Perkuna. Mä en nyt miläään löydä sitä suunnitelmaan - josta koko ajan puhutaan. Etuveto - nelipyörä - kaikki pyörät ohjaa. Tämä on Pastorin aloitus, mutta täydennän tätä otsikkoviestiä osaltani, jotta olisi informatiivisempi. -jori
Oliko se nyt jossain vaiko ei? Muistanko mä väärin. Kerätääs tähän ketjuun nyt kaikki asianomainen info. Päästään sitten rakentamaan.
Tässä Jorin muinoin keräämää listaa keskusteluista.
stabiliteettiohjaus, stabilointiohjaus, etu-taka-ohjaus, jokapyöräohjaus, jokapyöräohjattu, asteen puolelleen, kääntyy vain hiukan, ohjattavuus, ketteryys, ketteryysohjaus, minimaalisesti kääntyvät
Tässä kuvia Niko Lannettan kandintyön laskennallisesta tarkastelusta aiheenmukaiseen kinnerigeometriaan. Ukko on kuvissa 184 pitkä. Akseliväli on melkoisesti liian pitkä ja takapyörien kääntökulma melko pieni, mutta kyllä tästä jyvälle pääsee, mistä on kyse.
150 kammet 1.png (137.29 KiB) Katsottu 4801 kertaa
150 kammet 2.png (137.03 KiB) Katsottu 4801 kertaa
Tämän näköinen siitä on tulossa etupään osalta. Takapääkin muuten, mutta kahdella pyörällä,m eli yhteensä nelipyöräisenä.
Huomatkaa, että etupyörät kääntyvät vain kaksi astetta puolelleen, jonka ketjuvaihde sietää vaivatta, mutta tuo kaksi astetta riittää stabiliteetin luomiseen suoraan ajaessa. Vähempikin oikeastaan.
Tuo mun ja jarcon piirros on twistiketjuinen, eikä kaipaa kääntyviä takapyöriä. Hyvät lähtökuvat kuitenkin. Jorin ideassa on tehokkaampi voimalinja, koska ei ole taittopyöriä.
Joo, ei sekoiteta kaikkia etuvetoisia nelipyöriä tähän. Muutan nimeksi Nelipyöräohjattu etuveto, niin säilyy idea. Kiertyväketjuinen on tarpeeksi ketterä ilman takaohjaustakin.
Salainen tämä projekti ei ole, vaan pelkästään latentti, sillä minä en saa konkreettisia tuloksia aikaan ilman apua. Aina pitää olla joku potkimassa eteen päin ja tarvitsemassa työn tulosta johonkin. Minulle itselleni se on tavallaan jo olemassa, kun se on päässäni "koeajettavana". Raportteja näistä koeajoista on vain vähän vaikea levittää niin, että ne olisi yleisesti ymmärrettävässä muodossa.
Systemaattinen nimi tälle projektille olisi kai 4WSFD.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Systemaattinen nimi tälle projektille olisi kai 4WSFD.
4WSFD on hyvä nimi, muuta otsikkoonkin ja piirrä kuva tämän ketjun alkuun.
Laitoin otsikon kuitenkin suomeksi. Tuon 4WSFD lausuminen kun ei onnistu kuin puolalaisilta.
Jori
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 89&#p72589
Tuossa ketjussa Jorin pohdintaa aiheesta, yhden etuvetosen nuijapään äärellä.
Tässä siis ei etukiekot käänny. En oo ymmärtäny viel, miten tuo etuveto pitäs toteuttaa (yksinkertasesti) ett etukiekot mahtuu kääntymään - vähän?
Viimeksi muokannut PW, 29 Loka 2016, 18:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Lisäilin ketjun ensimmäiseen viestiin kuvia Niko Lannettan kandintyöstä ja jotain täydentäviä kommentteja.
Jori
20161029_181510.jpg (109.88 KiB) Katsottu 4769 kertaa
Piirtelin ruutupaperille kuvitelmiani. Tuossa veto molemmin puolin. Eli noin yksinkertanenko vois olla etupää? - yksinkertasempi viel jos veto vain toisella puolen.
Takaohjausta en oo viel miettiny - kuinka sen saa toimimaan viivellä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.