Sivu 3/5

Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 09:23
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

mun mielestä tuo antaa liian vähän vastavoimia polkemiselle.

Jukka

Jalan voimavektorin suunta pitää vaan kohdistua oikein. Ei kai siinä jättö paljon jaksa jalkalihaksia vastustaa?


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 09:33
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

mun mielestä tuo antaa liian vähän vastavoimia polkemiselle.

Jalan vimavektorin suunta pitää vaan kohdistua oikein. Ei kai siinä jättö paljon jaksa jalkalihaksia vastustaa?

Ei paljon, mutta tuntuu vaan että vähän saisi apua olla, ilman että polkematta rullatessa tarvitsisi pitää keulaa suorassa. Mutta nämä on kovin yksilöllisiä tarpeita, mun motoriikalla piti yksipyöräisellä ajoakin harjoitella viikkoja että pääsi siihen mihin parhaat pääsee vartissa :lol:

Jukka


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 12:35
Kirjoittaja Härski
Vilijami kirjoitti:

Jalan voimavektorin suunta

aika vaikeaa polkea ohjausnivelestä poispäin, jolloin teoriassa polkeminen ei käänä ohjausta. Paremminkin vetelemättömyys onnistuu tuottamalla molemmilla jaloilla yhtäsuuri mutta vastakkainen voima polkimiin, eli yksinkertaisesti pyörittämällä. Ei oo kyl helppoa sekään ja Viljamin tapauksessa taitaa olla vielä vaikeampaa, jos kerran puoli ukkoa on vähän jumisa=/

Hattu nousee korkelle, joa kakspyöräsellä kääntyväkeskiöisellä pystyt ajamaan!


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 13:58
Kirjoittaja vph

NYT on just sellaista juttua, että en ymmärrä mitään, joten pakko kysyä:

Vilijami kirjoitti:

Jalan voimavektorin suunta pitää vaan kohdistua oikein.

Milloin jalan voimavektorin suunta kohdistuu oikein? Omissa jaloissani ei voimaa ole eikä voimavektoreitakaan, mutta kiinnostaa silti.

Härski kirjoitti:

vetelemättömyys onnistuu tuottamalla molemmilla jaloilla yhtäsuuri mutta vastakkainen voima polkimiin, eli yksinkertaisesti pyörittämällä.

Tätäkään en tajua. Jos oikeella jalalla työntää ja samalla vasemmalla vetää yhtä suurella voimalla, niin eikös silloin kummankin puolen voimat vaikuta juuri samaan suuntaan ja vahvista toisiaan, siis pyri kääntämään ohjausta tuplavoimalla verrattuna yhdella jalalla runttaamiseen?


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 14:14
Kirjoittaja Imi

Yleensä polkimet on 180 asteen kulmassa toisiinsa, joten oikeaa työntämällä ja vasenta vetämällä saa aikaan saman suuntaisen tangentialisen momentin, josta muut voimat ovat kumuloituneet.

Kyllä sen huomaa että nykyään ei vedetä oma Flevo. Eka vuonna meno oli kuin juopolla, pyörä heilui polkemisen tahissa, ja pelotti yli 10km/h nopeudella ajo. Sitten oppi pyörittämään ilman haitallisia voimavektoreita.

-Imi


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 15:13
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:

aika vaikeaa polkea ohjausnivelestä poispäin, jolloin teoriassa polkeminen ei käänä ohjausta. Paremminkin vetelemättömyys onnistuu tuottamalla molemmilla jaloilla yhtäsuuri mutta vastakkainen voima polkimiin, eli yksinkertaisesti pyörittämällä.

:shock:
Ainakin multa käy yhdellä jalalla polkeminen. Kuulostaa pöljältä hukata polkemisteho jalkojen väliseen tappeluun :roll:

vph kirjoitti:

Milloin jalan voimavektorin suunta kohdistuu oikein?

Kun se on ohjausakselin suuntainen tahi leikkaa sen.


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 19:59
Kirjoittaja vph
jooseha kirjoitti:

Kun se on ohjausakselin suuntainen tahi leikkaa sen.

Yhä vaan mystisempää, pakko kysyä lisää:

  • missä on tämän voimavektorin alkupää tai loppupää, siis mihin kohtaan mies-pyörä-konetta tuo voimavektori kohdistuu?
  • onko voimavektori jonkunlainen yhden poljinkierroksen kahden jalan keskiarvo, vai tietyn ajan hetken snapshot yhdestä jalasta?

Kuva olisi kova sana ymmärtämisen kannalta.


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 20:42
Kirjoittaja jooseha
vph kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Kun se on ohjausakselin suuntainen tahi leikkaa sen.

Yhä vaan mystisempää, pakko kysyä lisää:

  • missä on tämän voimavektorin alkupää tai loppupää, siis mihin kohtaan mies-pyörä-konetta tuo voimavektori kohdistuu?

Pieni lisäys edelliseen. Myös vektorin jatkeen leikkaaminen riittää.
Vektorin paikka on voiman paikka eli tässä tapauksessa klossi.

vph kirjoitti:

- onko voimavektori jonkunlainen yhden poljinkierroksen kahden jalan keskiarvo, vai tietyn ajan hetken snapshot yhdestä jalasta?

Riippuu siitä mitä vektorilla kuvataan ;)
Yhden jalan voimasta oli puhe ja ainakin itse oletin kyseessä olevan nimenomaan hetkellinen voima. Koko kierroksen tapauksessa etupää voi vatkata puolelta toiseen polkemisen tahtiin, mutta silti mennään keskimäärin suoraan.

Ihan lukiotason perusfysiikkaa. "Vektori on suure, jolla on suuruus ja suunta." Kuvaa siis polkemisvoiman suuntaa ja suuruutta.
Voiman suuruus on suoraan ajamisen kannalta toisarvoista. Keula pysyy suorassa, kunhan voima vaan on suunnattu oikein ;)


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 21:53
Kirjoittaja Vilijami
vph kirjoitti:

NYT on just sellaista juttua, että en ymmärrä mitään, joten pakko kysyä:

Vilijami kirjoitti:

Jalan voimavektorin suunta pitää vaan kohdistua oikein.

Milloin jalan voimavektorin suunta kohdistuu oikein? Omissa jaloissani ei voimaa ole eikä voimavektoreitakaan, mutta kiinnostaa silti.

Piirsin kuvan. Vasemmanpuoleisessa pyörässä jalan voimavektori osoittaa etuviistoon, jolloin pyörä kulkee suoraan. Oikeanpuoleisessa kuvassa jalan voimavektori osoittaa suoraan, jolloin pyörä lähtee kaartamaan oikealle.


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 18 Tammi 2017, 22:57
Kirjoittaja vph

Viljamin kuva on hyvä ja selkeä. Siinä olevat voimavektorit eivät kuitenkaan leikkaa ohjausakselia, eivätkä ole sen suuntaisia?

Jos nyt oikein käsitän, niin "oikea" polkemistekniikka flevolla on varsinainen polvien ja lonkkien surma. Viljamin kuvassa vasemmalla jalalla ojennetaan ulospäin vasemmalle samalla kun oikealla jalalla vedettäisiin sisäänpäin vasemmalle, kohti ohjausakselia. Niveliinhän kohdistuu ihan kummallista vääntöä ja kiertoa pyörityksen eri vaiheissa tuollaisella tekniikalla. Virtuaaliset klossien kohdalla olevat pyöritysvoimien radat eri jaloissa ovat ylhäältä päin katsottuna V. Näinkö?


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 07:45
Kirjoittaja Imi

Ite ajattelen asian eri tavalla. Voimajalalla poljetaan samalla tavalla kun tehtäis 30cm haarakyykkyä. Toisella jalalla taas tehdään hieman lähentäjaharjoituksia. Kun tätä tekee 120rpm vauhdilla, se vastaa ihan tavallista aerobik tuntia. Jalat ovat vain eri vaiheessa, ja aerobikissa samassa vaiheessa.
Omat polvet ovat niin hajalla että 10 minsaa tavallisen pyörän päällä aiheuttaa parin viikon kipukierrettä. Flevolla voin ajaa 10 tuntia viikossa ilman haitallista kipua.
-Imi


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 14:27
Kirjoittaja Vilijami
Imi kirjoitti:

Voimajalalla poljetaan samalla tavalla kun tehtäis 30cm haarakyykkyä. Toisella jalalla taas tehdään hieman lähentäjaharjoituksia.

Näin se juuri minunkin mielestäni menee. Kuva oli ehkä liioiteltu, mutta idea selviää paremmin. Niveliä tuo ei rasita sen kummemmin kuin jäykkäpuominenkaan (päinvastoin?), koska liike ei muutu vaan ainoastaan voiman suunta ja senkin suunnanmuutos on hyvin pieni. Kääntyväkeskiöisillä oppii oikean pyöritystekniikan joka auttaa jäykkäpuomisilla polkemistakin.


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 14:28
Kirjoittaja jooseha
vph kirjoitti:

Jos nyt oikein käsitän, niin "oikea" polkemistekniikka flevolla on varsinainen polvien ja lonkkien surma.

Enpä muista kenenkään pelkästään jalkaohjatulla ajavan valitelleen polviaan. Moni kiinteäkeskiöisellä ajava kyllä valittaa. Jälkimmäisellä voikin polviin saada merkittävästi enemmän sivuttaisvoimia, koska puomi ei anna periksi sivuttaisliikkeen vaikutuksesta.
Mikä näissä mbb:issä pelottaa ihmisiä (ennen kuin hommaavat oman) :roll:

ps Lonkka kiertyy nivelestä ;)


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 14:43
Kirjoittaja samuel
vph kirjoitti:

Viljamin kuva on hyvä ja selkeä. Siinä olevat voimavektorit eivät kuitenkaan leikkaa ohjausakselia, eivätkä ole sen suuntaisia?

Eikös tuo voimavektori ole polkijan jalka ja silloin ei voikaan mennä ohjausakselin kautta?
Ite kun Nokialla kokeilin MBB:tä ( Joosen pyyttonia, Viljamin ja PW:n MBB:tä) niin huomasin että kun yhtään yritti voimalla polkea tai ajatuksen kanssa suunnata polkuvoimaa "vinoon", pyörä meinasi lähteä lapasesta ohjauksen takia.

Eli aivot narikkaan ja rauhallista pyöritystä.


Re: Flevotriken tuotekehitys

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 18:38
Kirjoittaja jori
samuel kirjoitti:

Eli aivot narikkaan ja rauhallista pyöritystä.

Siinä sinulle on uusi allekirjoitus. Sopisi vaikka paitaan painettavaksi. Jotenkin Zen. :D