Ajatus helppotekoisesta "kaupallisesta" nojakolmipyörästä lähti tuolta delta vai tadpole ketjusta.
Lähtökohtaisesti pyörä rakentuisi 50mm putken ympärille koottavista klemmarikiinnitteisistä osista. Tällöin suoruutta ei tarvitse tarkastella kuin yhteen suuntaan kun pituus ja kiertymä osien suhteen on säädettävä. Järjestyksen voi myös valita. Esim poljinkeskiö emäputken eteen vai taakse ja ylä- vai alapuolelle. Väliakselideltatakapään voisi myös vaihtaa halutessa vaihtaa, niin saisi myös kaksirenkaisen nojakin.
Laite menee myös kohtuukokoiseen "myyntilaatikkoon".
Mitä raati on mieltä?
Kuva on huono pikasutaisu ja mittasuhteet mitä sattuu, mutta idea selvinnee.
Bolton, deltatrike
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Bolton, deltatrike
- Liitteet
-
- bolt on.jpg (70.77 KiB) Katsottu 2427 kertaa
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Bolton, deltatrike
Mielenkiintoinen lähtökohta! Mitä useampia nojakkeja rakentaa, sitä tärkeämmiksi kaikki säädöt tulevat. Mitä tarkoitat klemmarikiinnityksellä?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Bolton, deltatrike
Näyttää hyvin säädettävältä. Mitä vaaditaan pinnoitukselta, jotta kestää klemmarien siirrot paikasta toiseen? Pliis ei sitten 8 kilon pyörivää massaa Pidän tuunattavuudesta ja yksinkertaisuudesta periaatteina ja huollon sekä bike fittingin kannalta, joten mielenkiinnolla jään odottelemaan, mitä tapahtuu. Kuinka painava kaksi- ja kolmipyöräisistä tulee? Miten alas saa penkin ja mikä on maavara? Kuinka hankalaa olisi tehdä kustomointipotentiaalia maksimoiden runkoon liitos, jonka avulla lisäputkella/-illa voisi tehdä myös 2T3 version? Poistamatta kaksipyöräisyyden ja delta triken vaihtoehtoa. Lienee mietittävää ketjulinjan suoruuden ja kaapeloinnin kanssa, mutta olisi aika massiivinen etu ajaa kuinka haluaa milloinkin ja muuttaa sama aihio reissun tai halutun mukaiseksi. Nelipyöräoptio vasta sotkeneekin asioita.
Voisi kauppa käydä ja lisäoptioilla lisää voida rahastaa, jos aihiosta olisi moneksi. Yhdellä pyörällä laaja kirjo erilaisia nojakkeja voi paljastaa kunkin ajajan ihannevälineen ja mukavimman ajotyylin useamman pyörän hankinnan sijaan. Vähentää parkkitilan tarvetta ja selviää yhden pyörän huollolla, kun harvalta usean pyörän huolto menee mukavasti.
Kierona rättikinneristä haaveilijana ahtailla parkkitiloilla kattamisen helppoutta, huollon myös ja taitettavuuden teko tai osiin jakomahdollisuus auttaa. Auttaa myös huollossa, jos rappuja ei raahaa kotiin kinneriä, vaan tarvittavan osan. Ovet eivät ole määrättömän suuria.
Jos aiheutin epätoivoa isolla haavekuvaominaisuuslistalla, moni varmaan pärjäisi vähemmällä, jolloin vaikeustaso putoaa ehkä ristiriitaisuuksien ohella. Edes muutama toive toteutuneena tekee varmasti ainakin mieltä kutkuttavan pyörän. On eri juttu, kuinka moni lähtisi painavaa ei katettua miettimään. Painoon voi kaatua monipuolisuuden lupaus.
Kattamista, kyytiin menoa ja poistumista sekä huoltoa auttaa tubesta bongattu idea katon kiinnityksestä pyöreään tötsään päistään, jolloin lukon irrotuksen jälkeen katon voi kääntää pyöräyttämällä pyörän rungon tai penkin alle. Siis rungon alle ja alakatteen päälle. Katteen kiinnitystä voisi myös auttaa kiinnikkein katteen rungolle. Kävisikö klemmarit siihenkin, niin tyyli säilyy, vai olisiko muuta parempaa optionaalista purettavaa kiinnitystapaa niille, jotka eivät katetta halua ja kiinnikkeiden lisäpainoa?
Onko muuten ohuemmat halkaisijat putkissa mahdollisia kevyille kuskeille, joilta ei lähde kilpaurheilijan sprinttitehoa?
Re: Bolton, deltatrike
vaaka kirjoitti:Näyttää hyvin säädettävältä. Mitä vaaditaan pinnoitukselta, jotta kestää klemmarien siirrot paikasta toiseen? Pliis ei sitten 8 kilon pyörivää massaa
Pidän tuunattavuudesta ja yksinkertaisuudesta periaatteina ja huollon sekä bike fittingin kannalta, joten mielenkiinnolla jään odottelemaan, mitä tapahtuu. Kuinka painava kaksi- ja kolmipyöräisistä tulee? Miten alas saa penkin ja mikä on maavara? Kuinka hankalaa olisi tehdä kustomointipotentiaalia maksimoiden runkoon liitos, jonka avulla lisäputkella/-illa voisi tehdä myös 2T3 version? Poistamatta kaksipyöräisyyden ja delta triken vaihtoehtoa. Lienee mietittävää ketjulinjan suoruuden ja kaapeloinnin kanssa, mutta olisi aika massiivinen etu ajaa kuinka haluaa milloinkin ja muuttaa sama aihio reissun tai halutun mukaiseksi. Nelipyöräoptio vasta sotkeneekin asioita.
Voisi kauppa käydä ja lisäoptioilla lisää voida rahastaa, jos aihiosta olisi moneksi. Yhdellä pyörällä laaja kirjo erilaisia nojakkeja voi paljastaa kunkin ajajan ihannevälineen ja mukavimman ajotyylin useamman pyörän hankinnan sijaan. Vähentää parkkitilan tarvetta ja selviää yhden pyörän huollolla, kun harvalta usean pyörän huolto menee mukavasti.
Kierona rättikinneristä haaveilijana ahtailla parkkitiloilla kattamisen helppoutta, huollon myös ja taitettavuuden teko tai osiin jakomahdollisuus auttaa. Auttaa myös huollossa, jos rappuja ei raahaa kotiin kinneriä, vaan tarvittavan osan. Ovet eivät ole määrättömän suuria.
Jos aiheutin epätoivoa isolla haavekuvaominaisuuslistalla, moni varmaan pärjäisi vähemmällä, jolloin vaikeustaso putoaa ehkä ristiriitaisuuksien ohella. Edes muutama toive toteutuneena tekee varmasti ainakin mieltä kutkuttavan pyörän. On eri juttu, kuinka moni lähtisi painavaa ei katettua miettimään. Painoon voi kaatua monipuolisuuden lupaus.
Kattamista, kyytiin menoa ja poistumista sekä huoltoa auttaa tubesta bongattu idea katon kiinnityksestä pyöreään tötsään päistään, jolloin lukon irrotuksen jälkeen katon voi kääntää pyöräyttämällä pyörän rungon tai penkin alle. Siis rungon alle ja alakatteen päälle. Katteen kiinnitystä voisi myös auttaa kiinnikkein katteen rungolle. Kävisikö klemmarit siihenkin, niin tyyli säilyy, vai olisiko muuta parempaa optionaalista purettavaa kiinnitystapaa niille, jotka eivät katetta halua ja kiinnikkeiden lisäpainoa?
Onko muuten ohuemmat halkaisijat putkissa mahdollisia kevyille kuskeille, joilta ei lähde kilpaurheilijan sprinttitehoa?
Tuossa tuli jo sata erivaihtoehtoa, vähintään ja sitten ne haluu kuitenkin nuijapään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Bolton, deltatrike
Hyvä ajatus minusta. Haaste onkin saada mittasuhteet sellaisiksi, että kaikki eri versiot on toimivia. Tai sitten pitää olla riittävästi erilaisia rakennuspalikoita.
Jouta on päätynyt samansuuntaiseen ajatukseen, paitsi kaksipyöräistä ei ole mutta erilaisia 3- ja 4- pyöräisiä hyödyntäen samoja rungon osia:
http://www.bentrideronline.com/?p=10920
Neliöputki takaisi suoruuden joka suuntaan. Minulle kelpaisi sinkityt tai rosteri osat ilman maalia, mutta luulen että useimmat haluavat maalatut. Noissa klemmariliitoksissa ei vaan taida maali kestää.
Re: Bolton, deltatrike
irakas kirjoitti:Mielenkiintoinen lähtökohta! Mitä useampia nojakkeja rakentaa, sitä tärkeämmiksi kaikki säädöt tulevat. Mitä tarkoitat klemmarikiinnityksellä?
Klemmarikiinnitys tarkottaa, kahta sisäkkäin menevää putkea (päällimmäinen halkaistu) ja puristamalla kiinni. Irtoklemmari tai päällimmäiseen putkeen hitsattu, pulteilla ja muttereilla kiinni.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Bolton, deltatrike
Kelpaako kellekkään ku sisäkkäiset putket ja klemmarit tarkoittaa lisää painoa?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Bolton, deltatrike
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:Mielenkiintoinen lähtökohta! Mitä useampia nojakkeja rakentaa, sitä tärkeämmiksi kaikki säädöt tulevat. Mitä tarkoitat klemmarikiinnityksellä?
Klemmarikiinnitys tarkottaa, kahta sisäkkäin menevää putkea (päällimmäinen halkaistu) ja puristamalla kiinni. Irtoklemmari tai päällimmäiseen putkeen hitsattu, pulteilla ja muttereilla kiinni.
Eikö klemmari ole lähinnä tällainen
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Bolton, deltatrike
irakas kirjoitti:Eikö klemmari ole lähinnä tällainen
Malleja on monia. Esim. paperiliitin. Kai se voi olla omatekoinenkin
Lainasana ruotsista. Suomennettuna puristin.
Etymologia on hyvä tuntea vaikka moni lainasana merkitseekin Suomessa eriasiaa kuin alkuperäiskielellään.
Re: Bolton, deltatrike
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:irakas kirjoitti:Mielenkiintoinen lähtökohta! Mitä useampia nojakkeja rakentaa, sitä tärkeämmiksi kaikki säädöt tulevat. Mitä tarkoitat klemmarikiinnityksellä?
Klemmarikiinnitys tarkottaa, kahta sisäkkäin menevää putkea (päällimmäinen halkaistu) ja puristamalla kiinni. Irtoklemmari tai päällimmäiseen putkeen hitsattu, pulteilla ja muttereilla kiinni.
Eikö klemmari ole lähinnä tällainen
Klemmari. 1.jpg
On.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Bolton, deltatrike
Hieno ajatus todellakin jos tavotteena on tehdä muunneltavissa oleva rakennussarjatyyppinen, olisko järkevin tehdä kaksraiteisena sivuvaunumallina? Kakspyöräseen lisätään poikkiputki + sivupyörä = sidedelta. Kaks kakspyörästä yhteen poikkiputkella = nelipyörä, leveemmällä poikkiputkella = nelipyörätandem.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Bolton, deltatrike
Hyvä idea ja itsekin mietin aikanaan kaksipyöräisestä kolmipyöräistä sivutangolla. En kehdannut tadpolea mainita, kun se vasata heittäisi kapuloita rattaisiin Pelkään vain, että vilijamilla pää räjähti jo viestistäni, kun ei ole kuulunut miehestä mitään
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Bolton, deltatrike
vaaka kirjoitti:Hyvä idea ja itsekin mietin aikanaan kaksipyöräisestä kolmipyöräistä sivutangolla. En kehdannut tadpolea mainita, kun se vasata heittäisi kapuloita rattaisiin
Pelkään vain, että vilijamilla pää räjähti jo viestistäni, kun ei ole kuulunut miehestä mitään
Ei Vilijamilla ole varmaan ole ollut aikaa lukea pitkiä juttujasi, niin kuin ei minullakaan vaikka olen eläkkeellä.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Bolton, deltatrike
irakas kirjoitti:vaaka kirjoitti:Pelkään vain, että vilijamilla pää räjähti jo viestistäni, kun ei ole kuulunut miehestä mitään
Ei Vilijamilla ole varmaan ole ollut aikaa lukea pitkiä juttujasi, niin kuin ei minullakaan vaikka olen eläkkeellä.
Eikä minulla, suurin osa saa tiivistetyä asiansa 1-3riviin, pidemmät tahtoo jäädä lukematta kokonaan
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Bolton, deltatrike
Luin kaikki viestit jo eilen, mutta tarkoituksella en kommentoinut vielä mitään. Odotin mihin keskustelu johtaa ja halusin pohtia asiaa vielä tarkemmin.
Ei vielä ole tarkkaa kuvaa kokonaisuudesta päässä, mutta kyllä tämän tyyppiselle rakennussarjalle voisi olla kysyntää. Pikkupoikana oli mukava rakentaa mekanoista ja legoista erilaisia härveleitä. Sitten kun iski uusi inspiraatio, niin purku ja uudelleen kasaus toisessa mallissa. Tämä rakentelun riemu ei ole iän myötä hävinnyt minnekään ja uskon vahvasti etten ole ainoa. Kaikilla vaan ei ole hitsausmahdollisuutta. Tällainen setti mahdollistaisi kerrostalotuunareidenkin toteuttaa itseään.