Jos vaijeria vetävä vipu olisi pidempi niin sen päässä voima olisi pienempi, mutta häviääkö sitten koko ratkaisun mielekkyys kun jarrusta tulisi raskaampi käyttää? Yoisaalta jos vaihtoehto on se, että jarru toimii kevyesti mutta hätätilanteessa vajerin päiden nippelit pirahtelee irti ja pyörä on jarruton...
Minkälaisen pattitilanteen tuolla saa aikaiseksi jos pyörä valuu takaperin alamäkeen? Jarru vetää kiinni ja valuminen pysähtyy. Jotta jarru löysäisi pitäisi jaksaa polkea eteenpäin, mutta onnistuuko se jos jarrut pitää pyörää paikoillaan?
jooseha kirjoitti:Riittävän jykevä säädettävä toppari? Säätää silleen että on jarrut pohjassa melkein topparia vasten. Tällöin vaijeri ja jarru ovat turvassa.
Aiheuttaako jatkuvaa säätämisen tarvetta? Pieni kuluminen paloissa ja pitäisi aina jostakin kiristää ettei toppari tule liian aikaisin vastaan.
samuel kirjoitti:Ainakin markettimaastureissa varruvaijerin ohjuriputkessa on jousi sisällä, eli abs- jarru.
Liikevara on varmaan millin, kaksi.
Niissä on sen verran joustoa että kahva ottaa tankoon, eli juurikin muutama milli vaijerin suuntaista liikettä. Tässä saa moninkertaisella voimalla useita senttejä vaijeriin liikettä, eli sellaisenaan tuo varolaite on riittämätön. Pohjaa heti ja sitten jarru toimii kuin jäykällä vaijerilla.
Jukka