Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No ei se ehkä nuin paljon tarvi kääntyä, mutta koitin mittailla että nippa nappa sopisi vielä polkemaan nuinkin suurella kulmalla. Nojailijan Zoxissa kääntyi rengas kyllä varmasti tuon 45 astetta.
Bmx pyörissä löytyy vasemman puoleisia napojakin, niin saisi kummatkin ketjut katteen sisään.
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... drive.html tuossa käännetään shimanon pyörimissuunta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt penkin etureunasta taaksepäin on sama runkorakenne kuin Luggarionissa.

Liitteet
Räntis3.JPG
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Tarviiko siinä olla penkinputkien kapeammalla ku runkoputkien? Voisko penkinputket olla runkoputken jatkeena, samassa linjassa? takakatteen vois penkkiputkiin kiinnittää :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Tarviiko siinä olla penkinputkien kapeammalla ku runkoputkien? Voisko penkinputket olla runkoputken jatkeena, samassa linjassa? takakatteen vois penkkiputkiin kiinnittää :roll:

Miksei, mutta ihan tiukasti kate ei voi olla penkinputkessa kiinni, koska penkin remmi kiertää putken.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jotta tämä ei menisi ihan tietokoneen ääressä rakenteluksi, niin tilasin pyörätohtorilta 9-pakan (11-34), sramin 9-vaihtajan ja sille koko gripin mittaisen kiertovaihtajan. Tohtorilta ois löytyny vasemman puolen vapaaratasta, mutta ei vasurinapaa. Mistähän tuommoisen löytää?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitenkä tuo kahden puolen veto käytännössä toimii, vetääkö molemmat kiekot suurimman osan ajasta? Mistä tietää ett ne vetää?
Vai riittääkö toiseen vaan yks kevyt vaihde mäkiin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oikealle puolelle suunnittelin pelkkää 34T ratasta, eli kevein vaihde vasemmalla. Jos haluais laajempaa vetoaluetta oikealle, niin samanlainen vaihdepakka molemmin puolin. Ei taida olla tarpeen?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Oikealle puolelle suunnittelin pelkkää 34T ratasta, eli kevein vaihde vasemmalla. Jos haluais laajempaa vetoaluetta oikealle, niin samanlainen vaihdepakka molemmin puolin. Ei taida olla tarpeen?

Näin oon ymmärtäny, viisaampien puheista :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Jotta tämä ei menisi ihan tietokoneen ääressä rakenteluksi, niin tilasin pyörätohtorilta 9-pakan (11-34), sramin 9-vaihtajan ja sille koko gripin mittaisen kiertovaihtajan. Tohtorilta ois löytyny vasemman puolen vapaaratasta, mutta ei vasurinapaa. Mistähän tuommoisen löytää?

Kierteellisiä on ns. flip-flop napoja joissa kierteet molemmin puolin ja toisella puolella pienempi lukituskierre joka estää fiksirattaan auki kiertymisen. Sitä muuten voisi tässä käyttää jarrulevyn kiinnitykseen.
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=717


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuohan voisi toimia, jos vastakierteelliselle fixipuolelle pyöräyttää läpikierteellisen bmx vapaarattaan väärinpäin ja lukkorenkaan perään. Silloinhan vapaaratas pyörii oikeaan suuntaan? Jäljelle jää 34T rattaan askartelu tuohon kiinni.

Liitteet
CS409C01.jpg
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Tuohan voisi toimia, jos vastakierteelliselle fixipuolelle pyöräyttää läpikierteellisen bmx vapaarattaan väärinpäin ja lukkorenkaan perään. Silloinhan vapaaratas pyörii oikeaan suuntaan? Jäljelle jää 34T rattaan askartelu tuohon kiinni.

Niin toimisi ja tosiaan tarvii ton lukitusrenkaan. Eli toiselle puolelle ei saa tuota jarrua koska ei lukitusta. No, vannejarru sitten vaan.
Tjaa, on noita fix/fix napojakin olemassa. Eli adapterilla (kierteellisen rattaan kylkeen ruuvattu levy) toiselle puolen saisi levyjarrun.
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Tuohan voisi toimia, jos vastakierteelliselle fixipuolelle pyöräyttää läpikierteellisen bmx vapaarattaan väärinpäin ja lukkorenkaan perään. Silloinhan vapaaratas pyörii oikeaan suuntaan? Jäljelle jää 34T rattaan askartelu tuohon kiinni.

Mitä tarkoitat "vapaarattaan väärinpäin"? Pitäähän se vapaarataskin olla vastakierteellinen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Tuohan voisi toimia, jos vastakierteelliselle fixipuolelle pyöräyttää läpikierteellisen bmx vapaarattaan väärinpäin ja lukkorenkaan perään. Silloinhan vapaaratas pyörii oikeaan suuntaan? Jäljelle jää 34T rattaan askartelu tuohon kiinni.

Mitä tarkoitat "vapaarattaan väärinpäin"? Pitäähän se vapaarataskin olla vastakierteellinen?

Siinä on ideana, että pienemmällä kehällä vasenkätinen "vastakierre"mutteri estää vapaarattaan kierteen aukeamisen ja rattaan irtoamisen. Väärin päinhän se täytyy laittaa, jotta pitää ja raksuttaa samalla tavalla eri puolella kiekkoa. Mistä noita vasenkätisiä muttereita sitten saa, onkin jo toinen tarina. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko myönnettävä, että Petri, Jukka ja Sakari ovat olleet oikeassa? :D
Sivuvetodeltassa on vaan hyviä puolia, eturenkaan kääntyvyyttä ei tarvi rajoittaa, vapaampi keulan muotoilu, yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nelipyörä...ym.

Liitteet
Räntis4.JPG
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Kolmas raide on sivuvetodeltan ainut huono puoli ja sekin painaa hyvin kevyesti tietä.
Muok. saatan taas kohta innostuu kolmipyöränkattamisesta - monennenko kerran, tuskin viimeisen :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin