tm kirjoitti:
Yhden kuulemani selityksen mukaan noilla väriraidoilla yritetään tasoittaa renkaan kulumista. Normaalisti maantierengas kuluu keskeltä tasaiseksi eikä juurikaan reunoilta, joten lisäämällä pehmeämpää kumia reunoille myös ne saadaan kulumaan ja kulumismuoto siten tasaisemmaksi.
Väri ei suoraan ole merkki siitä, että pitoa olisi vähemmän. Valitettavan usein näin kyllä käytännössä on, varsinkin kumin vanhetessa. Musta väri tulee kumiin sekoitettavasta noesta, joka tuo mukanaan monia hyviä ominaisuuksia.
Juuri näin. Kääntäisin näkökulman kuitenkin toisin. Tasainen kuluminen ei liene primääri syy, vaan se, että "normaalikäytössä" rengas kuluuu keskeltä. Kulumista voidaan vähentää käyttämällä kovempaa kumia, joka vieläpä parantaa vierintäominaisuuksia, mutta huonontaa pitoa. Pitoa taas tarvitaan ennen kaikkea kaarteessa, jolloin tiekontaktissa onkin renkaan kulutuspinnan reunaosa. Valmistamalla kulutuspinnan reunaosat kumista, joka on pehmeämpää ja pitävämpää, mutta kuluvampaa kumia, saadaan samaan renkaaseen pienin mahdollinen vierintävastus, mutta hyvä kaarrepito ja kaiken lisäksi rengas kuluu tasaisesti. Tällaisia renkaita olen nähnyt mainostettavan kilparenkaina. Niissä kulutuspinta, vaikka on useampaa eri kumilaatua, on kokonaan musta.
Pyörätuolin renkaassa tämän kulutuspinnan sivuosan ei tarvitse olla pitävää kumia, joten siihen voidaan valita jokin muu pehmeä kumilaatu, jonka kitkaominaisuudet eivät välttämättä ole kummoisetkaan. Voi siis olla, että noista saa mukavat retkirenkaat, mutta kaarreajossa olisin varovainen, tai ajasisin kaarteet motogp-tyyppisesti.

Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma