Sivu 4/9

Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 16:08
Kirjoittaja jooseha

Onpas kivan näköinen. Ketjulinja on samansuuntainen kuin takahaarukka ja penkki on keulan yläputken suuntainen.
Mua kyllä arveluttaa onko keula riittävän jäykkä. Noille ohuille putkille, jotka menevät etunavasta emäputkelle, tulee taivutusta. Keskiö voinee myös taipua polkemisen mukana :? Koeajolla tuo sitten selviää. Voi olla että maalailen pirua seinälle, mutta kun omani notkuu mielestäni liikaa :(


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 18:51
Kirjoittaja PW

28mm rengas mahtu just ja just pyörimään. Ohjausnivelen kiristäminen ja kireellä pysyminen voi olla ongelma.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 19:29
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Ohjausnivelen kiristäminen ja kireellä pysyminen voi olla ongelma.

Mikäs ongelma tuo on. Kierrät laakerin hieman liian tiukkaan. Kiristät yhdysputken klemmarin tiukasti sen yläpuolelle vaikka vähän vasaralla näputtamalla ja löysäät sitten laakerikuppia sen verran, että laakeri pyörii herkästi. Tuossahan on yhdistelmä sisä- ja ulkopuolisesta stemmistä. Ulkopuolisessa stemmissähän laakerin kireys on aina tuollaisen puristimen varassa. :)


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 19:50
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ohjausnivelen kiristäminen ja kireellä pysyminen voi olla ongelma.

Mikäs ongelma tuo on. Kierrät laakerin hieman liian tiukkaan. Kiristät yhdysputken klemmarin tiukasti sen yläpuolelle vaikka vähän vasaralla näputtamalla ja löysäät sitten laakerikuppia sen verran, että laakeri pyörii herkästi. Tuossahan on yhdistelmä sisä- ja ulkopuolisesta stemmistä. Ulkopuolisessa stemmissähän laakerin kireys on aina tuollaisen puristimen varassa. :)

Onnistui se kiristys mutta kun se on kierteetön, piti laakerit ensin kiristää puristimen avulla pakettiin ja sitten klemmari tiukalle, lopuksi stemmi :mrgreen:
Ajamassakin kävin pari kilsaa, en tietenköään kauheesti runtannu, enkä kovia vauhteja yrittäny mutta vaikka renkaan ja ketjuhaarukan väliä oli minimaalisesti, ei rangas polkiessa ottanu haarukkaan - hyvä merkki.
Vähän äkkinäistä ja outoa meno, ilman käsiä ajo epävarmaa - syitä: Pystympi ohjauskulma?, hyvin makaava asento, pitkästä aikaa, renkaat ei välttämättä samassa linjassa, luotto pyörään hakusessa.
Renkaan ja rungon mutkan välissä n. 3mm rako kun käyn penkille, rako kasvaa n. 2mm - ohuet haarukat taipuvat sen verran.
Mutta ei huono! 8)


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 20:15
Kirjoittaja PW
20160717_200628.jpg
20160717_200628.jpg (170.42 KiB) Katsottu 2252 kertaa

Ekan ajon jälkeen. Painoo n. 14kg, kahen kilon penkillä.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 20:28
Kirjoittaja PW
RR yksit.jpg
RR yksit.jpg (113.21 KiB) Katsottu 2246 kertaa

Jos tuolleen laittas putkesta tukea, vähän jäykkäis haarukoita?


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 20:38
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Liitetiedosto RR yksit.jpg ei ole enää saatavilla

Jos tuolleen laittas putkesta tukea, vähän jäykkäis haarukoita?

Voihan sen noinkin tehdä, mutta enemmän on raudasta hyötyä, kun laittaa näin. (oranssi) Nyt on veto ja jarrutusvoimat pelkästään tuon (entisen) takahaarukan yläputkien taivutuksen varassa. Taivutusjäykkyys lisääntyy toki tuolla ehdottamallasi, mutta se lisääntyy paljon enemmän, kun kootaan yläosa kolmioksi oranssin viivan kohtaan lisätyllä putkella.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 21:07
Kirjoittaja Pastori

MItes arvioit sen penkin kulman merkityksen?


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 21:20
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

MItes arvioit sen penkin kulman merkityksen?

Jaa, miten sen osaisin arvioida - onkohan se makaavampi ku aikasemmassa, tähän samaan runkoon perustuneessa kääntyväkeskiöisessä? Oon tottunu ajamaan hyvin makaavassa asennossa mutta viimeaikoina vähemmän, joten tarttee totutella.
Jos päivittäiseen käyttöön teet, ni kai se kannattaa vähän pystympi olla.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 21:29
Kirjoittaja PW
RR Imatran.jpg
RR Imatran.jpg (170.42 KiB) Katsottu 2222 kertaa
kääntyväkeskiöinen.jpg
kääntyväkeskiöinen.jpg (268.45 KiB) Katsottu 2222 kertaa

Piällekkäin arvioitavana eka maantiembb ja uus.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 09:06
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

Painoo n. 14kg, kahen kilon penkillä.

Pyörästä jos puristas parikiloo ja kuskista saman ni yhteispaino, alle 100kg - mie oon kohta höyhensarjassa :mrgreen:


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 09:19
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
PW kirjoitti:

Painoo n. 14kg, kahen kilon penkillä.

Pyörästä jos puristas parikiloo ja kuskista saman ni yhteispaino, alle 100kg - mie oon kohta höyhensarjassa :mrgreen:

Mä olin ekalla Nokian reissulla 100+ sarjassa. Nyt oon ollu vuosia höyhensarjassa = alle 90kg.

Sinkuloi kone ja elä laita yhtä jarruu enempää (siitä ei tosin tainnu pelkoo ollakaan). Vuolet vähän penkistä pois ja puolitat karhuntaljan. Eiköhän sillä nyt pari kiloo lähde.


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 10:16
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
RR yksit.jpg

Jos tuolleen laittas putkesta tukea, vähän jäykkäis haarukoita?

Voihan sen noinkin tehdä, mutta enemmän on raudasta hyötyä, kun laittaa näin. (oranssi) Nyt on veto ja jarrutusvoimat pelkästään tuon (entisen) takahaarukan yläputkien taivutuksen varassa. Taivutusjäykkyys lisääntyy toki tuolla ehdottamallasi, mutta se lisääntyy paljon enemmän, kun kootaan yläosa kolmioksi oranssin viivan kohtaan lisätyllä putkella.

Yritän tätä ymmärtää, miks oranssi on parempi ku punanen :? Mistä muualta etukolmio taipuu ku takimmaisista haarukkaputkista? Yhdysputken kiinnityksestäkö?
Ajattelen tässä nyt vain tuota taipumaa joka tulee käydessäni penkille - etuhaarukka taipuu eteenpäin. Piirtämäni punainen putki on tosin lyhyt mutta jäkistäisi sitä heikointa putkiparia :?


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 11:03
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
RR yksit.jpg

Jos tuolleen laittas putkesta tukea, vähän jäykkäis haarukoita?

Voihan sen noinkin tehdä, mutta enemmän on raudasta hyötyä, kun laittaa näin. (oranssi) Nyt on veto ja jarrutusvoimat pelkästään tuon (entisen) takahaarukan yläputkien taivutuksen varassa. Taivutusjäykkyys lisääntyy toki tuolla ehdottamallasi, mutta se lisääntyy paljon enemmän, kun kootaan yläosa kolmioksi oranssin viivan kohtaan lisätyllä putkella.

Kuva
Yritän tätä ymmärtää, miks oranssi on parempi ku punanen :? Mistä muualta etukolmio taipuu ku takimmaisista haarukkaputkista? Yhdysputken kiinnityksestäkö?
Ajattelen tässä nyt vain tuota taipumaa joka tulee käydessäni penkille - etuhaarukka taipuu eteenpäin. Piirtämäni punainen putki on tosin lyhyt mutta jäkistäisi sitä heikointa putkiparia :?

Se alhaalta tuleva kuorman aiheuttama pystyvoima menee nätisti ohi tuon risteyksen yläkiinnitykselle, joka paljon jäykempänä kantaa (lähes) kaikki pystyvoimat. Takahaarukan yläputket (sinulla pystyputket) ovat kuitenkin liian hoikat kantamaan eteen-taakse-voimia, joita tulee polkemisesta ja jarrutuksesta ja joita yläkiinnitys pistemäisenä ei kanna lainkaan.

Oranssi putki siirtäisi pystyille haarukkaputkille tulevan eteen-takse-kuormituksen paksummalle yhdysputkelle ylös ja loisi lisäksi yläpäähän jäykän kolmion, joka siirtäisi kuormaa kantavan voimaparin itsensä alapuolelle. Eteen-taakse-voimia kantaisi nyt haarukkaputkien taivutuskapasiteetin sijaan yli 20 cm etäisyydellä oleva voimapari, jossa putket siirtävät voimia lähinnä puristus-veto-suuntaan taivutuksen ollessa sekundaarinen voimienkantotapa.

Sivuvoimiin tai pystyvoimiin ei tämä korjaus auta mitään, muttei tarvitsekaan, sillä se osasto on kunnossa, kunhan klemmari pysyy kiinni ja haarukkaputket kantavat sivuvoiman. Tuo oranssi putki voisi varmaan olla jopa vain yksi ohut putki lokasuojankiinnityskaaren ja yhdysputken välissä. Kokeile!


Re: RR Imatranajot - MBB-road and racing

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 14:59
Kirjoittaja vaaka

Voimapari on hyvä tiimin nimi tandempyöräilijöille :D