Juteltiin Virossa Jorin kanssa tästä tavallaan - unelmien AVO nojapyörästä. Pohdittiin siis sitä työpajan pyörää.
Omasta näkökulmastani:
pyörällä pitäisi voida ajaa pitkiä matkoja - ei ihan kilpuri, mutta maantiepyörän ominaisuudet - ehkä vähän niinkuin gravel henkinen
helppo korjattavuus = teräsrunko, korjattavissa missä tahansa jossa jokin metallin liittäminen onnistuu?
karheammat tiet pitäisi jotenkin voida olla käytettävissä
Siis. Randonneur henkinen pyörä, jolla voisi ajaa itsensä kanssa kilpaa Nokialla.
Pohdintojen tuloksena:
siinä olisi takanapa joka aukeaa ilman erikoistyökaluja ja siis - pinnojen korjaus/vaihto tienpäällä olisi helppoa
hitusen kilpureita paksummat renkaat = 28-32 milliä - tubelessina = rikkoutumisherkkyys pienempi (mahdollinen valmius vielä paksumpiin renkaisiin?)
riittävän tanakat vanteet
simppeli voimansiirto = takana maantiepakka - edessä vaikka Rikun pyörän kaltaisesti 2 ratasta - normaali ja tosi pieni hätävara ikäviin ja jyrkkiin mäkiin. Tykkään siitä että vaihde vaihtuu pienellä erolla.
istuimen kulma voisi olla simppelisti säädettävissä (tämän vuoden pyörässä mulla on 15 astetta Nokialla ja 25 astetta Virossa)
hyvälaatuinen napadynamo - jatkuvasti päällä oleva takavalo
etuveto mbb - ehkäpä siis ranskan henkisesti toi runko ILMAN perinteisiä pyöränosia, ehkä nämä kaksi pyörää yhdistettynä ominaisuuksiltaan:
Mitäs itse haluaisit unelmapyörääsi? Mitäs mä haluaisin, mutten ole osannut ajatella?
EDIT: Levyjarrut olis kivat. Ainakin sitten niin että kiekkojen vaihto/testaus olis kivutonta.
Voisi olla että unelma on pieniä muutoksia Stern 7:kaan . Ensin muutaisin 10 pakan eteen . Rengaskoko on hyvä nykyisillään . Ajoasennossa pieniä muutoksia . Tavaran kuljetukseen panostasin sitäkin enenmän . Kunnon laukkutelineen . Teltat ja kaikki painavampi pyörän sivuille penkin alle . Kahteen pitkulaiseen vesitiiviiseen säkkiin . Tällä lähtisin liikkeelle .
Kevyt täysjoustorunko, isot pyörät, hyvä kuormattavuus ja vielä kun sais helposti osiin kuljetusta varten.
Tämähän on melkein suoraan mun nykyisen maasturin kuvaus. Keveys nyt suhteellista, 17.3 kg, ja kuormattavuuteen en ole vielä(kään) tehnyt mitään kun on tuo peräkärry.
Pastori kirjoitti:
Nää on kuulemma yhtä hyviä kuin SONin navat - onko jollakulla tarkempaa kokemusta?
Mikä SON-dynamon vaihtoehto ? Tämmönenkö :
Näitä näyttää saavan myös Bike24:sta eikä ihan mahdottomaan hintaan. Kaveri laittoi tämmösen randonneur-fillariinsa ja ei muistaakseni ole moittinut.
https://www.bikester.fi/novatec-downhil ... 36655.html Tämmänen napa taakse ja saman valmistajan napa eteen . 622 kiekot alle , tukevat ja noin 20 leveät . Shimanon SLX vaihtajat ja jarrut alle .
Hyvät pinnat niihin , vahvuus 2.35 mm . Siis meikäläiselle .
Kevyt täysjoustorunko, isot pyörät, hyvä kuormattavuus ja vielä kun sais helposti osiin kuljetusta varten.
Tämähän on melkein suoraan mun nykyisen maasturin kuvaus. Keveys nyt suhteellista, 17.3 kg, ja kuormattavuuteen en ole vielä(kään) tehnyt mitään kun on tuo peräkärry.
Peräkärryä pitäis päästä kokeilemaan kyllä joskus. Tosin retkeilykäytössä yhdistelmän kuljetettavuus junassa tai bussissa taas laskee. Rakennustarvikkeita olis, intoa, motivaatiota ja taitoa sen verran vähemmän että ajellaan valmiilla toistaiseksi.
Kevyt täysjoustorunko, isot pyörät, hyvä kuormattavuus ja vielä kun sais helposti osiin kuljetusta varten.
Tämä kuulostaa tosiaan unelmalta
Painon säästäminen rungossa johtaa helposti liian velttoon runkoon ja silloinkin painonsäästö verrattuna pyörän lopulliseen painoon on likipitäen merkityksetön.
Enkä tarkoita etteikö painokriittinen voi olla. Keveyden ylikorostaminen vaan runkoa tehdessä johtaa taatusti huonoon lopputulokseen. Mieluummin 100 grammaa liikaa kuin liian vähän