Sivu 1/1

Rengaspaineet

Lähetetty: 28 Huhti 2008, 00:00
Kirjoittaja joe67

Kevät tekee tuloaan tänne pohjoiseenkin joten vaihdoin arrowiin kesäkumin taakse. Jäi sitten mietityttämään että mitä rengaspaineita väki täällä käyttää kumeissaan? Tai mikä olisi suositeltavaa? Jos tietäis jotain lukuja niin vois käydä huoltsikalla laittaan oikeat paineet. Nyt pumppasin vaan kumin "täyteen". Mistähän kannattais ostaa sellainen pumppu missä on se mittari? Onko hinnoista mitään tietoa? Kun vaan vielä saisivat nuo hiekoitussepelit lakaistua pois...


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 01:09
Kirjoittaja jviirret

Sen mitä rengas kestää, eli ilmoitetaan renkaan kyljessä. Pumpuista en tiiä, kun pistä kompuralla ilmat.

Jukka


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 08:51
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Sen mitä rengas kestää, eli ilmoitetaan renkaan kyljessä.

Näin juuri. Mitä enemmän, sen parempi, pätee lähes aina, paitsi ihan kapeissa 9 baria kestävissä kilpakumeissa, joissa saattaa olla tilanne, että kevyellä kuljettajalla vähän vähempi ilmanpaine pompottaa vähemmän ja saa pyörän rullaamaan paremmin. Tämä kuitenkin vain tuolla lähempänä 10 baria.

Sieltä renkaan kyljestä löytyy yleensä kaksi arvoa: xx Psi ja xx bar. Molemmat löytyvät suoraan huoltsikan mittarista. Toisinaan renkaan kyljessä on paine annettu xx kPa, jolloin pääset riittävän lähelle oletuksella 1 bar = 100 kPa.

Käy ihmeessä mittaamassa paine huoltsikalla ja kokeile peukalolla, miltä oikea paine tuntuu. Se on yllättävän kova. Muutaman kerran opettelulla peukalosi kalibroituu mittaamaan riittävän oikein.

Joissain, lähinnä maastopyörän, renkaissa on paineeksi renkaan kyljessä annettu 2,5 bar, joka on ainakin minusta liian vähän. Olenkin itse pumpannut tällaiset renkaat paineeseen 3,5 bar ja hyvin ovat silti toimineet.

Idea tässä kaikessa on, että renkaan vierintävastus riippuu kaikkein merkittävimmin siitä painumasta, jonka kuorma aikaansaa renkaaseen. Tarkasti ottaen kyse on painuman ja renkaan halkaisijan (pyöräkoon) yhteisvaikutuksesta. Mitä pidempi ajosuunnassa renkaan ja maan kosketusala ja mitä pienempi pyörä, sitä suurempi pyörän keskiöstä mitattu kosketuskulma ja sitä suurempi vierintävastus.

Biltemasta, ja monesta muustakin halpakaupasta, saa mittarillisia maata vasten painettavia "traktoripumppuja".

Jori


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 09:28
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Biltemasta, ja monesta muustakin halpakaupasta, saa mittarillisia maata vasten painettavia "traktoripumppuja".

Itselläni on joku tuollainen, muistaakseni Motonetin pumppu, jolla ei mitenkään vaan pääse yli 4 bar paineen.

Itse meinasin ostaan auton tupakasytyttimeen kytkettävän 10€ minikompuran, mutta mahtaako niilläkään saada 6 bar paineita?


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 10:18
Kirjoittaja TS

Bilteman alumiinirunkoinen "traktoripumppu" on loisto-ostos. Nopeampi ja hiljaisempi kuin sähkövehkeet. Paineet nousee niin ylös kun tarvitsee. Hinta 20€. Toimii!


Pumpuista...

Lähetetty: 28 Huhti 2008, 11:38
Kirjoittaja fw7854

Itse satsasin muistaakseni n. 25 eskoa pyöräilyliikkeestä ostettuun mittaripumppuun mallia "traktori" vuonna 2000. Kannattava ostos, suulaketta vaihtamalla saa renkaat täyteen oli venttiili sitten presta tai tavallinen tai automalli. Huoltamoiden irtopulloista ei saa ulos adapterilla ainakaan prestan kautta kuin max 5.5 bar. Mukana kulkee ohut pikkupumppu rengasrikon varalta


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 11:59
Kirjoittaja tavasti
TS kirjoitti:

Bilteman alumiinirunkoinen "traktoripumppu" on loisto-ostos. Nopeampi ja hiljaisempi kuin sähkövehkeet. Paineet nousee niin ylös kun tarvitsee. Hinta 20€. Toimii!

Onko kyseessä tämä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1143422828

Tuollaisen voisi ostaa jos on kelvollinen.


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 13:23
Kirjoittaja Hopea

Minulla on tosi halpa Bilteman jalkapumppu kotona.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=27503

Se on ollut yllättävän hyvä kaikkeen. Autoon, fillariin, palloihin ainakin löytyy suukappaleet ja paine menee helposti 10 bariin. Prestaa varten pitää joka tapauksessa olla aina taskussa adapteri, joten sekään ei ole ongelma.

Joustavassa nojapyörässä olen pitänyt takana noin 6 ja edessä 4 barin paineita. Etupyörällä on vähemmän painoa ja se lipsahtaa helpommin mitä kovempi paine siellä on.


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 13:32
Kirjoittaja Jarcco

Testejä: http://www.mattikaki.fi/laitetestit/fillaripumput.htm
Aika rimpuloita näyttävät olevan, kuten hinnasta voi olettaa.


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 14:23
Kirjoittaja Teemu Kalvas

En yleensä laita uusimaalaisille teille ajamaan lähtiessä 23-millisiin renkaisiin kuin korkeintaan eteen 7,5 ja taakse 8. Enempi alkaa vain nostaa pikkukivistä rengasta ilmaan. Tosin en paina kuin 65 kiloa, tuon luulisi menevät aika suoraan verrannollisesti painoon.

Minun Blackburnin lattiapumppuni pumppaa ihan sujuvasti sellaisen 10 baria minun painollani. Sen jälkeen ei enää oikein oma paino riitä työntämään enempää ilmaa, mutta jälleen kerran tilanne menee varmaan suoraan verrannollisesti painoon, kunnes joku tiiviste pumpussa ei enää kestä. Se kyllä varmaan maksoikin jotain.

Maastossa on perusteltuja syitä käyttää matalampia paineita. Matka kulkee mukavammin, ja pito on parempi. Yleensä maastossa energia hukkuu muutenkin vähän muualle kuin rengasvastuksen voittamiseen. Viikonloppuna meni Sorlammen kiertämiseen (noin 1,5 km) tunti, enkä usko että paineen nostaminen 2 bariin siitä 1 barista mikä nyt oli olisi kauheasti nopeuttanut. Luultavasti olisi vain hidastanut kun pito olisi kehnontunut entisestäänkin.

Näiden ääripäiden välissä joku satunnainen sepelipintainen ulkoilutie on kyllä kaikin puolin lähempänä maantietä kuin maastoa.


Lähetetty: 28 Huhti 2008, 15:52
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

Itse meinasin ostaan auton tupakasytyttimeen kytkettävän 10€ minikompuran, mutta mahtaako niilläkään saada 6 bar paineita?

Kävin testaamassa.
Minikompura mallia Lidl 6,95€ tuuppasi 15 bar ainakin hetkellisesti. En sitten tiedä, olisiko sulake palanut, jos olisin pitempään huudattanut. Pyörimisnopeus ei sanottavasti laskenut tälläkään kuormituksella.

Tällaisen minikompuran pahin ominaisuus on paha ääni, myöskään nopeudessa ei ole hirmuisesti ylistettävää, mutta hoitaa silti hommansa.

Tuo kompura on minulla autossa. Pyörän renkaat pumppaan lihasvoimalla. HPV, eiku HPP.

Jori


Lähetetty: 30 Huhti 2008, 15:23
Kirjoittaja tavasti
Jarcco kirjoitti:

Testejä: http://www.mattikaki.fi/laitetestit/fillaripumput.htm
Aika rimpuloita näyttävät olevan, kuten hinnasta voi olettaa.

Tuossa testissä näytti olevan Biltemasta halvempi pumppu, ei se 20€ vehje josta oli puhetta.

Itse mieluusti ostan toki käsikäyttöisen jos vain kelvollinen löytyy. Ostin fillariliikkeestä yhden matka-mallisen pumpun (25€), ja palautukseen menee sekin, kelvoton peli.


Lähetetty: 01 Touko 2008, 11:10
Kirjoittaja Mikko

Rakas faijani osti Clas Ohlsonilta akkukäyttöisen kompuran. Sellainen akkuporakoneen kokoinen (ja kovasti näköinen) laite jonka etuosasta tuli kärsä ja kärsästä ilmaa. Hintaa taisi olla 15 euron pintaan, laite oli tehottomampi kuin "oikea" kompressori ja kuitenkin aivan liian iso nojapyörän persrepussa mukana kuljetettavaksi.

Hyötyarvo oli vähintäänkin kyseenalainen.

Itse ostin joskus samasta paikasta jalkapumpun, jonka päähän sopivat niin presta- kuin autonventtiilit. Hintaa muistaakseni 25€. On hyvä!

Ja reissussa mukana kulkee Mountain Biking UKn kylkiäisenä tullut n.15 cm mittainen minipumppu. 20" renkaan täyteen pumppaamiseen kuluu n.12 min ja 5 litraa hikeä :lol:

Mutta toimii! Ja lehti oli sentään vain 7,60,- :shock:

jatkoa..
Itseasiassa mulla on tälläinenkin pumppu jossain ja hyvä on ollut. Tosin tiivisteet olen joutunut vaihtamaan kerran ja jotain muutakin tuunausta tekemään jotta 4 euron pumppu saisi jatkoaikaa.
Kuva


Lähetetty: 01 Touko 2008, 20:32
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Kannattaa niihin minipumppuihin suhtautua niin, että ne on olemassa vain sitä varten, että pääsee jotenkuten ajettua lähimmän kompuran luokse jos lenkillä huono säkä yllättää. Olen käyttänyt kymmeniä ja ne on toinen toistaan huonompia.

Noilla isommilla minipumpuilla nyt saa kunnon paineet jos on ääretön kärsivällisyys. Talvella mukana kulkevassa lähes 400-grammaisessa ja 25-senttisessä Topeakin Turbo Morphissa riittää todistettavasti potkua pumpata 7 baria. Mutta se on kyllä mukana sitä varten että talvella saisi sen 2 baria mitä matkan jatkaminen vaatii siinä kymmenessä sekuntissa minkä paikallaan viitsii seistä.


Lähetetty: 11 Touko 2008, 00:38
Kirjoittaja joe67

Kylläpäs rullaa kevyemmin kun laittoi paineet kohilleen. Kiitti vinkeistä.