Sivu 1/2
Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2018
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 10:55
Kirjoittaja Pastori
Suunniteltiin tuolla Viron maanteillä ajellessa työpajaa ennen ensivuoden kokoontumista Joensuussa. Idea on se että esivalmistellaan pyörän osia niin että saadaan sitten rungot kimpassa tusautettua valmiiksi.
Pyörän malli on simppeli MBB retkikäyttöön.
Tehdään siis valmiiksi:
- jigi runkoa ja haarukoita varten
- ohjausnivelet
- poljinkeskiöt
Idean speksit tässä:
- isot kiekot (622) mieluusti tubeless - levyjarrut. Levyjarrujen idea on se että siihen on sitten helppo tuupata mitkä vaan kiekot, joissa on levarit.
- mallia PW:n tandem tyyppinen etupää.
Ilmineeraa äänetyksessä kiinnostuksesi. Mä lupasin organisoida pajan yms. Ennakkoon siis mietittiin että jokuhan tähän voisi tulla. Ainaskin minä ja Jori varmaankin. Idiksenä oli kuitenkin että noita niveliä ja etupuomeja tehtäisiin puolentusinaa tms. jemmaan.
Kuten ennenkin on todettu. Hyvin suunniteltu on helppo jättää tekemättä. Pyörä on vasta suunniteltu meidän haperoissa aivoissa välillä LEPIKU-TALLINNA. Joten hitusen vielä viilaillaan suunnitelmaa.
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 11:27
Kirjoittaja PW
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:00
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:
Tehdään siis valmiiksi:
- jigi runkoa ja haarukoita varten
Jigi ois kova juttu!
Pastori kirjoitti:
- mallia PW:n tandem tyyppinen etupää.
En moiti 2WR keulaa, mutta kiinnostaa miksi juuri tuollainen?
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:08
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:Pastori kirjoitti:
Tehdään siis valmiiksi:
- jigi runkoa ja haarukoita varten
Jigi ois kova juttu!
Pastori kirjoitti:
- mallia PW:n tandem tyyppinen etupää.
En moiti 2WR keulaa, mutta kiinnostaa miksi juuri tuollainen?
Vaikea löytää kaikkiin sopivat osat niin, että sama jigi kävisi. Kun tekee "pitkästä tavarasta" onnistuu jigittäminen helposti, eikä mene aikaa säätämiseen. Toki voi olla muunkinlainen, mutta tavoite on tuo.
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:10
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
- mallia PW:n tandem tyyppinen etupää.
En moiti 2WR keulaa, mutta kiinnostaa miksi juuri tuollainen?
Siksi että samalla tsekataan minne se nivel näissä pyörissä kantsii laittaa.
Sekä se että tehdään nämä nivelet siis oikeilla laakereilla.
Täähn ei siis nyt sotketa mitään valmiita pyörän haarukoita ja siis simppelisti noin. Sehän on hieno pyörä ja hyvä ja helppo ajaa. Kantsii siis kopioida.
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:15
Kirjoittaja Vilijami
Joko tästä tulee se nojapyöräfoorumin hyväksymä virallinen malli?
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:15
Kirjoittaja Pastori
Muistin että mullahan on tommoinen trussikiinnike.
Noita muutama lisää ja saadaan käteäv jigi niillä tehtyä. Eikus vaan paksuun vaneriin kiinni tai sit putkesta alle kehikko. Mutta putket tolleen kiinni. Eiks ois hyvä.
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:16
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti:Joko tästä tulee se nojapyöräfoorumin hyväksymä virallinen malli?
Sitä ei vissiin saada tehtyy ikinä. Mutta tässä on tämmöinen tietynlaisen rakennussarjan tekemisen mahdollisuus.
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:22
Kirjoittaja Vilijami
Jigistä pitäis saada helppotekoinen ja mittakuvat tietenkin. Paksuun vaneriin pultatut kiinnikkeet vois olla hyvä lähtökohta!
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:30
Kirjoittaja PW
Kantikkaasta vai pyöreestä putkesta?
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 19:57
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Kantikkaasta vai pyöreestä putkesta?
Pyöreetä aateltiin.
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 20:09
Kirjoittaja PW
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 20:16
Kirjoittaja PW
Jos pyörä olis katkastava, ni tandemversio tartteis vaan noin metrin putkea väliin, jossa etupenkin tuki. Yksikkö versiossa kuski istuis, tandemin takapenkillä Mietityttää vaan, kestääkö pyörä kahdella liitoksella jos kestää yhden miks ei kahta?
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 20:20
Kirjoittaja Pastori
Voihan siihen sit suunnitella sen jatkon niin että se tulee yksikön takahaarukakan kiinni?
Ehkä tässä työpajan aikaikkunassa kantsii pohtii toteutettavan tyyppinen simppeli versio.
Kaikilla ei kuiteskaan oo sitä peräpenkin kaveriikaan.
Re: Lowride 2018 Pohjois-Karjala TYÖPAJA 5.-6.7.2017
Lähetetty: 19 Heinä 2017, 20:29
Kirjoittaja PW
Joo pysytään alkuperäsessä ideassa.