Sivu 1/1

Aika-ajoa Malminkartanossa

Lähetetty: 17 Touko 2008, 22:25
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Malminkartanon jätemäelle on jo vuosia pyöräilty kelloa vastaan länsipuolen tietä pitkin. Lähtöpaikka on asfalttiin maalattu ja myös talvea varten paalulla tien viereen merkitty, ja maali on huipulla kiveyksen reuna.

Noh, syntyi eripuraa siitä, voittaako juoksija, jos saa oikaista, eli mennä rinnettä suoraan ylös. Kävinpä tänään kokeilemassa, ja juoksin ylös 1:49 kun paras pystypyöräaikani on 2:17. Laitoin juoksun jälkeen nojapyörällä pohja-ajaksi 3:13. Tiesin, että häviän selvästi pystypyörälle nojakilla, mutta oli tuo silti yllättävän iso ero, 44 prosenttia.

Ei muuta kuin kokeilemaan! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... hp?t=29783 urlista voi katsoa kuvia lähtö- ja maalipaikasta, ja tilastotietoa ja keskustelua.


Re: Aika-ajoa Malminkartanossa

Lähetetty: 17 Touko 2008, 22:59
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:

kun paras pystypyöräaikani on 2:17. Laitoin juoksun jälkeen nojapyörällä pohja-ajaksi 3:13. Tiesin, että häviän selvästi pystypyörälle nojakilla, mutta oli tuo silti yllättävän iso ero, 44 prosenttia.

Jos en tuntis, niin väittäisin johtuvan kokemattomuudesta. Toinen syy on varmaan ajoasenossa. Minusta tuntuu että nojakki jossa poletaan ylöspäin(polkimet istumatasoa ylempänä) häviää mäen nousu kyvyssä nojakille jossa poletaan alaspäin(polkimet istumatasoa alempana).

Jukka


Lähetetty: 18 Touko 2008, 09:49
Kirjoittaja ukram

Nuo on ajaneet pystypyörällä "putkelta" eli välitykset pitäisi olla niin pienet että pystyy ajamaan kävelyvauhtia oikeilla kierroksilla.


Lähetetty: 18 Touko 2008, 18:29
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Tietä pitkin sen mäen kyllä ajaa helposti ylös penkistä. Nojapyörällä en edes käyttänyt pienintä vaihdetta, vaan vuorottelin toiseksi ja kolmanneksi pienimmän välillä. Pystypyörällä ei tosin kannata vaihtaa, vaan nousee vain seisomaan jyrkempien kohtien ajaksi ja sitten taas istuu kun on loivempaa.

Tuossa ajoasennossa voi kyllä olla perää. Pitäisi kokeilla jollain pystymmällä mallilla.


Lähetetty: 18 Touko 2008, 19:56
Kirjoittaja jori

Koitapas juosten pyörä kainalossa. Tai vastaavan painoinen reppu seässä. Samoin mielenkiintoista olisi tehdä koe täsmälleen saman painoisiksi painotetuilla pysty- ja nojapyörillä. Täältä on hyvä huudella, kun ei tarvitse itse hikoilla :)

Jori


Lähetetty: 18 Touko 2008, 20:07
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Nooh, tuo pystypyörä millä ajoin painoi kuitenkin 12 kiloa ja nojapyörä vain 17, ettei se ihan kokonaan siitä tule. Juoksun ylivoima luonnollisesti johtuu pitkälti siitä että massaa on paljon vähemmän.


Lähetetty: 18 Touko 2008, 21:49
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:

Tuossa ajoasennossa voi kyllä olla perää. Pitäisi kokeilla jollain pystymmällä mallilla.

Sillä minä ainakin olen itselleni selittänyt sen miksi nojakki vs pystypyörä nopeusero on alamäessä rullaillessa paljon isompi kuin työmatkaa tai tasaista tietä polkiessa. Sama alamäki, lowracer 50km/h ja pystypyörä 35km/h. Työmatka-ajossa ero vain n.10% suuruinen.
Harmi kun ei ole nyt mitään toureasy-tyylistä pyörää että voisi kunnolla verrata. Pitääköhän alkaa tekemään :lol:

Jukka


Lähetetty: 19 Touko 2008, 08:56
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Täältä on hyvä huudella, kun ei tarvitse itse hikoilla :)

Äläs nyt ole niin varma, tulen hakemaan sinut kaveriksi testaamaan lukonmäkeen :twisted: