jori kirjoitti:Iltalehdessä oli muuten jo tänään juttu tärinäraidoista.
Onko se juttu vaan paperiversiossa?
jori kirjoitti:Iltalehdessä oli muuten jo tänään juttu tärinäraidoista.
Onko se juttu vaan paperiversiossa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jori kirjoitti:mika kirjoitti:Kevlar/Aramid velon näin jollakin foorumilla. Se oli joutunut kolariin ja riitti että paineli kuprut suoriksi ja meno jatkui. Hiilikuitu taas murtuu. Eli seuraavan velomobiilin varmaan laitan kevlar versiona.
Kinneri, jonka korin jäykkyys ei ole kriittinen ominaisuus, voi mainiosti olla kimmokertoimeltaan alempaa Kevlar-laminaattia.
WAW:in ainakin taitaa saadaa kevlar vahvisteisena.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
PW kirjoitti:jori kirjoitti:Iltalehdessä oli muuten jo tänään juttu tärinäraidoista.
Onko se juttu vaan paperiversiossa?
En ainakaan nettisivuilta vielä löytänyt.
Jo on aikoihin eletty, joutuuko tästä lähteä kauppaan oikein rahalla ostamaan hömppälehteä.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Saukki kirjoitti:PW kirjoitti:jori kirjoitti:Iltalehdessä oli muuten jo tänään juttu tärinäraidoista.
Onko se juttu vaan paperiversiossa?
En ainakaan nettisivuilta vielä löytänyt.
Jo on aikoihin eletty, joutuuko tästä lähteä kauppaan oikein rahalla ostamaan hömppälehteä.
Ei tartte ostaa hömppää, tuosta sen saa luettua. Hyvä juttu!
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Joo naamakirjan nojakki ryhmästä sen jo löysin. Hyvä juttu!
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Laitan vähän paremmin luettavan version vielä liitteeksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eikös tuo tärinäraita voitas tänäpäivänä toteuttaa "digitaalisesti" ? Reuna ja keskusta hälyttäs auton tietsikkaan tai kännykkään Jos tuo hälytys nyt kerran niin tärkeäksi katsotaan. Automaatti autot tulossa, ne ei kait tartte tärinäraitaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Asiallinen ja hyvä lehtiartikkeli, tärinäraitojen olemassaolo todella kaipaa huomiota ja toivottavasti nyt joku heräisi ajattelemaan tätä asiaa pyöräilijänkin turvallisuuden kannalta.
Tuli noista digitaalisista tärinäraidoista mieleen että miksei autoissa voisi olla alkolukon tapaan väsylukko. Auto ei käynnistyisi jos kuski on liian väsynyt. Ehkä vaikea toteuttaa, millä väsymyksen mittaa? Tuli vaan mieleen. Voihan se kuski väsyä kesken matkankin, sitäkin varten pitäisi olla joku mittaava anturi.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Premnas kirjoitti:Voihan se kuski väsyä kesken matkankin, sitäkin varten pitäisi olla joku mittaava anturi.
Muistan lukeneeni että tälläisia on jo ainakin kokeiltu joissain autoissa. Silmät kun alkaa olla liian pitkiä aikoja kiinni, niin auto alkaa ehdotella tauon pitämistä
EDIT: Piti oikein tarkistaa etten höpötellyt omiani. Näköjään Saabin systeemi oli mistä olin lukenut. Muunlaisiakin on.
-Mercedes-Benz Attention Assist uses the car's engine control unit to monitor changes in steering and other driving habits and alerts the driver accordingly.
-Lexus placed a camera in the dashboard that tracks the driver's face, rather than the vehicle's behavior, and alerts the driver if his or her movements seem to indicate sleep.
-Volvo's Driver Alert Control is a lane-departure system that monitors and corrects the vehicle's position on the road, then alerts the driver if it detects any drifting between lanes.
-Saab uses two cameras in the cockpit to monitor the driver's eye movement and alerts the driver with a text message in the dash, followed by a stern audio message if he or she still seems sleepy.
Azub Max, Cruzbike Vendetta V20
NikoK kirjoitti:Premnas kirjoitti:Voihan se kuski väsyä kesken matkankin, sitäkin varten pitäisi olla joku mittaava anturi.
Muistan lukeneeni että tälläisia on jo ainakin kokeiltu joissain autoissa. Silmät kun alkaa olla liian pitkiä aikoja kiinni, niin auto alkaa ehdotella tauon pitämistä
Kyllä noita torkkuvahteja saa jo lisävarusteena ruksata, oisko Volvolla ja Vw:llä ainakin ollut. Kaistavahteja on myös jo suurimmalla osallla merkeistä mutta lienee yleensä lisävaruste? hinnat on olleet muutamasta satasesta muutamaan tonniin. Talvikelissä noiden toimiminen ei vissiin ole ihan täydellistä...
Ja jos oikein muistan niin uusissa busseissa ja kuorma-autoissa kaistavahti olisi jo pakollinen. Veikkaisin, että ei vielä kymmeneen vuoteen tartte sellaisella ajella töissä missä moinen olisi yleensä tullut ajeltua vähän vanhemmalla kalustolla...
Muoks. niin ja katkera olen kun noihin vahteihin saa taskuparkkerausautomatiikan tms. Riittävän monta kertaa kyydissä olijoilta on kuulunut väite, että ei kyllä mahdu tohon väliin ja sitte siihen peruuttaa kerralla Kohta automatiikka hoitaa senkin... huoh...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Nyt on tärinäraitajuttu netissäkin.
http://www.iltalehti.fi/autot/2016060221664091_au.shtml
Sahi
smilodon kirjoitti:Nyt on tärinäraitajuttu netissäkin.
http://www.iltalehti.fi/autot/2016060221664091_au.shtml
Jepjep, näkyy olevan... KIva. Harmi vaan, että ei pääse kommentoimaan artikkelia, koska se näemmä vaatii naamakirjatunnuksen. Pöh!
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:smilodon kirjoitti:Nyt on tärinäraitajuttu netissäkin.
http://www.iltalehti.fi/autot/2016060221664091_au.shtmlJepjep, näkyy olevan... KIva. Harmi vaan, että ei pääse kommentoimaan artikkelia, koska se näemmä vaatii naamakirjatunnuksen. Pöh!
Kävin lukemassa kommentit Ehkei maksa vaivaa kommentoida tuollaistan "teidenkuninkaiden" kanssa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
"Kinnerisilppua"
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Petjan kertomus facebookissa (Recumbent and velomobile world forum) tapahtuneesta: "I think I finally have some strengh to share this with you my fellow velonauts. Last Saturday I participated in a Fleche Finland 2016, the task was to ride at least 350k from Helsinki to Jyväskylä. Our five member team consisted of 4 roadies and my velomobile. As the balance was ridiculously off to my favor it was decided that i would also carry all our extra gear, spares, tools, extra clothing etc. We decided to choose a cenery route and avoid heavy traffic naturrally so our final plan was to ride 450km using smaller roads.
The initial total climb (5870m) did not scare me at first but after 300km and the started to worry me.
So we decided at night time that I would ride a shorter and more level leg to get some extra rest at the next rest stop.
So instead of riding the hilly 73km I only had nice and level 47km to the next stop. However, the problem in this road that I chose was that it was very quite at this time of the night, approx 01.00. And unfortunately all the remaining traffic new this. So this is what happened after about 1 hour of my departure of my friends.
A juggernaut truck that was driving my way hit me without even touching the brakes! My Mango was demolished! Luckily the initial impact threw me away from the road instead of under the truck. The compact roll protection saved my life no question about that!
I did loose a kidney though, still have to struggle with my internal organs, broke a hip bone, 4 rib bones , crushed shoulder blade and have a variety off minor fractures here and there. But my head had only got a little cut (4 stitches) and my spine in intact! I bet I wouldn't have made it out alive in any another form of human powered vehicle."
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.