Renkaan ympärysmitta hukassa?
Onnistuin säätämään baronin mittarin pieleen. Renkaan ympärysmitta
hukassa. 406-28 olis, tuleeko apteekista vai ruvetaako mittailemaan?
Jouni
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onnistuin säätämään baronin mittarin pieleen. Renkaan ympärysmitta
hukassa. 406-28 olis, tuleeko apteekista vai ruvetaako mittailemaan?
Jouni
Apteekki sanoo 1451.42mm http://www.bikecalc.com/wheel_size_math
juuva kirjoitti:Apteekki sanoo 1451.42mm http://www.bikecalc.com/wheel_size_math
Parempi olisi mitata oikeilla paineilla ja kuski päällä yhdellä (tai mieluummin useammalla) kierroksella edetty matka. Siinä ei saada mittaa sadasosamillien tarkkuudella, mutta oikeammin näyttää maata pitkin mitattu kierros. Kokeile, niin yllätyt.
juuva kirjoitti:Apteekki sanoo 1451.42mm http://www.bikecalc.com/wheel_size_math
Kiitos! Apteekki toimii.
jori kirjoitti:juuva kirjoitti:Apteekki sanoo 1451.42mm http://www.bikecalc.com/wheel_size_math
Parempi olisi mitata oikeilla paineilla ja kuski päällä yhdellä (tai mieluummin useammalla) kierroksella edetty matka. Siinä ei saada mittaa sadasosamillien tarkkuudella, mutta oikeammin näyttää maata pitkin mitattu kierros. Kokeile, niin yllätyt.
Jori, elämä menee hankalaksi jos täydellisyyttä hakee. Kiitos kuitenkin.
Baskeri kirjoitti:jori kirjoitti:juuva kirjoitti:Apteekki sanoo 1451.42mm http://www.bikecalc.com/wheel_size_math
Parempi olisi mitata oikeilla paineilla ja kuski päällä yhdellä (tai mieluummin useammalla) kierroksella edetty matka. Siinä ei saada mittaa sadasosamillien tarkkuudella, mutta oikeammin näyttää maata pitkin mitattu kierros. Kokeile, niin yllätyt.
Jori, elämä menee hankalaksi jos täydellisyyttä hakee. Kiitos kuitenkin.
Mittaamalla saadaan juuri tuolle renkaalle toki todellinen koko. Kuten tuolla sivulla sanotaan, ovat laskennalliset luvut monesta syystä vääriä. Itse olen käyttänyt gps-mittaria, joten millimetrejä ei tarvitse/kannata miettiä epätarkkuuden takia kuitenkaan.
Nyt kun sinulla on summittainen mitta tallennettuna mittariin, voit mitata kartalta sopivan matkan ja verrata mittarin näyttämää siihen. Sitten säädät kierrosmittaa, jos näyttää liian erilaiselta.
Maantiellä on toisinaan valmiiksi mitattuja kilometrin pätkiä, jotka on merkitty kyltillä:"Mittarata 1000 m" Sellaisen kohdalla on hyvä tarkistaa mittarinsa näyttämä, jos asia sattuu yhtään kiinnostamaan.
jori kirjoitti:Nyt kun sinulla on summittainen mitta tallennettuna mittariin, voit mitata kartalta sopivan matkan ja verrata mittarin näyttämää siihen. Sitten säädät kierrosmittaa, jos näyttää liian erilaiselta.
Maantiellä on toisinaan valmiiksi mitattuja kilometrin pätkiä, jotka on merkitty kyltillä:"Mittarata 1000 m" Sellaisen kohdalla on hyvä tarkistaa mittarinsa näyttämä, jos asia sattuu yhtään kiinnostamaan.
Kiitos. Joskus tsekannut myös gps:llä. Mun ajoilla prosentin sisään jos osuu, on hyvä:)
Jouni
Just mittasin saman kokosen renkaan. Kuorma päällä 1433mm
Syväri kirjoitti:Just mittasin saman kokosen renkaan. Kuorma päällä 1433mm
Eli tuohon verrattuna laskennallinen antaisi 1,26% pidemmän matkan. Puhdas arvaus, mutta kuormaa suurempi ero tulee renkaan ja vanteen profiilivaihteluista ja kokoluokitusten ilmoitustavoissa olevista eroista.
Google antoi tällaisen tuloksen Liikenneviraston ylläpitämiin mittaratoihin liittyen: Mittaradat ja.. Lyhyet punaiset pätkät kartalla ovat mittaratoja.
Mittaradalla saa todennäköisesti kalibroitua mittarin hiemen tarkemmin kuin muutaman pyörähdyksen mittauksella jos sitä pitää tarpeellisena.
juuva kirjoitti:Google antoi tällaisen tuloksen Liikenneviraston ylläpitämiin mittaratoihin liittyen: Mittaradat ja.. Lyhyet punaiset pätkät kartalla ovat mittaratoja.
Sattuupa olemaan yksi pätkä Nokialla, Porintiellä, juuri testiradalle menevän liittymän kohdalla... saa kalibroida mittarin matkalla kisoihin.
juuva kirjoitti:Apteekki sanoo 1451.42mm http://www.bikecalc.com/wheel_size_math
Tämä on ikuisuuskysymys. Toisille pitää olla ihan tasan tarkkaan oikea mitta. Toisille riittää kunhan kilometrit tulevat jonnekin jotenkin muistiin.
Minä olen käyttänyt menetelmää, jossa kysyn kaverilta päivän lenkin jälkeen paljonko hänelle tuli. Jos ero on yli 5%, tarkastellaan vähän mittarien asetuksia. Saatuani sopivan luvun tallennan sen pyöräkohtaisesti mittarin kylkeen, raaputtamalla (siitä sen saa paristonvaihdon jälkeen takaisin koneeseen). Kun rengaskokoa ei muuta, mittakaan ei muutu minua häiritsevän paljon.
Hopea kirjoitti:juuva kirjoitti:Apteekki sanoo 1451.42mm http://www.bikecalc.com/wheel_size_math
Tämä on ikuisuuskysymys. Toisille pitää olla ihan tasan tarkkaan oikea mitta. Toisille riittää kunhan kilometrit tulevat jonnekin jotenkin muistiin.
Minä olen käyttänyt menetelmää, jossa kysyn kaverilta päivän lenkin jälkeen paljonko hänelle tuli. Jos ero on yli 5%, tarkastellaan vähän mittarien asetuksia. Saatuani sopivan luvun tallennan sen pyöräkohtaisesti mittarin kylkeen, raaputtamalla (siitä sen saa paristonvaihdon jälkeen takaisin koneeseen). Kun rengaskokoa ei muuta, mittakaan ei muutu minua häiritsevän paljon.
Aika monimutkaista verrattuna yhden kierroksen työntämiseen kuski päällä.
Rullamitta auki maahan seinän viereen. Liidulla merkki renkaan kylkeen tähtäimeksi. Tähdätään alkumerkki mitasta. Työnnetään itse päällä istuen seinästä pyörää mitan viertä pitkin eteen päin yhden renkaan kierroksen verran ja tähdätään toinen mitta. Tehdään mittojen vähennyslasku ja siinä se.
Tämä mittaa suoraan sitä tietoa, joka syötetään mittariin, joten tätä käyttämällä ei tule ajatusvirheitä siitä, pitkö sitä mittaa nyt vähentää vai lisätä, jotta tulos muuttuisi oikeaan suuntaan ja vielä oikean paljon.