Sivu 1/3
Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 12:50
Kirjoittaja jori
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 13:53
Kirjoittaja Vilijami
On kyllä näppärän oloinen peli pikkuajoihin!
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 13:57
Kirjoittaja irakas
Vilijami kirjoitti:On kyllä näppärän oloinen peli pikkuajoihin!
On tosiaan ja helppo tehdä. 
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 19:46
Kirjoittaja Vilijami
Tuossahan on ratkaisu Petrin ongelmaan, kun ihmetteli mitä tekee kaikilla takahaarukoilla. Halfbike tuotantolinja pystyyn 
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 21:51
Kirjoittaja vph
Hienoja vehkeitä, varsinkin tuo reversebike, joka on sopusuhtainen...

Siitä tuli kyllä kummallisia visioita päähän, esim jos tuon reversebiken mittasuhteilla, mutta kääntäen, tekisi MBB nojapyörän, jossa siis olisi iso vaikka 26 etufillari, keskiö vain vähän etupyörän navan etupuolella (kuvassa takalokarin alkupisteessä) ja pieni 20 takapyörä... joo olisi huono painonjakauma vetävälle pyörälle, mutta just for the show... ja uber cool, hä? Tehkääs ny joku tästä nopea hack-versio?
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:08
Kirjoittaja Jarcco
vph kirjoitti:Hienoja vehkeitä, varsinkin tuo reversebike, joka on sopusuhtainen...

Siitä tuli kyllä kummallisia visioita päähän, esim jos tuon reversebiken mittasuhteilla, mutta kääntäen, tekisi MBB nojapyörän, jossa siis olisi iso vaikka 26 etufillari, keskiö vain vähän etupyörän navan etupuolella (kuvassa takalokarin alkupisteessä) ja pieni 20 takapyörä... joo olisi huono painonjakauma vetävälle pyörälle, mutta just for the show... ja uber cool, hä? Tehkääs ny joku tästä nopea hack-versio?
Olen samaa mieltä, tämä on lähinnä hyvää näistä. Minusta mikään noista ei ole ihan osunut naulan kantaan. On siis tilaa kehitellä.
vph:n visiosta tuli mieleen tämä: 
http://www.bentrideronline.com/messageb ... 982&page=4
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:22
Kirjoittaja Reippailija
Onpas hienoja, Nyt päästiin alueelle!
Kuinkas ton voisi taitella pienemmäksi?!
Vielä kun huomioitais pakkaaminen litteäksi ja irtopolkimet
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:29
Kirjoittaja Jarcco
Stridasta ideoita taitettavaan puolipyörään?

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:43
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:Stridasta ideoita taitettavaan puolipyörään?
Kuva ei jostain syystä näkynyt, niin laitoin pysyvämmän kuvan.
ED: No, kyllä sitä nyt näytään, kun on laitettu oikein ladattu kuvakin. 
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 29 Elo 2016, 23:08
Kirjoittaja ajarmala
Reippailija kirjoitti:Onpas hienoja, Nyt päästiin alueelle!
Kuinkas ton voisi taitella pienemmäksi?!
Vielä kun huomioitais pakkaaminen litteäksi ja irtopolkimet
Samaa mieltä! Tällaisista voisi ihka oikeasti saada näppärän ja kätsysti kannettavan taittopyörän. Innostuuko kukaan muu?
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 30 Elo 2016, 07:07
Kirjoittaja Pastori
Täh.
EIks tän idea ole lähinnä iso kiekko ja pieni kiekko. Mistäs ton sitten taittais? Taitettavat pinnat vai? Heh.
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 30 Elo 2016, 07:44
Kirjoittaja PW
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 30 Elo 2016, 08:01
Kirjoittaja vaaka
Nojaversio näyttää miltä?
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 30 Elo 2016, 08:08
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
Tarviiko tuo muuta taittoa jos etupyörä viikkautuu, takapyörän viereen - pakettivalmis, no ei se ihan bromptonin kokonen oo taitettuna 
Tätä mä ajattelin. Tässähän on - ainakin noissa vanhoissa - ideana se että se takapuolen alla oleva kiekko on isohko. Silleehän se nyt on kätevä tehdä.
Jos sitten haluaa tehdä tän pittiriittisillä pyörillä - niin kanstisko pohtia suoraan jotain muuta konstruktiota?
Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi
Lähetetty: 30 Elo 2016, 09:43
Kirjoittaja jori
Ketjun aloitusviestissä on se "pittiriittisillä"* pyörillä varustettu versio. (*Murrehuomio: Meillä päin aikanaan Kotkassa sanottiin aikanaan pikkiriikkisillä.) Taittamiseen riittäisi tosiaan pelkkien polkimien ja ohjaustangon taittaminen littuun, jos siis välttämättä pitää olla taitettava enää tuossa vaiheessa, kun on taittamattomanakin noin pieni. 
Ideananhan tässä on siis jättää pois polkupyörästä kaikki se, jota ei välttämättä tarvita, jolloin siitä tulee, paitsi vähemmän tilaa viepä, myös kevyempi. Tavallaan sama idea kuin fikseissä, mutta vietynä äärimmilleen myös rungon osalta. 
Kulkusuunnan kääntämäinen ja pythonmallisen ohjauksen tekeminen voisi olla kiinnostava toteutustapa, kun ohjaustangonkin voisi poistaa. Pyörään ei jäisi enää mitään muuta leveää kuin polkimet ja takapyöränkin saisi taitettua etupyörän viereen. Toisaalta jarrutusmahdollisuus jäisi kehnoksi etukippauksen takia. Siinä mielessä nuo takavetoiset mallit ovat parempia. Painon saa paremmin suuren pyörän päälle ja jarrutuksen kippimomentin saa kiinni etupyörällä, jonka maakosketuspisteen kulma painopisteestä määrää, pysyykö takapyörä maassa jarrutettaessa, vai kippaako. 