rengasrikko (arrow)
Kokemuksia rengasrikosta Arrowilla 28-29 Huhtikuuta 2008:
Paukautinpa eilen vasemman etu(sisus)kumin rikki, tullessani kovahkoa vauhtia
matalan katureunuksen ylitse. Talutin pyörää sitten 1km lähimpään pyöräliikkeeseen
josta sain 20" x 1.5 x 1.75 sisuskumin normaaliventtiilillä (muuta ei ollut)
Vaihdoin sen sitten pikapikaa, kiire kun oli, Hajonneen tilalle, joka oli 20" x 1.25 x 1.5.
Kiireessä katsoin, että se olisi ollut paksumpi kuin tää vanha, ja laitoin sen niin
huonosti, että venttiilin kohdalta pompotti -- mutta pääsin sillä 10km kotiin (jossa piti
heti alkaa ahkerasti tehdä pojan syntymäpäiväjuhlavalmisteluja, olin jo 30min myöhässä).
Illalla sitten paikkasin sen hajonneen kumin -- taisi olla mun paikkarasian liima jo
huonossa kunnossa, ilma pysyi about tunnin -- joten lähdin tänään pystypyörällä
töihin. Kotimatkalla ostin sitten pyöräLIIKKEESTÄ toisen kumin -- schwalbe,
"autoventtiilillä", ja myyjä sanoi, että kay, pienin 20" mikä heillä on. Paketin kyljessä
lukee että käy rengaskokoihin 20" x 1,50 -- 20 x 2,50. Ostin tämän siis 10 eurolla,
olihan huomenna päästävä taas nojiksella matkaan. Eilen ostamani oli Nokian,
8,50e.
No, kotiin päästyäni oli taas vähän ohjelmaa, käytin nojista kuljetuskärrynä,
paikattu kumi vielä sisällä. Nyt rengasta sai pumpata 10 minuutin välein. Onneksi
kuljetusduunia ei ollut paljoa. Kotiin päästyäni vertailin tämän päivän ostosta
eiliseen -- selvästi paksumpi kuin tuo eilinen...
... No, vaihdetaan uudestaan se Nokian kumi renkaaseen. Nyt, kun rauhallisesti
tein, mittailin että tämä Nokian kumi on oikeastaan ihan yhtä paksu kuin se
Alkuperäinen (taiwanilainen). Ja kun rauhallisesti laittoi sen vanteelle, sain
ulkokuminkin kunnolla paikalleen. On syytä huomata, että venttiiliputki tulee
vanteesta ulos vain sen verran, että sen normaalin venttiilin sai kierrettyä kiinni
(sitä putkenkiinnitysmutteria en laittanut ollenkaan). Tämä siksi, koska siinä
vanteeessa on "kaksoispohja", ja toiseksi siksi, että se kumi meni riittävästi
ulkokumin sisään jotta ulkokumi asettuu venttiilin kohdalta vanteelle sopivasti.
Nyt pitäisi olla taas pyörä ajokunnossa. tulipa taas vähän oppirahoja maksettua
-- no ehkä sen 10 euron kumin voi joskus käyttää (muistaakseni siinä Nokian
kumissa oli leima "2003", olisiko vuosiluku?). On muuten helppia Arrowin eturenkaan
sisuskumin vaihto -- ei tarvitse ottaa pyörää ollenkaan "haarukasta" irti. Tosin
20" renkaan kumin ujutus vanteen yli ei ole niin helppoa kuin 26":lla.
Tulihan tässä vielä yksi dilemma: pitäisikö jatkossa ostaa sisuskumit auton-
van "normaali"venttiilillä -- olettaen että autonventtiilillä varustettuja kumeja
saa yhtä pieniä kuin tuo Nokian. Kahta pientä pumppua saan kuitenkin nyt
kantaa mukanani jotta kaikki renkaat tulee katettua.