Sivu 1/2
Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 25 Touko 2016, 17:09
Kirjoittaja Mahe
Vähän kyssäreitä levyjarruihin liittyen:
- Jos vaihtaa sintratut palat orgaanisiin, pitääkö putsata levyt jotenkin erityisesti? Alkoholilla pyyhkäisen enivei..
- Jos jarrulevyssä lukee että ei orgaanisille paloille, niin mitä se tarkoittaa käytännössä, orgaaniset ei pidä olenkaan / vinkuu / kuluu loppuun ekassa jarrutuksessa?
- Jos vaihtaa esim. edessä olleet palat taakse, pitääkö palat hioa? Palathan vissiin kuluttaa levyjä ja toistepäin niin että ne "pariutuu".
Pyörässä on nyt (sintratut) avidin BB7:n tehdaspalat, ja takapalat alkaa ola aika finaalissa, edessä on vielä paloja jonkun verran jäljellä. Takana on shimanon levy jossa lukee että vain sintratuille paloille tms.
Tuumin että ihan erilaisen kulumisen yms. takia voisi olla itseasiassa fiksua laittaa eteen orgaaniset (ilmeisesti hiljaisemmat, puree alusta lähtien paremmin, kuluu nopeammin mutta toisaalta levy on isompi mikä kai tasoittaa tätä) ja taakse jatkossakin metallipalat (kuluu mun käytössä nopeammin kun takajarrulla tulee laahattua Yaana kanssa ajellessa, kaksipyöräinen kun rullaa alamäkiin paremmin mun massalla kun kolmipyörä kevyen naisen alla).
Voisin nyt siis siirtää etupalat taakse ja ajaa ne loppuun ja laittaa orgaaniset palat etujarruun. Jatkossa sitten orgaanista eteen ja sintrattua taakse.
Mitään järkeä?
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 25 Touko 2016, 19:45
Kirjoittaja Wacky
- Ei ole mitään tarvetta
- Lukeeko niissä joissain sellaistakin? Olen nähnyt että shimano ei suosittele mineraali oljyä sisältäville jarruille sintrattuja paloja ja heidän levyissä on siitä syystä näkynyt tekstejä että vain orgaanisille paloille. Olettaen että sellaisia tekstejä on se varmaan liittyy siihen että organiset palat eivät kuljeta lämpöä pois levyltä kuten metalliset palat tekee joten levy ei ehkä tykkää pitkistä jarrutuksista orgaanisilla paloilla. Orgaaniset palat vinkuu vähemmän.
- Ei tarvitse hioo, mutta ei se pahaa tee hieraista hiekkapaperilla pinnasta lasittunut kerros pois. Hiomattomat saattavat vinkua aluksi uusia paloja enemmän, mutta palat kuluu aika nopeasti uuden levyn muotoihin.
In my opinion you should run metallic pads if:
-You are heavy
-You ride downhill
-The conditions are wet, muddy, etc.
and run resin pads if:
-you are light
-Conditions are dry
-You like lots of initial grab
-Your riding is less hard on brakes i.e. dirt jump/street, XC, etc.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 25 Touko 2016, 19:54
Kirjoittaja Mahe
Jeh, taisin lukee ton saman jutun mitä lainasit. Painavahan mä oon mutta ajan suht nätisti 
Teenpä sitten niinkuin tuossa kaavailin, tässä joku ilta kun kerkiän.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 28 Touko 2016, 16:41
Kirjoittaja Mahe
Tuli ne jarrupalat ja -levyt nyt tsekattua. 4500 km ajetuissa paloissa oli vielä reilun millin verran pintaa jäljellä molemmissa päissä, ei siis tarvetta vaihdolle vielä. Tulipahan säädettyä jarrut taas herkiksi ja putsattua takanapa.
Sen jarrulevyasian muistin väärin, levyssä lukeekin resin pads only, olen siis ajanut vääränlaisilla paloilla koko ajan
Ei ole kyllä haitannut, takajarru on ehkä vähän äänekkäämpi kun etujarru mutta muuta en ole huomannut.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 28 Heinä 2016, 21:27
Kirjoittaja Premnas
Onko jollain muulla ollut ongelmia saada paloja paikalleen kunnolla? Ostin ebc:n sintrattuja paloja ja niiden pitäisi sopia bb7:n satulaan mutta en saanut millään toista palaa loppuun saakka. Jotain harvoja keskusteluja löysin netistä, jollain ollut sama ongelma että jarrupalan takaosassa olevat "jalat" eivät mahdu siihen satulan takaosassa olevaan hopeanväriseen osaan (pad retainer clip). Otin sitten sen osan pois mutta jarrupalat tahtovat helistä vähän joka välissä, eivät taida olla tarpeeksi tukevasti kiinni
. Onko noissa paloissa oikeasti jotain toleransseja ja mahtuminen sattumankauppaa? En muista että tällaista ongelmaa olisi ennen ollut. No joo, kai sitä palaa voisi yrittää viilata, mutta toisaalta voisi kai olettaa että jos paketissa lukee "sopii avid bb7 -jarruun" niin ei olisi tarvetta alkaa välittömästi kotinikkarointiin jotta palat saa jarrusatulaan.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 28 Heinä 2016, 21:50
Kirjoittaja Wacky
EBC palat on mullakin ollu joskus aika tiukkoja, mutta voi olla että sulle on sattunut joku valuvikainen palakin. Aina sä voit lähteä reklamoimaan tai vaan kaivat viilan esille ja vertaat vanhoihin paloihin ja viilaat vähän pois. Itse olen käyttänyt kohtuullista voimaa ja sopivaa esinettä jolla painaa pala väkisin sinne. Kannattaa muistaa ettei jarrupalan jarrutupinnanmateriaalista kannata työntää kovasti koska se murenee.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 28 Heinä 2016, 22:26
Kirjoittaja vaaka
Tuosta materiaalista hajua, mutta omasta nestelevyjarrusta havaintona oli minen eripaksuisen esineen väliin änkeämistarve. Siis lehti plus jarrupalaa vaurioittava puukon trän leikkuupuoli lehden jälkeen ja leveä osa sen jälkeen. Eri kokemus varmaan eri jarruilla kuin Magura Julie.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 04 Elo 2016, 16:03
Kirjoittaja Premnas
Kyllä se vaan tais olla niin että olin liian varovainen noiden kanssa. Äsken kävin kokeilemassa, laitoin taustalevyn takaisin satulaan ja nitkutin jarrupaloja paikalleen. Ensin ei meinannut mennä, mutta kun nitkutin vähän lisää ja painoin vähän enempi, kuului vaan naks kun ensin toinen pala napsahti paikoilleen ja sitten vielä toinen. Oli vähän yllätys että kumpikaan jarrupaloista ei ollut kunnolla kiinni
, olin ollut koko ajan siinä uskossa että toinen niistä olisi alunperin ollut oikealla tavalla paikallaan mutta kun sekin napsahti äsken vielä syvemmälle. Nyt ne ovat tukevasti kiinni, jarru keskitetty ja hyvin toimii
.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 04 Elo 2016, 19:58
Kirjoittaja vaaka
Oli aikakin saada jarrut kuntoon, kun menet koko ajan kovempaa ja ylihuomenna lentäen low earth orbitilla 200 m.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 05 Marras 2016, 15:42
Kirjoittaja jooseha
Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 06 Marras 2016, 09:51
Kirjoittaja Wacky
jooseha kirjoitti:Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?
Muistelisin lukeneeni että toimivat sinänsä, mutta modulaatio on aika vähäistä kun vetosuhteet on sellaiset tolla yhdistelmällä.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 06 Marras 2016, 10:28
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:jooseha kirjoitti:Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?
Muistelisin lukeneeni että toimivat sinänsä, mutta modulaatio on aika vähäistä kun vetosuhteet on sellaiset tolla yhdistelmällä.
Tietääkö muut, mitä tässä tarkoittaa modulaatio. Minä en. 
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 06 Marras 2016, 10:33
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Wacky kirjoitti:jooseha kirjoitti:Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?
Muistelisin lukeneeni että toimivat sinänsä, mutta modulaatio on aika vähäistä kun vetosuhteet on sellaiset tolla yhdistelmällä.
Tietääkö muut, mitä tässä tarkoittaa modulaatio. Minä en. 
Ollaan Jori yhtä tyhmiä
tässä asiassa 
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 06 Marras 2016, 11:01
Kirjoittaja NikoK
Wacky kirjoitti:jooseha kirjoitti:Olisi tarjolla maantie bb7, mutta mites ne toimii maastokahvojen kanssa yhteen?
Muistelisin lukeneeni että toimivat sinänsä, mutta modulaatio on aika vähäistä kun vetosuhteet on sellaiset tolla yhdistelmällä.
Riippuu toki millaiset maastokahvat. Jos ne on ns. V-jarrulle niin Wackyn kuvaus pitää paikkansa, mutta cantileverjarrun kahvat toimii hyvin. Niin, ja sitten on vielä niitä kahvoja joissa voi valita molemmat vetosuhteet.
Re: Levyjarrut, levyt ja palat
Lähetetty: 06 Marras 2016, 11:31
Kirjoittaja Premnas
Eli onko tää ylläoleva suomennettuna siis että ei välttämättä käy, koska vetosuhde on eri?