SH32
[attachment=0]SH32 2019.04.17..jpg[/attachment]
Tuolla jossain osiossa oli juttu kinneristä, jossa voisi nukkua. Siitä lähti idea itämään. Jos tekisi nelipyöräisen, homma voisi hoitua paremmin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuolla jossain osiossa oli juttu kinneristä, jossa voisi nukkua. Siitä lähti idea itämään. Jos tekisi nelipyöräisen, homma voisi hoitua paremmin.
irakas kirjoitti:Tuolla jossain osiossa oli juttu kinneristä, jossa voisi nukkua. Siitä lähti idea itämään. Jos tekisi nelipyöräisen, homma voisi hoitua paremmin.
Täsmälleen noin! Tuollaista minäkin voisin harkita kesäretkille, jos niitä vaan jostain saisi...
Eikö niissä tarpeeksi pötköllään olla muutenkin
Sivuketjuvetoiseen Deltaankin saisi yhtenäisen pohjan vaikka nukkumista varten kun vain tekee riittävän pitkän. Samalla tulisi suuri tavaratila penkin taakse, joka tosin pitäisi tyhjentää nukkumisen ajaksi vaikka kinnerin alle. Itse tekisin irroitettavan selkänojan ja tasaisen pohjan mieluummin kuin alas käännettävän selkänojan.
Jukka
Nelipyöräinen on varmast hyvä valinta monessa mielessä, ja on muodissakin Nukkumaan pystys varmaan deltassakin tai kaksraiteisessa.
Itselle pitäs olla semmonen, ett pystys kylellään nukkumaan.
Hyvän näköinen muoto. Minua hämmentää, miksi istumakorkeus on noin korkealla, vaikka pohja on suora. Onko tarkoitus laittaa tavarat polkijan "sängyn" alle. Toinen, mikä pisti silmään, on ketjulinja sisäpuolella rasvaa vuodevaatteet, joten se pitää koteloida huolella. Joka tapauksessa, Pääpiirteissään tuollainen on tulevaisuuden retkipolkupyörä. Tästä olen varma.
Itse kuvittelin, ett selkänojan takana tavarat vois olla irrotettavassa kopassa - koppa pois, selkänoja vaakaan ja pötkölleen.
jori kirjoitti:Hyvän näköinen muoto. Minua hämmentää, miksi istumakorkeus on noin korkealla, vaikka pohja on suora.
Näkee paremmin katteen yli? Joo, joo, lyhyet kammet jne...
Jukka
Oisko tässä paikka kokeilla sitä Jorin kauppaamaa nelipyöräideaa - etuveto, etupyörät kääntyy pariastetta ja takapyörät kääntää jyrkemmissä kurveissa. Sakari olis sopiva Joku, kokeilemaan ni ei muiden tartte
PW kirjoitti:Nelipyöräinen on varmast hyvä valinta monessa mielessä, ja on muodissakin
Nukkumaan pystys varmaan deltassakin tai kaksraiteisessa.
Itselle pitäs olla semmonen, ett pystys kylellään nukkumaan.
Sivuvetodelta ois helpoin tehdä, kääntökulmaa ei tarvitse rajoittaa ja soveltuu nukkumiseen suoralla vaneri- tai kangaspohjalla. 2T3 ei oikein sovellu, koska kääntyvä takarengas. Tuota nukkumamahdollisuutta suunnittelin räntäpäivänkinneriin, mutta totesin vaikeaksi toteuttaa.
Mitäs se kääntyvä takarengas nukkumista haittaa? Ei kai sitä nukkuessa tartte käännellä?
PW kirjoitti:Oisko tässä paikka kokeilla sitä Jorin kauppaamaa nelipyöräideaa - etuveto, etupyörät kääntyy pariastetta ja takapyörät kääntää jyrkemmissä kurveissa. Sakari olis sopiva Joku, kokeilemaan ni ei muiden tartte
Tässä on sama ongelma kuin 2T3:ssa, kääntyvät takarenkaat vievät tavara/nukkumatilaa.
PW kirjoitti:Mitäs se kääntyvä takarengas nukkumista haittaa? Ei kai sitä nukkuessa tartte käännellä?
Runko ja pohjalevy on koko ajan kääntyvän renkaan tiellä.
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Mitäs se kääntyvä takarengas nukkumista haittaa? Ei kai sitä nukkuessa tartte käännellä?
Runko ja pohjalevy on koko ajan kääntyvän renkaan tiellä.
Suunnittelukysymys, en koe ongelmaksi.
Eturunko voi olla kapeampi kuten formuloissa, koska jalat eivät tarvitse niin paljon tilaa kuin ruumis lantiosta ylöspäin, jossa on vielä kädet kehon reunoilla. Etupyörät mahtuvat paremmin kääntymään ja kampiakseli on lyhyempi = kevyempi. Sivuvetoketju voisi olla putkitettuna tai muuten suojattuna korin sisäsivullakin. Yleensä ketjun suojauksen tarvetta vedeltä ja ravalta on kommentoitu vähän. Ennenvanhaan pyörissä oli täydelliset ketjusuojat.
Jokamiehenoikeus sallii telttailun ja lyhyen leiriytymisenkin, mutta tämä nukkuma-ajatus olisi vain levähdystä. Täydellistä sateenpitävyyttä ei tarvittaisi, koska 2 x 3 kevytpeite maksaa muutaman euron eikä paina mitään. Asuntoautossa on lasten kanssa vähän sama ajatus. Kun tavaroita ei kanneta autosta minnekään mökkiin, ovat ne kuitenkin mukana, vaikkei niitä heti löytyisikään.
Nelipyörä voi olla korkeampi kun kaatumista ei tarvitse pelätä. Ajoasento voi silti olla makaava ja koppa pieni. Nostaa vaan sitä (koria) ylöspäin, niin maavarakin lisääntyy.