Re: SH32
Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?
PW kirjoitti:Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?
Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.
Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..
Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..
PW kirjoitti:Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?
On toki. Kääntyy se silloin hieman enemmän, mutta rengas ottaa hetikohta ketjuun. Pyöränripustukseen tulee hieman enemmän haastetta. Samoin raidetankoon. Ei mitään ylitsepääsemätöntä. Nuolessa nämä on mietitty valmiiksi. Pistä tehden vaan
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?
On toki. Kääntyy se silloin hieman enemmän, mutta rengas ottaa hetikohta ketjuun. Pyöränripustukseen tulee hieman enemmän haastetta. Samoin raidetankoon. Ei mitään ylitsepääsemätöntä. Nuolessa nämä on mietitty valmiiksi. Pistä tehden vaan
Eikö Nuolessa ole kampikeskiö keskellä, eikä aiheuta mitään ongelmia etupyörien kääntökulmiin?
Härski kirjoitti:PW kirjoitti:Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?
Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.
Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..
Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..
Hyvä Härski!
Ei tosiaankaan ole kummonen homma. Kampiakselin voi siirtää taaksepäin, kun tekee vain uudet reijjät kiinnityspulteille ja kun vain saa kampiakselin pysymään suorassa, jottei rupea venkoilemaan. Penkissä on siirtopykäliä taaksepäin. Vaikka epeli on aika leveä ottaa kyynärpäät helposti kiinni takapyöriin, kun ei ole vielä lokasuojia. Ne ovat onneksi juuri tulollaan WANDAMOTORISTA Nivalasta. Ohjaussauvassa on varaa siirtyä kauemmaksi.
irakas kirjoitti:Eikö Nuolessa ole kampikeskiö keskellä, eikä aiheuta mitään ongelmia etupyörien kääntökulmiin?
On, mutta mikään ei estä toteuttamasta etuakselia sivuketjuisessa samalla tavalla.
Mä Meinasin aluks ehdottaa samaa kuin jooseha, mutta hetken katseltuani Sakarin olkatappi-/ jousitusraknnetta, rupesi muutos vaikuttamaan työläältä.
Puhuin pw:n suunnitelmista/yleisesti. Iso muutos valmiisen pikku asian takia ei kannata
Kyllä tuo etuakselin paikka on Sakarilla harkittu. Asia on käsitelty ketjun alkusivuilla ennen kuin mitään oli rakennettu.
irakas kirjoitti:Härski kirjoitti:PW kirjoitti:Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?
Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.
Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..
Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..Hyvä Härski!
Ei tosiaankaan ole kummonen homma. Kampiakselin voi siirtää taaksepäin, kun tekee vain uudet reijjät kiinnityspulteille ja kun vain saa kampiakselin pysymään suorassa, jottei rupea venkoilemaan. Penkissä on siirtopykäliä taaksepäin. Vaikka epeli on aika leveä ottaa kyynärpäät helposti kiinni takapyöriin, kun ei ole vielä lokasuojia. Ne ovat onneksi juuri tulollaan WANDAMOTORISTA Nivalasta. Ohjaussauvassa on varaa siirtyä kauemmaksi.
Lokasuojat https://www.wandamotor.fi/pikalokasuoja ... 27689.html tulivat, mutta varsinkin takalokasuojat olivat aivan liian lyhyet, ja piti palauttaa koko lähetys. Tietääkö joku, mistä voisi hankkia tarpeeksi pitkät lokasuojat 20" kiekkoihin??
irakas kirjoitti:Tietääkö joku, mistä voisi hankkia tarpeeksi pitkät lokasuojat 20" kiekkoihin??
No miten tämä motonetin laastipaljusta leikattu lokasuoja?
Mikä on tuo etukiekko? 48 spoke ja levyjarruin? Ajelin tänään pitkästä aikaa trike prototyypillä ja aloin kaipaamaan jarruja myös eteen.
Jos ei muisti petä, taisi olla tuttuja turvallinen Biltsu-halpis, mutta Pajottaja kevyen käsittelyn jälkeen konelaakerein ja levyjarruin Adolf-ketjusta löytyy tuossa kuvassa olevan pyörän jutut.
Bilteman bmx kiekothan nuo. Pikku sorvailulla meni kuulalaakerit paikalleen. Akseli 17mm
Edit. Levylle paikkaa ei navassa ole valmiina. Aika helposti senkin sai hitsailtua paikalleen.
Aatu
Biltema se on joskus aivan ihmepaikka. Kun olin etsinyt ummet ja lammet netistä, menin piruuttani paikalliseen Bilteemaan, ja kas kummaa, siellähän oli juuri sopivat 20" lokasuojat.
Vein eilen SH32:n Jyväskylän kansalaisopiston kevätnäyttelyyn ajamalla Vaajakoskelta Jyväskylään. Hyvin toimi ilman ongelmia. On se niin ihana ajella, kun ei ole meluavaa katetta, ja raikas kevättuuli hivelee poskia.
Sain Härskiltä 60 ja 70 hampaiset rattaistot. Suurkiitokset!
Ne olivat 3 mm:n tavarasta leikatut, ja niiden reuna oli saatava sorvattua 2 mm:n vahvuiseksi. Sorvausta varten oli hankittava 10 mm:n teräskiekko, joka oli sorvattava suoraksi ja jonka avulla rattaiden sorvaus vasta onnistui. Sorvauksessa oli apuna varsinainen asiantuntija, Ilmavoimien asentaja, Tikkakoskelta.
Ja hommahan onnistui ja asensin pienemmän rattaan SH26:een, ja sehän pelitti ihan hyvin. Kun SH32 tulee näyttelystä, asennan sen siihen. Kun minulla ei taida olla käyttöä 70-hampaiselle rattaalle, olisiko joku siitä kiinnostunut?
60 hampainen ratas istuu niin hyvin SH26:ssa, että päätin pitää sen siinä. 71-hampaisen rattaan olen asentanut SH32:een. Asennus vaati kampiakseliston siirtoa reilusti taaksepäin, että noin iso ratas mahtui pyörimään. Penkin jouduin myös siirtämään taaksepäin. Olen sen myös nostanut n. 8 cm ylemmäksi, kun istumaan meno tuntui työläältä.
Tein tuossa juuri koeajon, ja kyllä noin suuri eturatas tekee ajamisen tosi mukavaksi. Vaikka kiekot ovat 20", ei vielä 30 km/h nopeudessakaan tartte kovin tiheään polkea.