Koska Kiertopalkinto-pythonilla ajelu nokialla alkoi sujua, niin pitää varmaan tehdä oma. Siitäkin huolimatta, että pyöriä on edelleen 3 liikaa tallissa
Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin
Ehkä viikonloppuna projekti jatkuu. Ainakin jalkajarrullinen kiekko pitäs jostain löytää. Tämän projektin ainoa idea on se että tekee pyörän jolla (lähes) kukaan muu ei osaa ajaa
Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin
Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.
Liitteet
Luistimen pyörän laakerointi.JPG (107.6 KiB) Katsottu 8687 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin
Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.
Eikös tuo akseli kuitenkin kanna sen pultin kiristyksen voimat, siinä on olakkeet molemmin päin. Voishan tuonne vielä tehdä sisälle putken mikä pitäis laakerit varmasti ulkokehältä paikallaan.
Onkohan tämä nyt oikeanlainen nivel, 47x25 laakerit sopii ja 10mm pultti menee läpi. Nivelen pituus 60mm ja 1,5mm seinämä, pohjassa D40 olake.
Kuinka päin kouran asentaisi, eli hitsaako nivelen etu vai takaosaan kiinni? Etuosaan jos laittais niin takaosan vois vaihtaa lennosta Naruperän voisi myös laittaa. Koska mä voin
Tuo holkin olake pitäisi olla tuolla keskellä, jotta laakeri kantaisi akselin suunnassa molemmin päin. Holkin keskellä pitää olla paksumpaa osaa hitusen vähemmän kuin akselissa sisempien olakkeiden väli. 0,1 mm on sopiva välys, mutta voi se olla suurempikin. Tärkeintä, ettei kanna kehältä, kun keskipultti kiristetään.
Eikös tuo akseli kuitenkin kanna sen pultin kiristyksen voimat, siinä on olakkeet molemmin päin. Voishan tuonne vielä tehdä sisälle putken mikä pitäis laakerit varmasti ulkokehältä paikallaan.
Akseli liikuttaa kyllä molempia laakereita sisäkoolista, mutta laakerien ulkokoolit on tuettu vain tuon toisen puolen laipan suuntaan, eli kuvassa alas. Tämä tarkoittaa, että koko paketti kourineen tukeutuu kyllä alasuuntaan, mutta nousee ylös purkista, kunnes kouran alempi haara osuu laakeripesän laipan alapuolelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pyyttoniin kannattaa ilman muuta laittaa jousitus. Parantaa ajettavuutta epätasaisella alustalla.
Pyörä kun on runko-ohjattu, niin kaikki vinot iskut ohjaavat sitä. Esimerkiksi jos ajaa rotvallilta alas samalla kääntäen(kallistaen). Runko pyrkii tällöin joustamaan jostakin. Jos jousitusta ei ole, joustaminen tapahtuu ohjausakselita, jolloin pyörä kääntyy Normaalipyörissä tätä ilmiötä ei ole, koska niissä ohjausakselin jatke leikkaa eturenkaan maakosketuspisteen - ainakin lähes.
Btw:.. Mullakin on ollu samanlaisia haaveita, kun alkaa mbb-ajoharjoittelusta loppumaan haasteet!
Lärväiltiin töissä, että kun oppii pyyttonilla ajamaan, ni sit seuraavaks täytyy ruveta reenaan ykspyöräisellä nojapyörällä. Ja sit kun sen handlaa, voi siirtyä harjoittelemaan levitoimista...
Tein tukevamman(ylimitoitetun) nivelen. Ensimmäisessä versiossa oli tarkoitus luottaa laakeriliimaan ja puristussovitteeseen. Mutta epäilin, että vääntelee hitsauksessa koska oli niin ohut seinämä. Ja sekin arvelutti, että riittääkö olake isomman kuorman puolella pitämään paketin paikallaan.
Nivel ja väliputkijuttusysteemi
Kuva0288.jpg (34.88 KiB) Katsottu 8284 kertaa
Kasattuna
Kuva0289.jpg (33.66 KiB) Katsottu 8284 kertaa
Luovuttajapyörä koko komeudessaan 507 vanteet ja shimanon joku 7-napa. Järkyttävän painava paketti Mutta nyt ei säästellä
Kuva0290.jpg (294.41 KiB) Katsottu 8284 kertaa
Yritin asetella jämäputkia järjestykseen. Eturenkaan päälle tulee taivutettu putki, se varmaan pitää hitsata etunavan korvakkeeseen keskeltä. Muuten voi olla aika vetelää menoa.. Riittääköhän tuo etunavasta taaksepäin lähtevien putkien jäykkyys tuohon? On kyllä mahdollista väsätä koko etuosa uusista putkista mutta yritän käyttää romuja pois. Etujousituksesta en oo oikein varma miten sen toteuttais
Taakse tosiaan haarukkaa jotenkin kuvan mukaiseen asentoon ja naruperä. Takahaarukan niveleen löytyi 32x2 putkea ja sinne sopivia laakereita. Ylimitoitettua mutta käytetään mitä löytyy.
Mun käsittääkseni heikoin paikka tuossa tulee olemaan nivelen ja keluaputkien välinen kiinnityspiste. Laita kaariputki mahdollisimman kauas "haarukkaputkista" niin luulisi tulevan riittävän jäykkä. C-rauta vielä etuosaan ja laakeripesä takaosaan niin saa noiden keulaputkien kiinnityspisteiden etäisyydet mahdollisimman suureksi.
Riittääköhän tuo etunavasta taaksepäin lähtevien putkien jäykkyys tuohon? On kyllä mahdollista väsätä koko etuosa uusista putkista mutta yritän käyttää romuja pois.
Pistä tehden etuhaarukasta tuo osa, niin on jäykempi. Noita putkia voit sitten käyttää kaaren ja navan välissä.
Kovin löysältä tuo näyttää, mutta onhan munkin pyyttoni hieman vetelä
Lisää hahmottelua.. löytyi toinenkin etuhaarukka. Polkimien etäisyyden säätö jää penkin varaan, ohjaus- ja nojakulmaa voi naruperällä hienosäätää. Luulin että kasaan tän parissa päivässä mutta ei se mennytkään aivan niin
Sehän on melkein valmis
Miks ihmeessä lattarauta on pätkitty tollaisiksi lyhyiksi pätkiksi? Oliko niitä kenties nurkissa valmiina?
Kouran saa tehtyä latasta taivuttamalla ja jollei ole välineitä tekee laikalla viillot taivutuskohtiin niin taipuu helposti. Hitsaa taivutuksen jälkeen raot umpeen. Paljon nopeampaa ja helpompaa kuin pikku palasista rakentaminen
Laita nivel haarukan kaulaputken paikalle, jotta saat jätön mahdollisimman suureksi(eli negatiivisuuden pieneksi).
Sehän on melkein valmis
Miks ihmeessä lattarauta on pätkitty tollaisiksi lyhyiksi pätkiksi? Oliko niitä kenties nurkissa valmiina?
Kouran saa tehtyä latasta taivuttamalla ja jollei ole välineitä tekee laikalla viillot taivutuskohtiin niin taipuu helposti. Hitsaa taivutuksen jälkeen raot umpeen. Paljon nopeampaa ja helpompaa kuin pikku palasista rakentaminen
Laita nivel haarukan kaulaputken paikalle, jotta saat jätön mahdollisimman suureksi(eli negatiivisuuden pieneksi).
Niinno, ei tuokaan nyt niin työlästä ollut. Ei tarvinnut murehtia porauksien osumisesta kohdalleen. Keskimmäisen palan sovitteluun meni jonkun verran aikaa. Jotain jämäpaloja oli joo varmaan olis yhdestäkin palasta saanut tehtyä.
Joo siihen kaulaputken paikalle ajattelin, ehkä hitsaan jonkun tukiraudan tuohon haarukkaan ensin.