Sivu 1/1

SWB proto

Lähetetty: 27 Kesä 2008, 00:40
Kirjoittaja tsairi

Tällainen nojakkiproto vanhasta 26" MTB.stä, kansoselta 20" etupyörä.
Eka tekemäni kahden viikon hitsailun tulos ja koitan pitää homman niin yksikertaisena kuin mahdollista jotta ymmärtäisi mitä on tekemässä :shock: .
Ajelen kesän ja tsekkaan muutoksia, ainakin jousitus, etenkin etupyörään voisi olla hyvä, tulee tunne töyssyissä että etupää karkaa alta, muutoin tuntuisi pelaavan ok, pienensin etujätön 50:stä 20mm:iin ja vakaus parani.

Olisko kellään kokemuksia jos hommais esim. tollasen alakuvan bilteman teräsrunkoisen halpismaasturin jousineen ja levyjarruineen ja eiku rälläkällä :twisted: paloiksi uuteen pyörään, mahtaako noista komponenteista olla mihinkään niillä hinnoilla ?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Lähetetty: 27 Kesä 2008, 07:25
Kirjoittaja irakas

Minun Wol on tehty juuri tuollaisesta maasturista:

Kuva
Kuva

Istuimen runko on tehty 15 mm koivuvanerista.

Muuten toimii hyvin, mutta istuinkorkeus on turhan suuri, enkä yläohjaukseen tahdo millään tottua.

Sakari


Re: SWB proto

Lähetetty: 27 Kesä 2008, 07:35
Kirjoittaja jviirret
tsairi kirjoitti:

Olisko kellään kokemuksia jos hommais esim. tollasen alakuvan bilteman teräsrunkoisen halpismaasturin jousineen ja levyjarruineen ja eiku rälläkällä :twisted: paloiksi uuteen pyörään, mahtaako noista komponenteista olla mihinkään niillä hinnoilla ?

Epäilen että jos keulan saa säädettyä pystypyörään sopivan jäykäksi, niin on swb:n keulaksi liian löysä. Muutenkin taitaa kulahtaa väljäksi "ylikuormattuna" aika äkkiä.

Jukka


Lähetetty: 27 Kesä 2008, 07:45
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Minun Wol on tehty juuri tuollaisesta maasturista:

No minä en kyllä näe noissa pyörissä mitään samaa :roll:
Runko on erilainen, bilteman takajoustossa tuommoinen välilinkku.
Bilteman pyörässä levyjarru
Ohjaustangon kannatin erilainen
jne jne
No sakarin kokemukset halvasta keulasta lienee kuitenkin sovellettavissa tuohon bilteman keulaankin.

Jukka


Lähetetty: 27 Kesä 2008, 12:38
Kirjoittaja tsairi

Niin se varmaan on ettei halpisvehkeistä sen kummempaa saa.

Toinen tie jota ajattelin jousitukseen voisi olla yksinkertaisuus (yleensä hyvä periaate)

esim. aika simppeli systeemi etujousitukseen saataisi olla polyuretaanirenkaaseen perustuva, jolloin tärinä siirtyy ohjaustankoon (varmasti tärinä lisääntyy kun runko ei ole vaimentamassa),
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/h ... dshock.htm
Takajousitustakin joku on näemmä tehnyt laittamalla iskarin tilalle kumihelan ?
Tämä kai ymmärtääkseni perustuu siihen että kumi on itsessään liikettä vaimentava, toisin kuin teräsjousi ?!
http://www.recumbents.com/wisil/porter/ ... _built.jpg


Lähetetty: 27 Kesä 2008, 13:53
Kirjoittaja tavasti
tsairi kirjoitti:

Niin se varmaan on ettei halpisvehkeistä sen kummempaa saa.

Toinen tie jota ajattelin jousitukseen voisi olla yksinkertaisuus (yleensä hyvä periaate)

Niin se kai on, että halvalla ei kovin hyvää saa, tai niin ainakin bessenvisserit ja hifistit sanovat.

Takajousituksen kanssa olisi oleellista saada ketju kulkemaan nivelpisteen kohdalta, ettei jousitus niiaa joka polkaisulla.

Kunnollista jousitusta tehdessä voi katsella etu- ja takajousien hintoja vaikka http://www.bike-components.de/

Erilainen näkökulma jousitukseen on http://www.pantourhub.com/ mutta ei sieltäkään kautta halvalla pääse.


Lähetetty: 27 Kesä 2008, 15:15
Kirjoittaja irakas

Kuva
Miten voi tuo takahaarukka kestää noin ohuena?
Sakari


Lähetetty: 27 Kesä 2008, 17:24
Kirjoittaja Pastori
tavasti kirjoitti:

...tai niin ainakin bessenvisserit...

Off topic, mutta parin betonin jälkeen on ihan pakko.
Besservisserit korjaisivat myös oitis kavereiden kirjoituksia :D

irakas kirjoitti:

Kuva
Miten voi tuo takahaarukka kestää noin ohuena?
Sakari

Tuo Porterin runko kerkisi hajoamaan, ennenkuin haarukan kestävyys selkisi. Runkoputki taisi olla aika ohut.


Lähetetty: 27 Kesä 2008, 17:27
Kirjoittaja tsairi

Luulenpa Sakari että rajoilla tuossa mennään rakenteen suhteen mutta selvää on että erikoisterästä esim. cromi molybdeeni seos tai vastaava jos sitten terästä ollenkaan, titaania ehkä (ei muuten ihan älyttömän kallista, kun ei paljoa tarvitse, saa Suomestakin mutten oo varma mitä profiileja)
Periferian ongelma näitten eksoottisten materiaalien suhteen... :wink:
Suomestakin saa kyllä hyllystä hiiliteräsprofiileja ainakin useimmista käytetyimmistä profiileista.
Alumiineissakin on ihan käsittämättömiä lujuuksia (Purso oy valmistaa Tampereella, olen kerran saanut heiltä koe-erän yhteen toiseen projektiin)
Ne on kyllä hienoja juttuja sinänsä, rakenteiden ja materiaalien tutkiminen.
Tää olisi ihan oma aiheensa ja tälläkin foorumilla on jotain tästä


Lähetetty: 27 Kesä 2008, 19:48
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Miten voi tuo takahaarukka kestää noin ohuena?

SWB:t on niin etupainoisia ja tuossa vielä jousitus pehmentää terävimpiä iskuja. Kestihän tuo mullakin pythonissa etuhaarukka takana:

Kuva

Jukka


Lähetetty: 30 Kesä 2008, 01:12
Kirjoittaja tsairi

Onko kellään tarkkaa tietoa alumiinirungon yksityiskohtaisista rakenteista. En tarkoita luujuusarvioita, seinämäpaksuuksia, vaan esim. mistä löytyy sopivia hitsattavia keskiöitä/laakeripesiä tai jarrukenkien kiinnitysheloja (brake pivot) yms. Vai onko niin että on parempi sorvata ja työstää komponentit itse ?


Lähetetty: 30 Kesä 2008, 08:50
Kirjoittaja Pastori
tsairi kirjoitti:

Onko kellään tarkkaa tietoa alumiinirungon yksityiskohtaisista rakenteista. En tarkoita luujuusarvioita, seinämäpaksuuksia, vaan esim. mistä löytyy sopivia hitsattavia keskiöitä/laakeripesiä tai jarrukenkien kiinnitysheloja (brake pivot) yms. Vai onko niin että on parempi sorvata ja työstää komponentit itse ?

Ceewaylla on alumiinitavaraa: http://tinyurl.com/4j5uu4


Lähetetty: 30 Kesä 2008, 12:15
Kirjoittaja irakas

Jos on käytettävissä tavalliset metallityökalut, voi alumiinista aika helposti tehdä samoja osia, joita tästä linkistä http://tinyurl.com/4j5uu4 löytyy.

Ainakin täällä Jyväskylässä Kuusakosken metalliromuista löytyy pilkkahinnalla eri paksuisia ja eri laatuisia (myös duralumiinia) alumiinitankoja, -putkia ja -levyjä.

Muuten olen edelleen sitä mieltä, että matala, alaohjattu SWB on ylivoimaisesti paras nojapyörämalli. 8)

Sakari