Sivu 1/1
Myyty: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 17:18
Kirjoittaja KlausS
Myyn minulla pari vuotta olleen M5 Shockproof 451 nojapyörän, koska en ole tullut sen kanssa sinuiksi. Nyt se täyttää turhaan pyörävajaani. Pyörällä pystyy ajamaan, mutta etuvaihtaja ei toimi kunnolla, koska etuvaihtajan tolpasta puuttuu oikea adapteri. Asiaa on yritetty korjata vääntämällä etuvaihtajan tolppaa sopivaan asentoon, mutta etuvaihtajan säädöt eivät pysy pitkään paikalla. Tämän saa kyllä korjattua ostamalla M5-ligfietsenilta uuden etupuomin kaikkine osineen. Pari viikkoa sitten kysyin Bram Moensilta tuon osan hintaa ja vastaus oli 195€.
Pyörässä on takana 9-rattainen Deore XT vaihtaja ja takapyörän koko on ERTO 451. Takavanne on Alexrims DA22, mikä on aero-tyyppinen. Takana on ilmajousitus. Edessä on myös jousitus. Eturengas on kokoa ERTO 406.
Pyörässä kaikki muu, paitsi etuvaihde toimii ongelmitta. Osasarjat ovat pitkälti Deoren osia. Se ehkä ei ole parhain valinta pieni pyöräiselle nojapyörälle. Ostin pyörän kaksi vuotta sitten käytettynä eBay Kleinanzeigenista. Tuosta ostosta ja yhdestä huollosta Toni&Toni luona löytyy kuitit.
Pyörän myyntihintaa on vaikea arvioida, koska kyse ei ole täysin toimivasta pyörästä. Ajattelin kuitenkin pyytää 400€, mikä on kohtuuhinta. En suosittele pyörää ensimmäiseksi nojapyöräksi, sillä kyse on nopeasta pyörämallista, joka hitaalla nopeudella on hivenen epävakaa.
Yhteydenotot:
Sähköposti: klaus.saksa at gmail piste com

- 20170818_122013749_iOS.jpg (96.63 KiB) Katsottu 9640 kertaa

- Pyörässä on etujousitus
- 20170818_122109270_iOS.jpg (59.93 KiB) Katsottu 9640 kertaa

- Ilmajousitus takana
- 20170818_122116942_iOS.jpg (64.44 KiB) Katsottu 9640 kertaa

- 20170818_122150801_iOS.jpg (86.84 KiB) Katsottu 9640 kertaa

- Etuvaihtajan tolppaa on väännetty
- 20170818_122059563_iOS.jpg (77.84 KiB) Katsottu 9640 kertaa
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 21:33
Kirjoittaja wwhv
googletin rengaskokoja ja wikin mukaan 406 ja 451 (ETRTO) ovat molemmat 20 tuumaa.
mun silmään tuo etupyörä kuitenkin näyttää pienemmältä kuin takapyörä...
vai valehteleeko kuva?
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 21:59
Kirjoittaja jviirret
wwhv kirjoitti:googletin rengaskokoja ja wikin mukaan 406 ja 451 (ETRTO) ovat molemmat 20 tuumaa.
mun silmään tuo etupyörä kuitenkin näyttää pienemmältä kuin takapyörä...
vai valehteleeko kuva?
Ei valehtele. Tuumakoot on hepreaa, ei niitä voi maalaisjärjellä ymmärtää. Kannattaa opetella käyttämään millikokojan. Ne on yksinkertaisia. Ensimmäin lukema on kumin nimellishalkaisija ja toinen kumin sisähalkaisija.
Vielä parempi esimerkki tuumakokojen järjettömyydestä on 26", niitä on 559, 584 ja 590mm vanteille, mutta esim. tämä uusi muoti maastopyöräkoko 27,5" menee myös 590mm vanteelle.
Jukka
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:00
Kirjoittaja PW
wwhv kirjoitti:googletin rengaskokoja ja wikin mukaan 406 ja 451 (ETRTO) ovat molemmat 20 tuumaa.
mun silmään tuo etupyörä kuitenkin näyttää pienemmältä kuin takapyörä...
vai valehteleeko kuva?
Ei valehtele kuva, tuumat kannattaa unohtaa. 406mm ja 451mm on vanteen halkaisijat, sieltä kohtaa, mihin rengas asettuu.
Onkohan tuo alkujaan ollu 406mm etukiekko?
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:07
Kirjoittaja jori
wwhv kirjoitti:googletin rengaskokoja ja wikin mukaan 406 ja 451 (ETRTO) ovat molemmat 20 tuumaa.
mun silmään tuo etupyörä kuitenkin näyttää pienemmältä kuin takapyörä...
vai valehteleeko kuva?
Nuo 406 ja 451 ovat vanteen mittoja. Siltä kohdalta, jolle renkaan reuna istuu. Tuumamitta on epämääräinen mitta, joka mitataan renkaan ulkokehältä, eikä sitä kannata käyttää mihinkään polkupyörähommissa. Vanteiden mitoissa on siis eroa 45 mm halkaisijassa.

Jotenkin näyttää kovin pystyltä tuo ohjauskulma. Olisikohan joskus vaihdettu alkuperäisen 451-kokoisen sijaan tavallisempi 406-kokoinen etupyöräksi. Tuo muutos saman paksuisilla renkailla laskee keulaa tuon 45 mm ja siis jyrkentää ohjauskulmaa 2,5 astetta. Jyrkkä ohjauskulma tekee ajosta "herkkää" ja epävakaan tuntuista. Ei ole nojapyörässä tarve kovin pystyyn ohjauskulmaan. Kilpapystäreissä niitä käytetään, paremman peesigeometrian aikaansaamiseksi.
Minä harkitsisin alkuperäisen rengaskoon laittamista eteen, tai jopa 507, kun kerran muuttamaan ruvetaan. 507 saa paremmin renkaita kuin 451-kokoon. Keulan nostaminen parantaa pyörän vakautta ja isompi eturengas rullaa paremmin ja tasaa myös töyssyjä.
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:10
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Jotenkin näyttää kovin pystyltä tuo ohjauskulma. Olisikohan joskus vaihdettu alkuperäisen 451-kokoisen sijaan tavallisempi 406-kokoinen etupyöräksi. Tuo muutos saman paksuisilla renkailla laskee keulaa tuon 45 mm
Renkaan yläreuna laskeutuu 45mm, mutta etuakseli ja koko keula vain puolet tuosta 
Asentovirheen voinee säätää josuituksella kuorma päällä oikeaksi?
Jukka
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:14
Kirjoittaja Pentti M Reku
Mahdollisesti alkuperäistä pidempi takaiskari myös jyrkentää keulakulmaa. Ja onhan tuossa säätövaraa iskarin yläpään kiinnityksessä myös, jos on vaikka haluttu penkkiä pystympään. Saksan nojapyöräfoorumilla näitä on muuten muutama 559 konversioksi tehtynä.
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:16
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Jotenkin näyttää kovin pystyltä tuo ohjauskulma. Olisikohan joskus vaihdettu alkuperäisen 451-kokoisen sijaan tavallisempi 406-kokoinen etupyöräksi. Tuo muutos saman paksuisilla renkailla laskee keulaa tuon 45 mm
Renkaan yläreuna laskeutuu 45mm, mutta etuakseli ja koko keula vain puolet tuosta 
Niin minäkin ensin ajattelin, kunnes huomasin, että haarukkahan ei ole sama ja haarukka ulottuu koko kiekon yli. Haarukan kruunun ja renkaan väli on sama, joten kruunun korkeus muuttuu halkaisijaeron verran. 
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:20
Kirjoittaja jori
Pentti M Reku kirjoitti:Mahdollisesti alkuperäistä pidempi takaiskari myös jyrkentää keulakulmaa. Ja onhan tuossa säätövaraa iskarin yläpään kiinnityksessä myös, jos on vaikka haluttu penkkiä pystympään. Saksan nojapyöräfoorumilla näitä on muuten muutama 559 konversioksi tehtynä.
559-konversio voisi ratkaista useammankin tuon pyörän ongelman. 
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:23
Kirjoittaja jviirret
Mistä päättelit ettei tuossa ole alkuperäinen 451 kiekolle tehty haarukka? Tuotahan on myyty uutena sekä yksipuolisella että kuvan kaltaisella kaksipuolisella joustohaarukalla: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _451_CrMo/ Noissa kuvissa yksipuolinen haarukka, mutta teknisissä tiedoissa kolme eri vaihtoehtoa.
Jukka
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:36
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Mistä päättelit ettei tuossa ole alkuperäinen 451 kiekolle tehty haarukka? Tuotahan on myyty uutena sekä yksipuolisella että kuvan kaltaisella kaksipuolisella joustohaarukalla: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _451_CrMo/ Noissa kuvissa yksipuolinen haarukka, mutta teknisissä tiedoissa kolme eri vaihtoehtoa.
Jarrutapeista.
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 22:42
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mistä päättelit ettei tuossa ole alkuperäinen 451 kiekolle tehty haarukka?
Jarrutapeista.
Mjaa, saattaa jarrupalat saada osumaan vanteeseen vaikka vanteen säde parikymmentä milliä muuttuukin.
Mutta anyway, kyllä tuo ihan ajettava pyörä on tuollaisenaankin, kunhan säätää perän niin ettei keula ole ihan noin pystyssä. Aika pysty keulainen tämä on vakio osillakin.
Tarvi heti ostajia karkoitella osienvaihtoruballa ku jollakin on edulisempaa nojapyörää tarjolla 
Jukka
Re: Myydään: M5 Shockproof 451
Lähetetty: 18 Elo 2017, 23:06
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mistä päättelit ettei tuossa ole alkuperäinen 451 kiekolle tehty haarukka?
Jarrutapeista.
Mjaa, saattaa jarrupalat saada osumaan vanteeseen vaikka vanteen säde parikymmentä milliä muuttuukin.
Mutta anyway, kyllä tuo ihan ajettava pyörä on tuollaisenaankin, kunhan säätää perän niin ettei keula ole ihan noin pystyssä. Aika pysty keulainen tämä on vakio osillakin.
Tarvi heti ostajia karkoitella osienvaihtoruballa ku jollakin on edulisempaa nojapyörää tarjolla 
Jukka
Tuo 406-451-kokojen ero on lopultakin melko iso. Jarrupalat eivät todellakaan osu ristiin. Korkeuseroahan on lähes tuuma, eikä jarrupala tietenkään voi normaalisti olla säätövaransa laidassa. Säätövaraa tarvittaisiin siis vähintään 30 mm, mikä vaikuttaisi jo vipusuhteisiin niin, ettei kyllä toimisi samat jarrut molemmilla vanneko'oilla.
Tiedän kyllä, että tuo on pystykeulainen alkujaankin. Siksi juuri suosittelin sitä loiventamista etupyörää suurentamalla. Jousituksella se tietenkin ensisijaisesti kannattaa tehdä, muttei se riitä kunnon kulmille. Ensisijaisesti jäykempi jousi eteen ja ilmaa vähemmäksi takaa, mutta isompi etupyörä parantaa muutenkin ajovakautta.