Tilasin 8-vaihteisen kierrepakan 13-15-17-19-21-24-28-32 rattailla. 9-vaihteisessa rattaat olisivat olleet 13,14,15,16,18,21,24,28,32. Kasipakassa on 6kpl yli 17 hampaisia, mutta ysipakassa vain 5kpl. Käyttökelpoisia on siis enemmän kasissa. 10-vaihteisia kierrepakkojakin saa ja ois vielä enemmän käyttökelpoisia vaihteita, mutta se toiminta ja säätö on jo liian hienomekaanista.
Kierrepakka siksi, että se käy tavarapyörässä mainioon 48-pinnaiseen ja 14mm akselilla olevaan bmx kiekkoon.
Taakse tulee samanlaiset pakan kierteellä olevat bmx takakiekot. Silloin niihin saa halutessaan levyjarrut tai kiekot kääntämällä tandempolkijan vedon.
Kierrepakallisissa kiekoissa on pakan puoleinen laakeri aika kaukana dropoutista, tuleeko siihen liian kova vääntö ja akseli napsahtaa poikki?
Isä vaan joskus manaili ku ajeli työmatkaa tuollaisella kierrepakallisella pyörällä ja kerran vuoteen joutui akselin vaihtamaan ja meinasi että syy olisi tuossa kaukana kiinnityspisteestä olevassa laakerissa.
Tilasin 8-vaihteisen kierrepakan 13-15-17-19-21-24-28-32 rattailla. 9-vaihteisessa rattaat olisivat olleet 13,14,15,16,18,21,24,28,32. Kasipakassa on 6kpl yli 17 hampaisia, mutta ysipakassa vain 5kpl. Käyttökelpoisia on siis enemmän kasissa.
Toi ysi on just passeli. Ylhäältä maantiepakka, mutta alhaalta maastopakka Kasi on "normaali" maastopakka. Makuasia sano Musti, kun...
Ai 14mm akseli katkeaa? Ei ainakaan mun ja imin flevoissa ole ollut mitään ongelmaa ja takakiekotkaan ei ole kiinni kuin toiselta puolelta.
Jaa, niissä on noin paksut akselit läpi asti. Mun purkamissa on kaikissa ollu ohuempi, mutta ne ei oo ollu bmx napoja.
Tosin sen 14mm akseli ei ole kierteen pohjalta kuin 12mm ja tässä on paljon suurempi kuorma eturenkaalla. Pidemmän akselivälin vuoksi myös kääntökulmat on suuremmat ja se rasittaa kallistuvaa etukiekkoa myös. Mut eihän sitä tiedä ennen kuin kokeilee.
14mm akselissa on hienokierre, eli kierteen pohjalta 13mm. Tavallinen akseli kierteen pohjalta 9mm. Taivutusvastus W=pii*d3/32 siis tavallinen akseli 71mm3 ja bmx 215mm3. Bmx akselissa on noin kolminkertainen taivutusvastus.
Toi ysi on just passeli. Ylhäältä maantiepakka, mutta alhaalta maastopakka Kasi on "normaali" maastopakka. Makuasia sano Musti, kun...
Omien kokemusten mukaan alle 17 hampaisella rattaalla meno alkaa tuntua samalta kuin nexus 7 viitosvaiheella eli kadenssi laskee mutta vauhti ei ainakaan nouse, paitsi tietenkin jyrkässä alamäessä
Enää ei paljon puutu
Pyörätohtorin bmx kiekot vaikuttivat laadukkaammilta kuin biltsun vastaavat ja ovat samanhintaiset. Jarrupinnat ovat sorvatut ja napa on alumiinia.