Sivu 1/5
Pyörien levytys -ohje (kuvia)
Lähetetty: 25 Kesä 2008, 00:07
Kirjoittaja lowrides
Tein levy pyörän TiCaan tänään. Tykästyin levytettyihin pyöriin jo Fujinin aikoihin, kun huomasin että levy tuo mukavasti vauhtia lisää, näyttää hyvältä ja suojaa kuralta ja kulumiselta. Erityisesti lowracer -tyyppisissä nojapyörissä levy vaikuttaa nopeuteen jopa merkittävästi.
Kunnon levypyörä; Hed, Renn, Zipp, maksaisi 500-1000€, joten aivan sellaiseen ei varaa ole vaikka pyörä sen ansaitsisi. Koti konsteinkin saa kuitenkin hyvän levyn tehtyä, kunhan asiaan hieman paneutuu.
Rakennustapoja on yhtä monta kuin rakentajia, mutta seuraava konsti on helppo, hieno ja toimivaksi todettu; joten jaan sen nyt kaikkien kanssa:
- Aloitetaan ostamalla pvc-kalvoa. Löytyy rautakaupasta arkeissa. Yhdestä arkista saa hyvin kaksi levyä (molemmille puolille) 28" tuumaiselle kiekolle. Ihan ei samasta arkista riitä 20" etupyörälle, jos sen nyt haluaa välttämättä levyttää. Arkki maksaa 11€.
Otetaan joku 28" rengas (rikkinäinen tai vararengas tms.) ja asetetaan se kalvolle. Piirretään renkaan sisäpuolta pitkin tussilla kalvolle ympyrä ja leikataan se irti. Mitataan keskikohta, johon piirretään säde ja leikataan sitä pitkin. Keskelle leikataan sellainen aukko, että kiekon keskiö mahtuu tulemaan siitä läpi (riippuu paljon siitä minkälainen keskiö kiekossa on).
Kiinnitetään kalvo kiekon keskiöön teipillä (tuoretta sähköteippiä), niin että se pysyy jokseenkin paikallaan.

Otetaan kiekko syliin ja piirretään tussilla merkki kalvolle siihen kohtaan mistä haluaa sen leikata eli mihin kohtaan vannetta haluaa sen kiinnittää. Jos kyseessä on vannejarrullinen pyörä, on jarrupinta jätettävä luonnollisesti vapaaksi. Levyjarrulliseen pyörään voi kalvon viedä ihan renkaan tuntumaan. Pyöritetään kiekkoa sylissä että saadaan merkki joka puolelle kehää.


Leikataan viivaa pitkin. Huom! kalvoahan ei tarvitse irroittaa keskeltä, vaan leikata voi "raottamalla" kalvoa ulkokehältä. näin saa kalvon reunan tarkalleen siihen kohtaan mihin sen haluaa.
Alla koesovitus: Kalvon lopullinen paikka menee tuossa. Venttiilille voi leikata reijän tässä vaiheessa.

Maalataan ja/tai teipataan kalvo. Voi myös hioa kääntöpuolelta ylimääräisen painon pois

Kalvon kuivuttua laitetaan se takaisin paikoilleen pinnoja vasten. Kiinnitetään kääntöpuolelta vähintään joka toiseen pinnaan ihan vain hyvällä teipillä. Uskokaa tai älkää se kestää, jos haluaa kuitenkin parempaa kiinnitystä, tekee kalvoon pienet reijät, joista pujottaa rautalangan ja sitoo sen toiselta puolelta. Tämä kannattaa tehdä ihan vanteen tuntumaan, jotta lanka jää teipin alle.
Teippi ympyröity kuvassa:

Toiselta puolelta:

Tästä saumasta kiinnitetään sitten teipillä. Musta sähkömiehen teippi taitaa olla parasta tähän hommaan:

Valmis sauma alla. Siisti tulee, kuten näkyy. Yksi kierros teippiä puhtaille pinnoille riittää hyvin. Kannattaa teipata siten että vanteen tekstit jää teipin alle piiloon:


Kiinnitetään valmis kiekko pyörään. Yhdistettynä takakatteeseen teet pyörästäsi suihkuhävittäjän, jolla liidät pitkin maanteitä tukka hulmuten. Toimii tosin ilman katettakin. Pitäisi kestää ainakin 2000 km ja näyttää sikahyvältä!


Lähetetty: 25 Kesä 2008, 07:28
Kirjoittaja jviirret
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
Lähetetty: 25 Kesä 2008, 09:26
Kirjoittaja tavasti
lowrides kirjoitti:Tein levy pyörän TiCaan tänään.
Wow, hienot!
Aikaisemmin dutchbikes myi levytykseen settiä 20" renkaalle, vaan ei myy enää.
Lähetetty: 25 Kesä 2008, 10:54
Kirjoittaja lowrides
Hmm... Voisi ottaa melkein yhteiseksi tavoitteeksi, että kirjoittaisi ohjeita tänne foorumille pyörän säätämisestä ja tälläisestä pikku rakentelusta. Sellaisia selviä yksinkertaisia pikkuohjeita. Toimisi aloitteleville harrastajille hyvänä lähtökohtana säätää ja "tuunata" pyöräänsä. Kaikki jos kirjoittaisivat yhden ohjeen, saataisiin niitä jo yli sata
Mitäpä sanotte?
Pysyvänä otsikkona voisi käyttää vaikka:
NOJAPYÖRÄN SÄÄTÖ ja TUUNAUS: -ala otsikko-
tai
LOWRIDE.info SERTIFIKAATTI: -ala otsikko-
tai jotain paljon yksiselitteisempää. Ehdottakaa!?!
Lähetetty: 25 Kesä 2008, 11:57
Kirjoittaja tavasti
lowrides kirjoitti:Hmm... Voisi ottaa melkein yhteiseksi tavoitteeksi, että kirjoittaisi ohjeita tänne foorumille pyörän säätämisestä ja tälläisestä pikku rakentelusta. Sellaisia selviä yksinkertaisia pikkuohjeita.
Tuhon tarkoitukseen wiki sopisi paljon paremmin. Forumin sotkuisia keskusteluita on raskasta lukea jälkikäteen, ja käyttökelpoisten ohjeiden etsiminen käy työstä.
Toinen ongelma on, että ei tämmöisillä kädettömillä tumpuloilla kuten minä ole yhtään käyttökelpoista ohjetta 
Lähetetty: 25 Kesä 2008, 12:45
Kirjoittaja Trek r200
Hieno kiekko tuli
Ja noilla ohjeilla helppo tehdä, kiitos vinkistä.
Eikö vois vaan yksinkertaisesti lisätä sinne linkki vinkkien alle otsikon, Niksinurkka.
Lähetetty: 25 Kesä 2008, 15:50
Kirjoittaja lowrides
Ohjeista voisi koota blogia aina sitä mukaa kun niitä syntyy. Vaikka wordpressiin.
Niksinurkka on hyvä idea. Ainut ongelma näissä kategorioissa on, että niihin tulee aina puolet ohi aiheen ketjuja.
Annetaan ajatuksen hautoa hieman. Meillä on muutenkin sivuston uudistus käynnissä. Pääsivusta tulee staattinen, josta pääsee parilla linkillä tänne, galleriaan ja blogiin, johon on helppo sitten päivitellä muuta sisältöä. Foorumiin tulee uusin phpbb 3.0 ja pitää asennella noita modeja, että saa nuo botit pysymään poissa.
Lähetetty: 25 Kesä 2008, 20:12
Kirjoittaja Pastori
lowrides kirjoitti:Ohjeista voisi koota blogia aina sitä mukaa kun niitä syntyy. Vaikka wordpressiin.
Wiki voisi olla toimivampi - kaikkien olisi helppo osallistua.
Sitähän ei tarvitse itse askarrella pystyyn vaan ottaa jokin ilmainen valmis wiki, jonka tuo includena staattiseen sisukseen.
lowrides kirjoitti:
Foorumiin tulee uusin phpbb 3.0 ja pitää asennella noita modeja, että saa nuo botit pysymään poissa.
Tämä hyvä - saa keskustelut luettua RSS lukijalla.
Lähetetty: 26 Kesä 2008, 13:25
Kirjoittaja Marzie
Hieno ohje....tyhmä kysymys tähän liittyen.
Kuinka toisen puolen levy saadaan teipattua kiinni kun toinen on jo paikallaan?
Hain tarvikkeet paikallisesta rautakaupasta ja tuli toi toisen puolen kiinnitys mieleen. 
Lähetetty: 26 Kesä 2008, 16:45
Kirjoittaja lowrides
Toisen puolen teippaan itse seuraavasti:
Kiinnitetään aluksi teipillä kalvo keskeltä kiinni pyörän keskiöön. Sitten vain raotetaan kalvoa siten että saadaa käsi ujutettua kalvon alle ja taiteillaan teippi kiinni.

Ensimmäinen teippi laitetaan vastakkaiselle puolelle missä lovi keskelle menee. Sitten edetään teippaamalla toinen puoli kiekosta ja aloitetaan taas sieltä vastakkaiselta puolelta ja edetään teippaamalla jäljellä oleva puoli lovelle. Viimeinen teippi pitäisi tulla mahdollisimman lähelle lovea, riippuu kuinka iso kätinen on ja kuinka paljon kalvo antaa enää periksi.
Teippi tulee siis keskelle pinnaa, ulkokehälle sitä on mahdoton saada. Mutta keskeltähän se levy pääsee hakkaamaan pinnaa vasten.

Reunoille tuleva teippi onneksi pitää levyä hyvin paikallaan ja jos saa kalvon muutamastakin pinnasta kiinni, estää se levyn hakkaamisen pinnoja vasten. Rautalankaa jos käyttää, jää solmu levyn pinnalle, mutta mustasta levystä se ei paljoa erotu, varsinkaan jos solmun saa vielä teipin alle.
Toivottavasti selventi asiaa.
Lähetetty: 27 Kesä 2008, 07:35
Kirjoittaja irakas
Hei Olli, onko sinun uudesta hirmumenijästä kokonaiskuvaa jossain näillä sivuilla? 
Sakari
Lähetetty: 27 Kesä 2008, 07:59
Kirjoittaja irakas
Lähetetty: 27 Kesä 2008, 23:53
Kirjoittaja Mikko
Oli kyllä kokolailla hienompi levykiekko kuin itse tekemäni, jonka tein pahvista jonka maalasin ja lakkasin (pariinkin kertaan) vedenpitävyyden takia. Oli sitten pakko ottaa pois kun keulan off-settiä oli niin pirusti, että sivutuulessa meinasi hauikset revetä!
Mutta sivutuulettomalla ero oli kyllä havaittavissa..
Lähetetty: 28 Kesä 2008, 08:41
Kirjoittaja jviirret
Mikko kirjoitti: Oli sitten pakko ottaa pois kun keulan off-settiä oli niin pirusti, että sivutuulessa meinasi hauikset revetä!
Se on niitä rannikon kirouksia
Kaiken mailman kiinteät tavarapoksi ideatkin unohtuvat aina, kun pyöräilee kertaalleen kunnon sivutuulessa.
Jukka
Lähetetty: 28 Kesä 2008, 10:57
Kirjoittaja Pastori
Edit.
Poistin aivan joutavaa off topiccia.