Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Puristin kinnerin niin pieneksi, kun se vaan on kohtuudella mahdollista. Koitin laskea, että kaksi ketjua riittää?
Matkatavaratilaa tuossa on vieläkin penkin takana ja sivuilla, mutta lapsien tai kiljupöntön kuljetukseen täytyy tehdä peräkärry :D

Liitteet
Räntis5.JPG
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Miksi muuten kaksiraiteisen 2T3 konseptin hylkäsit? Kun nyt tuo Z-kampiakseli on hyväksytty. 2T3:ssa kahden raiteen lisäksi etuna on että yksi vetopyörä riittää. Ja se että sellaista (kinneriä) ei ole vielä muut tehneet 8)


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No siinä on vähän se kätisyysongelma. Ei ole lopullisesti unohdettu tai hylätty. Oikea käteni ei toimi, niin pitäisi vasemmalta kädeltä saada ohjaus oikealle puolelle tai saada vasenkätinen vaihdepakkanapa. Pitää piirtää kuva. Ehkä siihen löytyy hyvä ratkaisu :D

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

No siinä on vähän se kätisyysongelma. Ei ole lopullisesti unohdettu tai hylätty. Oikea käteni ei toimi, niin pitäisi vasemmalta kädeltä saada ohjaus oikealle puolelle tai saada vasenkätinen vaihdepakkanapa. Pitää piirtää kuva. Ehkä siihen löytyy hyvä ratkaisu :D

Mitäs ongelmaa tuossa on tehdä kumman kätiseksi vaan? Ketjun vaan pitää olla vakio-osilla vetopyörän oikealla puolella.
Kuva
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No ei näköjään mikään. Turhaan märisin. Kuvamanipulaatiokin taitaa olla itseni tekemä :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Katteen etuosa on epäsymmetrinen, mutta niinhän on koko pelikin :D

Liitteet
Räntis7.JPG
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Takarengas on positiivisella jätöllä ja siitä huolimatta painolla oikaiseva kuten pyyttonissa! Tämähän ratkaisee ilman käsiä ajamisen ongelmankin, suoraan menee vauhdista riippumatta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt alkaa olla suunitelma kohallaan, jokunen vaihtoehto taidettiin käydä läpi, enneku Jarkko sai palautettua suunnitelman oikeelle tolalle :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Nyt alkaa olla suunitelma kohallaan, jokunen vaihtoehto taidettiin käydä läpi, enneku Jarkko sai palautettua suunnitelman oikeelle tolalle :wink:

Niin alkaa. Mittakaavaan piirtämällä vasta ymmärrän ongelmat ja toimivat jutut. 2T3 on kyllä paras näistä suunnitelmista. Kiitos Jarcco johdatuksesta :D

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Takarengas on positiivisella jätöllä ja siitä huolimatta painolla oikaiseva kuten pyyttonissa! Tämähän ratkaisee ilman käsiä ajamisen ongelmankin, suoraan menee vauhdista riippumatta.

Takaohjauskulma on loiva 45? astetta. Rengas kallistuu tällöin reilusti kuten Flevobikessa. Onkohan siitä haittaa? Ainakin syö tavaratilaa. Sisällä taas on ruhtinaalisesti leveystilaa, olisiko jopa vara vähän tinkiä niin saisi kapeamman?

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Nyt alkaa olla suunitelma kohallaan, jokunen vaihtoehto taidettiin käydä läpi, enneku Jarkko sai palautettua suunnitelman oikeelle tolalle :wink:

Niin alkaa. Mittakaavaan piirtämällä vasta ymmärrän ongelmat ja toimivat jutut. 2T3 on kyllä paras näistä suunnitelmista. Kiitos Jarcco johdatuksesta :D

Minäkin tykkään tästä vanhanaikasesta tavasta tehdä piirustus ensin :wink:
2T3 ei ehkä ole ilmanvastukseltaan edullinen malli, mutta huonon kelin kinneri se varmaan on. Paino jakautuu pyörille tasaisesti, kuitenkin vetävälle eniten. Vähemmän osia, vähemmän painoa.
Kannustan tuota tekemään, meni sitten syteen tai saveen. Ainakin tulee kokemusta jos ei muuta!


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti:

Kannustan tuota tekemään, meni sitten syteen tai saveen. Ainakin tulee kokemusta jos ei muuta!

Kyllä tämä 2T3 mallin valinta on nyt lukittu. Juuri kokemusta tästä mallista on kovin niukasti.
Rullajarruetunavat on tulossa etu- ja takakiekkoon. Vetävään kiekkoon tulee rullajarrullinen dynamokasettinapa. Pyörätohtori kehui erityisen herkästi pyöriväksi dynamonavaksi. 30mm leveät 406 vannekehät tulee samassa paketissa ja vähän käytetyt big applet.
Nythän tässä alkaa olla jo (ongelmalliset?) osat hankittuna, enää ei oo ku aloitusta vaille :D

Liitteet
fh-c810 rear hub 36 holes.JPG
fh-c810 rear hub 36 holes.JPG (67.9 KiB) Katsottu 2221 kertaa
hb im 70 front hub.JPG
hb im 70 front hub.JPG (31.88 KiB) Katsottu 2221 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuva
Mietin vielä nuita ohjauskulmia ja jättöjä. Nythän on niin, että kääntäessä keula laskee ja perä nousee. Onko siitä haittaa?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei kai ne suuria liikkeitä ole?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ihan totta. Insinöörisaivartelua millä ei ole käytännön merkitystä :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Ihan totta. Insinöörisaivartelua millä ei ole käytännön merkitystä :mrgreen:

Kaikkipyörät on enimmäkseen maakosketuksessa.
Miulla on tietsikan taustakuvana Jorin kaksraiteinen 8) Jotta totuus pysyis mielessä :mrgreen: Silti ajatus käy välillä muissakin kinnerimalleissa. Mutta jos ja kun tämä etenee, varmaan miekin sitten :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin