään 47-406 renkaat ja paksummatkin, jos löytyy.
Paksutrenkaat ehdotus tuli miun päästä yhdistin esn Jorin holkki-ideaan, ajatuksella ett holkitus pitää kaikki renkaat tiessä ja paksummilla renkailla saa jouston (Big apple). Jos laitat jousituksen mihin tarttet holkitusta? Paitsi pyörän purkaminen tietyst helppoa.
Etten sanoisi, että varmuuven vuoksi, mutta tietenkin myös nopean laitteiston purkamisen vuoksi.
Onko tämä sunnattu brittimarkkinoille vai miksi ohjastaja on oikealla puolella?
Jättäisin myös itse jousituksen pois ja big applet alle. Tässä laitteessa on muutenkin ihan tarpeeksi työmaata. Aurinkolomakohteissa on vuokrattavana näitä neljän poljettavia ajoneuvoja, eikä niissäkään ole jousituksia.
Vilijami kirjoitti:
Onko tämä sunnattu brittimarkkinoille vai miksi ohjastaja on oikealla puolella?
Jättäisin myös itse jousituksen pois ja big applet alle. Tässä laitteessa on muutenkin ihan tarpeeksi työmaata. Aurinkolomakohteissa on vuokrattavana näitä neljän poljettavia ajoneuvoja, eikä niissäkään ole jousituksia.
Kyllä valinta oikeanpuoleisesta ohjauksesta on harkittu murha. Mielestäni on paljon parempi ohjastaa oikealla puolella, kun voi seurata tarkasti tien oikeata ajoreunaa varsinkin maanteillä ajaessa.
Olkoon tie kuoppainen tai sileä, on jousitetulla nojapyörällä ajo aina paljon mukavampaa ja erikoisesti tubla-tandemilla, jossa runkorakenne joutuisi koville ilman jousitusta.
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:irakas kirjoitti:tm kirjoitti:irakas kirjoitti:Sitä vielä tässä pähkäilen, kumpi olisi parempi ratkaisu: Takana olevien istuimien erillisjousitus vai takahaarukoiden jousitus?
PW: "Entä jos kokeilet Jorin ehottamaa holkitusta + paksut renkaat."
Holkitushan jo on, mutta viestiä, jossa Jorin ehdottaa paksuja renkaita, en ole nähnyt. Tietenkin kannattaa laittaa vähintään 47-406 renkaat ja paksummatkin, jos löytyy.
Paksutrenkaat ehdotus tuli miun päästä yhdistin esn Jorin holkki-ideaan, ajatuksella ett holkitus pitää kaikki renkaat tiessä ja paksummilla renkailla saa jouston (Big apple). Jos laitat jousituksen mihin tarttet holkitusta? Paitsi pyörän purkaminen tietyst helppoa.
Etten sanoisi, että varmuuven vuoksi, mutta tietenkin myös nopean laitteiston purkamisen vuoksi.
"Tårtta på tårtta" sanos ruottalainen