PW kirjoitti:MM kirjoitti:Jori jalosti Vilijamin erityisongelmaan mietitystä rakenteesta kokonaan uuden ulottuvuuden. Mutta kyllä. Kammenpidennysefekti toimisi normaalikeskiössä ja pystypyörässäkin.
Mitä tää kammenpidennysefekti tarkottaa? Alkaako saarnaajaltakin usko hiipua - lyhytkampiusko?
Ei suinkaan, vaan säppimekanismi mahdollistaa vieläkin lyhemmän kammen käytön, kun nilkkaa ojentamalla voi saada hetkellisesti lisää momenttia.
Kaksiraiteisella kolmipyörällä laitoin lukot kiinni laittamalla kammen "polkaisu"-asentoon ja puristamalla käsijarrun pohjaan lukon kiinnityksen ajaksi. Pieni ongelma siinä silti on, kun lukot painoivat poljinlaakerin niin, että klossin kiinnittävä osa roikkui luonnostaan alas päin. Edellisen jarru+kammen aseto-operaation lisäksi piti siis oppia pyöräyttämään kengän pohjalla poljinlaakeria juuri sopivalla kohdalla siten, että neljänneskierroksen pyörähdyksen jälkeen lukko osui klossin kohdalle. Eihän tuo mikään ongelma olisi ollut, jos olisi laittanut painon, joka olisi kääntänyt polkimen oikeaan asentoon, mutta paino, jonka tarkoitus on vain massan lisääminen on sielulle niin raastavaa, ettei tullut sellaista laitettua.
Minusta tämä ongelma on jo ratkaistu jalustinpolkimilla.