Sivu 1/3

Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 11:27
Kirjoittaja Mahe

Kun ei muutakaan keksi kansalaisopiston kurssille, niin pyöräähän sitä pitää rakentaa :)

Mietin pitkään ja hartaasti taas kerran tadpole-tyyppisiä ohjausniveliä, miten ne voi rakentaa ilman että pitää porata vinoja reikiä tai hitsailla holkkeja tarkkoihin kulmiin tms.

Sitten näin sen uuden Latvialaisen(?) pyöräpajan tuotekuvia ja asia valkeni, tässä lopputulos, näyttäisi toimivan.

Eli kaksi nivelpäätä, ja niiden kiinnityspisteeiden välinen kulma on sama kuin olkatapin haluttu kulma. pyörännavan puolen voi sitten tehdä suorakulmaisesta tavarasta jiiriin sahailemalla ja porailemalla reikiä ihan vaan 90 asteen kulmaan. nivelpäiden liikevarat riittää hyvin siihen että haluttu kääntösäde saavutetaan.

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 11:59
Kirjoittaja Mahe

Tässä rungon alkua teaserinä :)


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 12:00
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Nivelien nopea kuluminen. Ovat tehty kestämään ihan eri suuntaista kuormitusta.
Mutta tällaisia niveliä sä muistaakseni käytit edellisessä tadpolessa ja ovat siinä kestäneet hyvin? Eli huoleni on aiheeton ;)

Jukka


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 12:19
Kirjoittaja irakas

Olen hyvällä menestyksellä käyttänyt nivelvarsia SH26:ssa, SH27:ssä ja SH29:ssä. Rakenteeseen voi myös lisätä jousituksen. Jousituksen ansiosta nivelien laakeriin tuleva rasitus on pienempi. Varinivelillä voi kätevästi säätää etupyörien pystyasentoa.

SH29 18.5.2015.2.jpg
SH29 18.5.2015.2.jpg (353.39 KiB) Katsottu 4426 kertaa
SH29 28.4.2016 4.jpg
SH29 28.4.2016 4.jpg (366.14 KiB) Katsottu 4426 kertaa

Edit


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 12:33
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Ovat tehty kestämään ihan eri suuntaista kuormitusta.

Kyllä nuo on suunniteltu kestämään myös akselin suuntaista kuormaa. Tosin vain 15% nimelliskuormasta. Siis 2100N x 0,15 = 315N niveltä(M10) kohti.


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 12:38
Kirjoittaja Vilijami
Mahe kirjoitti:

nivelpäiden liikevarat riittää hyvin siihen että haluttu kääntösäde saavutetaan.

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Olen itse miettinyt juuri samaa rakennetta, mutta kokeilematta on jäänyt, koska olen arvellut nivelen liikeradan loppuvan. Hyvä kun kokeilit. Tulen käyttämään samaa rakennetta joskus tulevaisuudessa. :wink:

PS. Mikset tekisi samalla nelipyöräistä, kun suurin ongelma on nyt selätetty?


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 12:46
Kirjoittaja Mahe
jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Nivelien nopea kuluminen. Ovat tehty kestämään ihan eri suuntaista kuormitusta.
Mutta tällaisia niveliä sä muistaakseni käytit edellisessä tadpolessa ja ovat siinä kestäneet hyvin? Eli huoleni on aiheeton ;)

Jukka

Joo mutta siinä nivelet oli 90 asteen kulmassa olkatappiin nähden. Ongema siinä on se, että etupyörän akseli pitää sitteen jotenkin saada taas != 90 asteen kulmaan olkatappiin nähden.

Kuten Sakari totesikin, tähän rakenteeseen ei helpolla integroi joustoa, kun olkatappi ei ole yhtenäinen.

No aika näyttää, jos tästä nyt edes tulee ajopeli. Aika alkuvaiheessa ollaan ja etenee hitaasti. Valmistunee kevääksi mutta en sano minkä vuoden :)

Tietääkös kukaan muuten mistä saisi (edullisesti mielellään) 20" läskipyörän vanteita & renkaita?:) Käsittääkseni niitä on olemassa.


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 12:47
Kirjoittaja Mahe
Vilijami kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

nivelpäiden liikevarat riittää hyvin siihen että haluttu kääntösäde saavutetaan.

Näkeekö joku tässä jotain isompia ongelmia?

Olen itse miettinyt juuri samaa rakennetta, mutta kokeilematta on jäänyt, koska olen arvellut nivelen liikeradan loppuvan. Hyvä kun kokeilit. Tulen käyttämään samaa rakennetta joskus tulevaisuudessa. :wink:

PS. Mikset tekisi samalla nelipyöräistä, kun suurin ongelma on nyt selätetty?

No, nelipyörä tästä on tulossa, paljastettakoon nyt :)


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 12:52
Kirjoittaja Vilijami
Mahe kirjoitti:

Tietääkös kukaan muuten mistä saisi (edullisesti mielellään) 20" läskipyörän vanteita & renkaita?:) Käsittääkseni niitä on olemassa.

Toispuoleisella kiinnitykselläkö? :shock:
Vai onko eteen tulossa haarukat?


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 12:57
Kirjoittaja Mahe

Ei tuu haarukoita. Takanavat on jo, etunavat hakusessa (tietääkö joku mistä sais halvalla SA:n rumpujarrunavat 12mm toispuoleisella akselilla?)


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 13:14
Kirjoittaja jooseha

Kun mulla oli kinnerikuume, harkitsin Sachsin rumpujarrunapojen tilaamista Tohtorilta. Sopivat laakerit vaihtamalla niihin pitäisi saada 12 millin akseli.


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 13:38
Kirjoittaja vaaka

Mietin 406 etuhaarukan saatavuutta ilman läskivaatimusta ja Wacky sanoi Toni&Toni cyclesiltä löytyvän. Tämä tapahtui kesällä ja en nettisivuilta nähnyt. En ole käynyt paikan päältä kysymässä. Eikö sopivia osia voisi hitsata itse?


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 13:48
Kirjoittaja Mahe
jooseha kirjoitti:

Kun mulla oli kinnerikuume, harkitsin Sachsin rumpujarrunapojen tilaamista Tohtorilta. Sopivat laakerit vaihtamalla niihin pitäisi saada 12 millin akseli.

Onko tämä fakta että niihin saa sopivat laakerit vaihdettua käyttämättä sorvia tai koneistajaa? Katsoin noita samoja napoja ja koitin kysellä Tohtorilta mutta ei sekään tiennyt.


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 29 Tammi 2017, 14:12
Kirjoittaja jooseha

Päätä itse, mutta näyttäisi onnistuvan. En uskalla luvata, kun on kokeilematta ;)


Re: Mysteeriprojekti :)

Lähetetty: 31 Tammi 2017, 21:03
Kirjoittaja Mahe

Tilasin nyt sitten Tohtorilta nää navat: http://pyoratohtori.fi/kuvat/2014_10_15 ... kirkas.JPG ja ne tulivat tänään postissa.

Ovat juurikin nuo Jooseha:n linkittämässä ohjeessa mainitut Sachs VT 5000:t, 26mm ulkohalkaisijaisella konelaakerilla. Eli 12/26 laakerit jostain ja modaamaan :)

Itse navat on aika vakuuttavan oloiset, jarrurummun halkaisija on jotain 75mm:n luokkaa eli ilmeisesti pikkuisen isompi kuin kaupallisissa trikeissa yleisesti käytössä olevissa Sturmey Archerin rumpujarrunavoissa (70mm).

Grammoja ei tässä projektissa viilata :D