Sivu 1/2

Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 10:53
Kirjoittaja Nojanalle

Sain tälläsen hullun idean . Pitkärunkoisen pyörän runkoon ,voisi tehdä paineilma säiliön ja näin siittä saisi osan kantavaa rakennetta .
Rakentamalla pienestä kompurasta, siihen täyttö systeemin . Voisi sitä käyttää alamäissä ja ottaa näin hyötyä niistä . Samoin voisi käyttää tällästä kompuraa , esim takapyörän jarruna .
Rungon säiliön voisi täyttää tarvittaessa huoltoasemilla ja kotonakin kompuralla .
Näitä pieniä paineilma moottoreita, saa tehtyä halvoista paineilma työkaluista .
Mitä mieltä olette , olisiko kehittelyn paikka vaikka ihan teoriassa . Vai tuleeko viesko , jo aivo työskentely vaiheessa.
Ajatus rupes lentään . Kunhan saan tästä viellä kokonaiskuvan , niin voin sen piirtää . :?: :?:


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 11:18
Kirjoittaja jviirret

Muutaman litran ilmasäiliöllä ei pitkälle pääse ja isompi painaa jo niin paljon että sen mäen päälle vieminen on oma työmaansa ;)

Jukka


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 11:21
Kirjoittaja Nebulus

Jos ei halua käyttää valtaisia paineita pyörän rungon sisällä, niin aika pienen energiamäärän saa paineilmaan sidottua. Ja paineilmatyökalut kuluttaa aika vauhdilla ilmaa, joten muutaman litran vetoiset runkoputket olisi pian tyhjät. Kaatumiset olisi toki näyttävämpiä, jos pyörä voisi räjähtää kiveniskusta. :)


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 11:38
Kirjoittaja Nojanalle

https://www.mdi.lu/ Hullu idea lähti tästä aikanaan liikkeelle . Kaikkea pitää kehitellä , ei sitä koskaan tierä mitä siittä kehittyy.


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 13:11
Kirjoittaja tm

MDI:n sivuilla puhuttiin 248 baarista, eli paljon pitää painetta olla, että saa riittävästi energiaa varastoitua... no kulkuvälineen kokoluokkakin oli isompi kuin fillari. Joku mäntämoottori pitäisi olla, ettei kuluta liikaa ilmaa.


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 13:22
Kirjoittaja Nojanalle

Jospa pystys käyttään samaa moottoria paineen tuottamiseen ,kuin sen hyödyntämiseen .


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 15:13
Kirjoittaja Härski

Sekä mekaaninen että termodynaminen hyötysuhde on systeemissä kehno. Lisäksi kun huonoon hyötysuhteeseen yhdistetään pieni energiavarasto, saatava hyöty jää vähänkään pidemmillä ja tasaisilla lenkeillä huonoksi.

Jatkuvasti ja jyrkästi kumpuilevassa maastossa saattaasysteemistä olla hyötyä, kun yhtenään toistuvaa alamäen jarrutukseen ja ilmanvastukseen hukatŧua energiaa voisi hyödyntää pian seuraavassa vastamäessä. Näin juuri puristettu ja kuumennettu ilma ei ehtisi jäähtymään ja menettämään tilavuutta ennen sen hyödyntämistä.

Olis hauska pähkinä laskea systeemin kannattavuutta, kun olisi aikaa ja praktiikkaa. Nykyään ei ole kumpaakaan=\


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 15:22
Kirjoittaja Nojanalle

Tuo on jus yksi pointti . Kannattavuus ja kuika paljon pystyisi ottaan talteen . Jarruttaessa ainakin täällä K-Suomessa , noita mäkiä riittää . Tietysti tuo tankaaminen huoltoasemilla on lisä . Kun lähtee kotoo .olisi tanki täynnä ilmaa . Niin se kuinka paljon syntyy ilmatappiota , kun on kotona takas . Olisi aika mielenkiintoinen kohta .
Paljonko tuolasella kompuralla saadaan tuotettua jarru tehoa . Sitä ei tierä kuin kokeilemalla . Saako mäntäkompuran tuottaan ilmaa , tai pystyykö sit hyödyntään moottorina. Siinäpä vasta kysymys.
Tää ei ole minun ominta aluetta , mutta kai nääkin kokeille tartis .
Vaikka pienillä kokeiluna .


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 15:24
Kirjoittaja Härski

Lisäyksenä edelliseen, jos itte rakentelisin jarrutusenergian talteenottokärjestelmää suuntaisin katseet sähköpuolelle jossa mekaanisen energian varastoiminen ja purkaminen takaisin mekaaniseksi energiaksi tapahtuu huomattavasti paremmalla hyötysuhteella.

Valitettavasti jarrutuksessa puhutaan niin suurista tehoista että generaattorista tulee väkisin turhan painava. Joko suuren ampeerimäärän edellyttämän johtimien poikkipinta-alan, tai suuren jännitteen saavuttamiseksi vaaditun välityksen vuoksi.

En haluais olla pessimisti, mut valitettavasti huonolta näyttää homman hyödyllisyys. Mut toisaalta rakentamisen riemua ei edes fysiikan lait voi estää! :D


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 16:09
Kirjoittaja Pentti M Reku

http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... eku.35182/

Ei paineilmaa, mutta hienoin näkemäni toteutus. Yli 1kw jarrutehoa n. 60% hyötysuhteella ja moottori samassa. Kevytkin vielä, elegantti ratkaisu sanoisin.


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 16:19
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Tietysti tuo tankaaminen huoltoasemilla on lisä .

Niistä mittareista saa max. 4-8bar

Mun 4kW kompressorilla saa 500l/min 8bar ilmaa. Pieni paineilma hiomakone kuluttaa ilmaa 100-200l/min ja sen koneen teho on näppituntumalla paljon pienempi kuin muutaman sadan vatin kulmahiomakoneella. Eli kun teho muutetaan sähköstä paineilmaksi ja siitä liikkeeksi niin hukkaan menee suurin osa tehosta.

Jukka


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 00:09
Kirjoittaja ajarmala
Nebulus kirjoitti:

Jos ei halua käyttää valtaisia paineita pyörän rungon sisällä, niin aika pienen energiamäärän saa paineilmaan sidottua. Ja paineilmatyökalut kuluttaa aika vauhdilla ilmaa, joten muutaman litran vetoiset runkoputket olisi pian tyhjät. Kaatumiset olisi toki näyttävämpiä, jos pyörä voisi räjähtää kiveniskusta. :)

Jep, niin se vaan taitaa olla... Lasketaanpa ihan piruuttaan:

p * V = m * g * h, josta h:lle saadaan

Koodi: Valitse kaikki

       p * V 
h = ---------  
m * g

Joten jos nyt vaikka sijoitetaan tuohon 10 bar ja 1 litra, niin tuolla paineakulla pystyy nostamaan 100 kg:n massaa
h = (10e6 * 10e-3) / (100 * 10) = 1 m. Eli paineakku auttaa nojapyöräilijän yhden metrin korkuisen mäen päälle. Ja tuo 10 bar tulee kompurasta juuri ja juuri. Rungon tilavuus 1 litra on sinne päin. Ja kuskin ja pyörän massa on aika tarkkaan 100 kg. Painovoiman kiihtyvyyshän on kaikissa näissä päässälaskuissa tasan 10 m/s².


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 16:32
Kirjoittaja Härski

ja koska emme elä ideaalimaailmassa otamme laskuissa huomioon hyötysuhteen, joka vois hatusta vedettynä olla paineilmamootyorilla 0.5. Näinollen työllä ja tuskalla tehty ja mäen päälle hinattu systeemi autta vastamäessä 0.5 metriä.

Pieni kuukkeleiointi jätti mut käsitykseen et heti kuumana käytetyn paineilmajärjestelmän hyötysuhde olisi 25% ja ilman päästyä jäähtymään noin 15%.

Eli 4kw kompura pyörittää 600w paineilmakonetta.


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 22:51
Kirjoittaja Reippailija
Pentti M Reku kirjoitti:

http://www.pedelecforum.de/forum/index. ... eku.35182/

Ei paineilmaa, mutta hienoin näkemäni toteutus. Yli 1kw jarrutehoa n. 60% hyötysuhteella ja moottori samassa. Kevytkin vielä, elegantti ratkaisu sanoisin.

Voisko joku kielitaitoinen hiukan avata mistä tässä on kysymys.
Meikäläistä kiinnostaa kovasti pyöräilyn "miellyttävyys" ja toisaalta polkemisen rankkuuden kokeminen.
Ylämäkiä vihataan, vaikka sinne pääsee pienellä vaihteella hetken päästä, kunhan hiukan malttaa.
Vaihteitahan on nykyään pirusti mutta mikään ei tahdo piisata :D


Re: Paineilma apumoottorina .

Lähetetty: 23 Maalis 2017, 08:57
Kirjoittaja KPS

"Paineilma vetoinen" proto ... ei ihan vielä myyntiin tulossa luulisin.

http://hydraulicspneumatics.com/200/Tec ... cumulators

Hydraulinen voimansiiirto vaikuttaa paremmalta