Sivu 1/3

Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 12:50
Kirjoittaja jori

Felix Kruschardt on rakentanut tällaisen, josta olikin jo esittely "Kummallisuuksia netissä" osiossa. Nyt on alkanut houkuttaa tollaisen rakentaminen taittopyörän korvikkeeksi pikkusiirtymisiin.
Kuva
Tässä viestissä otin kantaa tähän aiemmin. Nyt löysin Nojanallen viestistä Facebookista taas viitteen tällaiseen puolipyörään ja kaivelin netistä hieman. Sieltä löytyi runsaasti kuvia. Tällainenkin pyörä on ollut tavallinen vanhoina aikoina, mutta hävinnyt UCIn ja aikojen vaikutuksesta. Mielestäni tuollaisella voisi olla nykyään taittopyörän käyttöalueella.
Tässä kuvia muillekin innostukseksi.

velocino21.jpg
velocino21.jpg (138.1 KiB) Katsottu 3468 kertaa
Abici-Veloncino-Bike-7.jpg
Abici-Veloncino-Bike-7.jpg (79.48 KiB) Katsottu 3468 kertaa
Velocino2.jpg
Velocino2.jpg (78.17 KiB) Katsottu 3468 kertaa
Velocino.jpg
Velocino.jpg (15.26 KiB) Katsottu 3468 kertaa
puolivelo.jpg
puolivelo.jpg (64.1 KiB) Katsottu 3468 kertaa
reversebike.jpg
reversebike.jpg (118.72 KiB) Katsottu 3468 kertaa
Puolitoistapyöräinen.jpg

Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 13:53
Kirjoittaja Vilijami

On kyllä näppärän oloinen peli pikkuajoihin!


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 13:57
Kirjoittaja irakas
Vilijami kirjoitti:

On kyllä näppärän oloinen peli pikkuajoihin!

On tosiaan ja helppo tehdä. :mrgreen:


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 19:46
Kirjoittaja Vilijami

Tuossahan on ratkaisu Petrin ongelmaan, kun ihmetteli mitä tekee kaikilla takahaarukoilla. Halfbike tuotantolinja pystyyn :D


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 21:51
Kirjoittaja vph

Hienoja vehkeitä, varsinkin tuo reversebike, joka on sopusuhtainen...

Kuva

Siitä tuli kyllä kummallisia visioita päähän, esim jos tuon reversebiken mittasuhteilla, mutta kääntäen, tekisi MBB nojapyörän, jossa siis olisi iso vaikka 26 etufillari, keskiö vain vähän etupyörän navan etupuolella (kuvassa takalokarin alkupisteessä) ja pieni 20 takapyörä... joo olisi huono painonjakauma vetävälle pyörälle, mutta just for the show... ja uber cool, hä? Tehkääs ny joku tästä nopea hack-versio?


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:08
Kirjoittaja Jarcco
vph kirjoitti:

Hienoja vehkeitä, varsinkin tuo reversebike, joka on sopusuhtainen...

Kuva

Siitä tuli kyllä kummallisia visioita päähän, esim jos tuon reversebiken mittasuhteilla, mutta kääntäen, tekisi MBB nojapyörän, jossa siis olisi iso vaikka 26 etufillari, keskiö vain vähän etupyörän navan etupuolella (kuvassa takalokarin alkupisteessä) ja pieni 20 takapyörä... joo olisi huono painonjakauma vetävälle pyörälle, mutta just for the show... ja uber cool, hä? Tehkääs ny joku tästä nopea hack-versio?

Olen samaa mieltä, tämä on lähinnä hyvää näistä. Minusta mikään noista ei ole ihan osunut naulan kantaan. On siis tilaa kehitellä.
vph:n visiosta tuli mieleen tämä: Kuva
http://www.bentrideronline.com/messageb ... 982&page=4


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:22
Kirjoittaja Reippailija

Onpas hienoja, Nyt päästiin alueelle!
Kuinkas ton voisi taitella pienemmäksi?!
Vielä kun huomioitais pakkaaminen litteäksi ja irtopolkimet


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:29
Kirjoittaja Jarcco

Stridasta ideoita taitettavaan puolipyörään?
Kuva


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:43
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Stridasta ideoita taitettavaan puolipyörään?

Kuva ei jostain syystä näkynyt, niin laitoin pysyvämmän kuvan.

Strida.png

ED: No, kyllä sitä nyt näytään, kun on laitettu oikein ladattu kuvakin. :evil:


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 29 Elo 2016, 23:08
Kirjoittaja ajarmala
Reippailija kirjoitti:

Onpas hienoja, Nyt päästiin alueelle!
Kuinkas ton voisi taitella pienemmäksi?!
Vielä kun huomioitais pakkaaminen litteäksi ja irtopolkimet

Samaa mieltä! Tällaisista voisi ihka oikeasti saada näppärän ja kätsysti kannettavan taittopyörän. Innostuuko kukaan muu?


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 30 Elo 2016, 07:07
Kirjoittaja Pastori

Täh.

EIks tän idea ole lähinnä iso kiekko ja pieni kiekko. Mistäs ton sitten taittais? Taitettavat pinnat vai? Heh.


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 30 Elo 2016, 07:44
Kirjoittaja PW

Kyllä miullekin ensimmäiseks tuli mieleen, kääntää menosuunta ja tehdä mbb - jostain syystä :mrgreen:
Kuva
Tarviiko tuo muuta taittoa jos etupyörä viikkautuu, takapyörän viereen - pakettivalmis, no ei se ihan bromptonin kokonen oo taitettuna :roll:


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 30 Elo 2016, 08:01
Kirjoittaja vaaka

Nojaversio näyttää miltä?


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 30 Elo 2016, 08:08
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Tarviiko tuo muuta taittoa jos etupyörä viikkautuu, takapyörän viereen - pakettivalmis, no ei se ihan bromptonin kokonen oo taitettuna :roll:

Tätä mä ajattelin. Tässähän on - ainakin noissa vanhoissa - ideana se että se takapuolen alla oleva kiekko on isohko. Silleehän se nyt on kätevä tehdä.

Jos sitten haluaa tehdä tän pittiriittisillä pyörillä - niin kanstisko pohtia suoraan jotain muuta konstruktiota?


Re: Puolipyörä taittopyörän korvikkeeksi

Lähetetty: 30 Elo 2016, 09:43
Kirjoittaja jori

Ketjun aloitusviestissä on se "pittiriittisillä"* pyörillä varustettu versio. (*Murrehuomio: Meillä päin aikanaan Kotkassa sanottiin aikanaan pikkiriikkisillä.) Taittamiseen riittäisi tosiaan pelkkien polkimien ja ohjaustangon taittaminen littuun, jos siis välttämättä pitää olla taitettava enää tuossa vaiheessa, kun on taittamattomanakin noin pieni. :roll:

Ideananhan tässä on siis jättää pois polkupyörästä kaikki se, jota ei välttämättä tarvita, jolloin siitä tulee, paitsi vähemmän tilaa viepä, myös kevyempi. Tavallaan sama idea kuin fikseissä, mutta vietynä äärimmilleen myös rungon osalta. :?

Kulkusuunnan kääntämäinen ja pythonmallisen ohjauksen tekeminen voisi olla kiinnostava toteutustapa, kun ohjaustangonkin voisi poistaa. Pyörään ei jäisi enää mitään muuta leveää kuin polkimet ja takapyöränkin saisi taitettua etupyörän viereen. Toisaalta jarrutusmahdollisuus jäisi kehnoksi etukippauksen takia. Siinä mielessä nuo takavetoiset mallit ovat parempia. Painon saa paremmin suuren pyörän päälle ja jarrutuksen kippimomentin saa kiinni etupyörällä, jonka maakosketuspisteen kulma painopisteestä määrää, pysyykö takapyörä maassa jarrutettaessa, vai kippaako. :|