Sivu 1/1
I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 12 Helmi 2017, 16:23
Kirjoittaja ajou
131 vuotta sitten valokuvaaja I. K. Inha, silloiselta nimeltään Into Konrad Nyström, pyöräili Saksan ympäri. Hän kirjoitti matkapäiväkirjaa, joka julkaistiin Uusi Suometar -lehdessä syksyllä 1886. Nyttemmin ne on koottu kirjaksi Mikko Kylliäisen ja Vanhat velot ry:n toimesta. Osia tästä on aiemmin julkaistu Inhan elämänkerrassa, josta innostuneena hankin Muistelmia polkupyöräretkeltäni -kirjasen.
Ensi kesänä minun on tarkoitus ajaa osa matkasta Arcus-velomobiilillani parin nojailijaystäväni kanssa. Heikki Gröndahl on tehnyt useita Keski-Euroopan reissuja sähköavusteisella nojapyörällään. Minä olen ensikertalainen näin pitkällä matkalla. Reittimme kulkee Travemündestä Harz-vuoriston kautta itään silloiseen Itävallan Böömin, nykyisin Tsekin tasavallan kautta takaisin Saksaan. Matkaa kertyy noin 1100 kilometriä. Inha ajoi vielä Sveitsin kautta yhteensä 2000 km. Koska olemme jo tällaisia reilusti keski-iän ylittäneitä nautiskelijoita, käytämme matkaan 13 ajopäivää. Inha käytti jo tuolloin laadukasta Saksan junaverkostoa ja niin aiomme mekin, paluumatka Lichtenfelsistä on tarkoitus tehdä junalla Berliinin kautta Hampuriin, josta sitten vielä vajaa 90 km ajaettavaa Travemünden satamaan.
Tarkoituksena on koluta Inhan päiväkirjassaan mainitsemat kaupungit ja kylät, sekä tietysti ravintolat ja majapaikat, joita on näinkin pitkän ajan jälkeen yllättävän monta toiminnassa vielä samalla nimellä ja samoissa rakennuksissa.
Avaan kohtapuoliin reissun oman matkablogin tai FB-sivun, mutta alustavan matkasuunnitelman julkaisen tässä:
Lähtö juhannuspäivänä 24.6. Vuosaaren satamasta kohti Travemündeä. Paluu tapahtuu joskus heinäkuun 10. päivän tienoilla.
Katso reittisuunnitelma
https://ridewithgps.com/routes/18958843
Artsi
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 12 Helmi 2017, 18:09
Kirjoittaja Vilijami
Miten lataushommat on suunniteltu?
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 12 Helmi 2017, 20:46
Kirjoittaja ajou
Parin tunnin ajo ap, sitten pitkä lounastauko ja ajo jatkuu ip. Mulla riittää virtaa n. 60 km.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 12 Helmi 2017, 21:30
Kirjoittaja Härski
ääni blogille, sillä vielä löytyy ihmisiä jotka ei naamailusta perusta.
lisäakku ei liene huono varavaruste tollasella reisulla.
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 13 Helmi 2017, 00:09
Kirjoittaja kuparinen
Heikillä on varmaan kartalla Euroopan sähköpistokkeet Italiaan asti.
Koeta pysyä perässä... on tullut kokeiltua. 
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 13 Helmi 2017, 06:27
Kirjoittaja PW
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 13 Helmi 2017, 08:50
Kirjoittaja E-Cruiser
Todella hieno reissu tuo. Viikkotolkulla tien päällä, tuo on juuri sitä parasta.
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 13 Helmi 2017, 16:27
Kirjoittaja vaaka
Naattikaa!
En minäkään naamakirjasta piittaa.
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 13 Helmi 2017, 17:01
Kirjoittaja ajou
Packalenin Pekka on myös lähdössä messiin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 13 Helmi 2017, 18:47
Kirjoittaja jori
ajou kirjoitti:Packalenin Pekka on myös lähdössä messiin.
Pekalla ei kai ole sähköjä. Pärjääköhän se teille sähköhurjille. Tai siis, tuleeko ylämäkiosuuksilla kiistaa käytettävästä nopeudesta. Sähköllä kun kannattaa ajaa jyrkätkin mäet niin, että vauhti ei aivan hyydy, sillä niin akku kuluu vähiten. Polkemalla sama taktiikka toimii vain hirmukuntoisilla. 
Re: I. K. Inhan pyörän jäljillä Saksaan kesällä 2017
Lähetetty: 13 Helmi 2017, 21:21
Kirjoittaja ajou
Kaupastahan niitä saa 
Sent from my iPhone using Tapatalk