Mahe kirjoitti:Putket pitää jonkunverran ääntä, ja jokusen kerran on märkä ketju putkissa muhiessaan ottanut pintaruostetta. Se nyt on vaan esteettinen haitta mutta... 
Tarkoitus on nyt kokeilla ensin alkuun ilman putkia, ja jos näyttää että vaatteet likaantuu tms. niin sitten lisäilen lyhyet suojaputket rissojen etupuolelle tarpeen mukaan.
Operaatioon lähtiessä oletus oli että ero putkelliseen versioon olisi ohan polkuvastusmielessä ollut selkeästi huomattavissa, mutta ei se käytännössä tunnu jaloissa juurikaan.
Teoriassa. Kovin loivilla taittokulmilla, kuten sinulla nyt tuossa, ketjuputken loiva kaari aiheuttaa vähemmän vastusta kuin pieni ketjurulla.
Tämä johtuu ketjurullan "rallatuksesta" eli siitä, että ketju puolen tuuman nivelvälinsä takia tekee rullasta monikulmion. Monikulmion pyöriessä sille tuleva ja siltä lähtevä ketju tulevat vuorotellen monikulmion, hieman kauempana akselista sijaitsevan, kulman kohdalle ja kohta taas sisempänä sijaitsevan tahon. Tämä nykii ketjua, tuottaa siihen aaltoja jotka taivuttavat vedonalaisen ketjun niveliä ja tuottavat rattaalle tullessaan vastusta. Ihan vähän, mutta kuitenkin.
Ketjuputken kaari tekee tietysti samanlaisen monikulmiokaaren ja vieläpä lisäksi tuottaa kitkaa ketjun liikkeen suuntaa vastaan, mutta koska kaari on loiva, ja siis osa erittäin isoa monikulmiota, kulman ja tahon säteiden ero on pienempi on värähtely vähäisempää.
Loivassa ketjutaitoksessa kitkavoimat ovat sitä pienempiä, mitä loivempi taitos on ja värähtely sitä vähäisempää, mitä laajempi on kosketuskaari ketjun ja putken kesken.
Tarkan vastusvoiman määtittely on vaikeaa, mutta teoriassa jokaiselle taittopyöräkoolle ja rakenteelle löytyy loivin taitos, joka kannattaa sillä taittaa –eli jossa vähemmän tilaa vievä hankaava taittosuksi tuottaa pienempää vastusta kuin taittopyörä. Tämä kulma on kireällä puolella paljon loivempi kuin paluuketjun puolella, se on silti olemassa molemmissa.
Tämä siis vain teoriassa ja ilmiöön vaikuttaa valtava määrä muitakin tekijöitä, joiden huomioiminen tarkkaa laskentaa varten on vaikeaa. Suora ketjuputki ei tuota vastusta, sillä ketjun paine putken kylkiin on nolla. Loivan taitoksen taittovoima on sekin pieni, jolloin värähtelyn aiheuttama vastus muuttuu määrääväksi.
Jyrkät ketjulinjan taitokset ovat helppo juttu. Ne ovat ilman muuta edullisempaa taittaa taittopyörällä. Joka tapauksessa ketjupyörän koko loivassa taitoksessa on merkittävä seikka vastuksen kannalta juuri tuon ketjun värähtelyn "rallatuksen" aiheuttaman vastuksen takia.
Lisää aiheesta: "monikulmiovaikutus", "polygon effect", "polygonal effect".