Tw-Bents Mantis -kokoaminen, tyyppiviat, ajokokemukset
Tässä ketjussa keskustellaan Tw-Bents Mantis -nuijapääkolmipyörästä.
Kerätään tänne näiden mallien omistajille ja ostamista harkitseville tarpeellista tietoa, kuten kokoamisessa huomioon otettavat seikat, tyyppiviat ja niiden korjaukset, mahdolliset viritysideat, ja tietysti kokemukset siitä millaisia nämä pyörät ovat ajaa.
Ensimmäiset 5 kappaletta saapuivat Suomeen heinäkuussa 2008.
Suurenna kuva
Onpas hyvää suunnittelua tämä malli:
-ketjut eivät putoile vaikka rungon kääntää linkkuun.
-istuimessa voi säätää ristiseläntukea.
-poljinpuomia suojaa naarmuilta alumiiniholkki.
lisäksi istuimeen voi tehdä kallistussäädön leikkaamalla alumiinilevystä uuden hahlollisen kiinnityspalikan. Istuin on hyvin kevyt alumiininen irto-osa, josta uskon tulevan nojakintekoa harrastavien suosikkikomponentti. Kysyn hinnan oitis.
Toivottavasti ajomukavuuskin osoittautuu hyväksi ja myöhemmin saatavat lokarit pysyvät paikoillaan.
Manuaali on nyt tarkempi, muttei vieläkään täydellinen.
Tehtaalla on perinteisesti säästetty ruuvilukitetta, joten sitä tarvitaan kootessa. Jos ei ole, kokeile jotain muuta liimaa, tai maalia.
Oikea ruuvilukite kovettuu leikkautuessaan ilmattomassa tilassa, eli vasta ruuvia kiristäessä. Kätevää:
Kannattaa käyttää ei-vahvinta lukitetta, niin ruuvit saa vielä halutessaan irti.
EDIT: 2009 jarruongelmat korjattu ja jarrusatulan merkki vaihtunut, joten piilotin vanhentuneen kuvan linkin taakse.
"Jarrujen säätö on turhaa, elleivät keltaisella ympyröidyt ruuvit ole kireällä - niitä on tehtaan jäljiltä löysällä yhteensä 8kpl:"
Näytä kuva
Laakereissa on välystä, niin kuin urakuulalaakereissa aina on, ja se aiheuttaa levyjarrun laahausta mutkissa. Tehdään laakereista viistokuulalaakeripari kiristämällä ne toisiaan vasten:
1: Löysää akselin pääruuvia puoli kierrosta
2: Paina akseli sisään pääruuvista, jolloin puristus kohdistuu laakerien sisärenkaisiin
3: Kiristä akseli paikalleen
4: Kiristä pääruuvi
5: Varmista välyksettömyys yrittämällä liikuttaa pyörää sivusuunnassa
6: Varmista ettet kiristänyt liikaa, panemalla pyörä pyörimään. Jos se pyörii äänettömästi puolisen minuuttia, homma on valmis.
Kokeilin myös vaihtoehtoista menetelmää; löysätä pääruuvia reippaasti, kiristää akseli kevyesti liian syvälle, vetää välykset pois ja akselia ulos kiristämällä pääruuvia, sitten kiristää akseli paikalleen, ja viimeisenä kiristää pääruuvi lopullisesti. Toimi se niinkin.
Nyt kun jarrusatula ja -levy pysyvät paikoillaan, palojen säätäminen on vähemmän turhauttavaa. Jarrupalojen säätämiseen olen kuullut kolme erilaista menetelmää:
Silmämääräisesti: Säätöruuvit heikosti kiinni, niin että jarrusatulaa voi käännellä, satula keskelle suhteessa levyyn, ruuvataan molemmat palat lähelle levyä, suunnataan satula katsoen vaaleaa taustaa vasten, säätöruuvit kiinni estäen satulan kääntyminen niiden mukana, ja säädetään palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Lähelle liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, ruuvaa ei-liikkuva jarrupala tiukasti kiinni levyyn, kiristä säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Lähelle ei-liikkuvaa palaa: Löysää säätöruuvit, pidä jarrukahvaa pohjassa kun kiristät säätöruuvit, säädä palat niin etteivät osu levyyn myöskään pyörän pyöriessä.
Pidä huoli että jokaiseen säätimeen jää riittävästi kierrettä sisään, ettei kierre murru säädintä kolhittaessa esimerkiksi pysäköitäessä.
EDIT: 2009 kaikki istuimen kiinnitysongelmat korjattu, joten piilotin vanhentuneet kuvat linkkien taakse. Tarakan rautojen etupään reiät pitää edelleen porata itse, tällä kertaa 10-millisiksi, ja tällöin penkin takakiinnikettä pitää levittää rautojen paksuuden verran.
"Tämä on istuimen takakiinnike:"
Näytä kuva
"Jos et poraa tavaratelineen kiinnitysrautojen reikiä 10,5-millisiksi, tai et asenna tarakkaa ollenkaan, ruuvin päässä törröttävät jouset paikallaan ollessaan estävät kiristintä tekemästä tehtäväänsä."
"Varsinainen syypää on ohueksi lipsahtanut kiinnikepalikka:"
Näytä kuva
"Etukiinnikekin pottuilee, koska jyrsin ei osunut maaliinsa tehtaalla:"
Näytä kuva
Vaihtimet ovat todella jäykkätoimiset, koska vaijerissa on jyrkkiä mutkia:
Kahvan kumin aiheuttaman mutkan aion korjata kiilalla vaijerin alla kumin sisällä.
Vaijerit kannattaa lisäksi rasvata, tai ruiskuttaa sitkeää öljyä injektioruiskulla ja -neulalla vaijeriputken päästä sen ja vaijerin väliin. Moottoriöljy on haitallista iholle, joten suojaa kädet jotenkin.
Istuimen hihnat pujotetaan näin:
Täten tarranauha kokee vähemmän vetoa.
Huomaa huippusiisti, mutta hieman hatara niskatuen päällisen nipistys muovisen niskatuen molemmin puolin lisäämieni isojen aluslevyjen väliin yläputken takana.
Yläputkessa näkyy kaksi korvaketta joissa on M5 kierre, joita ei kai tarvita tässä mallissa mihinkään.
Sopivassa ohjaustangon kulmassa mikään ei osu mihinkään:
Eivätkä rystysetkään osu eturenkaaseen, kun kääntää jarrukahvaa sopivasti sisäänpäin.
Ohjausvarsissa voi pitää tavaroita:
Pitää ilmeisesti mennä nukkumaan, jatkan kirjoittamista huomenna.