Karoliina kirjoitti:...mutta sen verran hienolta tuntui silti, ettei miulla ole enää epäilyksiä siitä, etteikö tää oo miun juttu.
Kertokaapa vielä mikä on Shimanon vaihteiden paremmuusjärjestys. Tiedän että kaikki A:lla alkavat ovat markettipyörien tasoa, mutta sitten Deoresta ylöspäin?
Ja mitä näistä suosittelitte pitkänmatkanajoon, en siis haaveile suuresta vauhdista vaan erittäin mukavasta ja suht rauhallisesta kyydistä maisemia katsellen. Onko kallein aina paras? Rohloffiin ei kuitenkaan ole varaa, vaikka köyhän ei halpaa kannata ostaakaan.
Ensiksikin onnittelut oivasta päätöksestä ja tervetuloa nojailevien joukkoon!
Shimanon vaihteet deore-tuoteperheessä menevät seuraavasti:
Deore - LX - Hone - XT - Saint - XTR
Saint ja Hone ovat raskaamman maastopyöräpuolen osia, jotka ovat hieman järeämpää tekoa kuin rinnakkaiset maastomallit XT ja LX
Käytännössä mitä enemmän mennään listassa oikealle päin, sitä enemmän osat sietävät mutaa ja tärinää toimintakykynsä säilyttäen.
Maantieajossa Deore on ihan riittävä, mutta paremmilla osilla on se tietty statusarvonsa ja likaantuessaan ne toimivat oikeasti pirun hyvin. (Ittellä ollut noista käytössä deore, LX, XT, XTR ja Hone)
Maantieosissa taas järjestys on
Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura-ace
Noista minulla ei ole juurikaan muuta kokemusta, kuin että 105 tuntui jämptille ja mukavalle. Olisikohan se suurinpiirtein LX:ää vastaava?