Soudettava kajakkikaksikko

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Soudettava kajakkikaksikko

Viesti Kirjoittaja irakas »

Soudettava ja melottava kajakkikaksikko alkaa olla valmis: http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/

Vesille laskua ole ei vielä tapahtunut, kun airot ovat vielä kesken. :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Soudettava kajakkikaksikko

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno!
Miten puoliskot ovat kiinni toisissaan. Saako sen kuljetuksen ajaksi katkaistua?

Jori

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Soudettava kajakkikaksikko

Viesti Kirjoittaja irakas »

[quote="jori"]Hieno!
"Miten puoliskot ovat kiinni toisissaan".

Puoliskot ovat kiinni toisissaan lukittavilla ja kiristävillä epäkeskolukoilla, 4 kpl (Biltema 25399). Löytyvät liikkeestä venevarusteista.

"Saako sen kuljetuksen ajaksi katkaistua?"

Jovain. Koko jujuhan oli siinä, että kaksikon voi varastoida ja kuljettaa kahtena kappaleena ja rakentaa etu- ja takapään peräkkäin samalla muotilla.

sakari :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Eilen perjantaina, kun oli varsinaisesti ensimmäinen kesäpäivä, koeajettiin ja videoitiin rakentamaani soudettavaa ja melottavaa kaksikkokajakkia:

Kuva

Kuvassa on kajakki vedetty perä edellä maihin. Ja sitten video:

Kirkkaassa auringon paisteessa valon suunnan vaihdellessa videoiminen Nokia N73:lla on melkein ylivoimainen tehtävä. Videon otti 8-vuotias tyttärenpoikani Ilmo.

Videosta on vaikea havaita kajakin oikea vauhti, mutta lujaa se joka tapauksessa menee.

Nostoperäsin toimi yllättävän hyvin:

Valitettavasti ei tullut kuvaa kannella olevista veiveistä, joista ohjaus ja peräsimen nosto tapahtuu ja joita ei vielä tuossa ylläolevassa kuvassa ole vielä asennettu paikoilleen.

Niin kuin nojakeissa, painon jakautuminen on yllättävän tärkeä asia myös kajakeissa. Koska kyseessä on aivan oma suunnitelma ja prototyyppi, joutuu kaiken aikaa muuttamaan ja rassaamaan monia yksityiskohtia. On aivan kuin taltuttaisi nuorta orhia.

Jos soutaja ja meloja ovat suunnilleen saman painoiset, soutajan sijainti Galissa (siksi kajakki kastettiin Ilmon nimeämänä)
on nyt selvästi liian keulassa. Perä nousee liian korkealle ja estää suunnan säilyttämistä ellei takaosassa istuvan melojan kohdalle laita lisäpainoja. Joutunen soutajan paikkaa siirtämään keskemmäksi.

Poljettavan peräevän kanssa tuli ongelmia, kun osoittautui, että polkeminen ärsyynnitti vanhaa kankussani olevaa kroonista jännetulehdusta. Kyllä kajakki kulki, jos olisin pystynyt kunnolla polkemaan. Olen purkanut pois koko härvelin, ja videokin jäi siitä ottamatta. Koko poljettava peräeväideahan lähti siitä, että olkapäävamma esti melan käyttöä.

Näin se tapahtuu, kun ikää kertyy, tulee erilaisia kremppoja, joiden kanssa on vain opeteltava elämään. Melonta sujuu taas vaihteeksi paremmin kuin polkeminen. Onneksi nojakilla polkeminen onnistuu sopivasti säädettävissä olevan istuimen ansiosta.

Aurinkoisia ajokelejä!

Sakari H

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin