Deltakolmipyörän hieman paranneltua ja paljon siistimpää versiota yrittämään. Tarkotus olis myös kattaa tämä kinneriksi asti, ohutviiluvanerilla. Jemmassa 30*30mm ruostumatonta putkee sopivasti, ni siitä sitten. Ehkä aavistuksen kevyempää ku tuo musta, josta alkuperänen on tehty.
20170903_115837.jpg (206.86 KiB) Katsottu 9956 kertaa
Jonkinlaista jigiä kasailin ja runkomatskut siinä päällä. Toisen puolen jiiri jo viilattu kohilleen. Rungon ulkoleveys on 50cm, koska se ny sattu olemaan valmiiks se - kapeempi olis liian kapee, alkuperäsessä n.58cm - toivon ett mahdun tuohon mittaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20170903_115854.jpg (148.07 KiB) Katsottu 9936 kertaa
Dropparin kopiointia ruostumattomaan levyyn. Foorumilta löytyi tieto, ett vaihtajakorvakkeen kierre olis 10/1mm - tuo ei liene yleisin 10mm kierre? Kierretappia luultavasti vailla - pitää kaivella varasto, mitä tappeja löytyy. Voihan vaihtajan tietyst pultata korvakkoon jos otan semmosen akselille pultattavan mallin.
Muok. uusi mutterin pyörittely ja kai se ny on tää yleisin 10/1 kierre, kuinka tuota ees epäilin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20170903_115854.jpg
Dropparin kopiointia ruostumattomaan levyyn. Foorumilta löytyi tieto, ett vaihtajakorvakkeen kierre olis 10/1mm - tuo ei liene yleisin 10mm kierre? Kierretappia luultavasti vailla - pitää kaivella varasto, mitä tappeja löytyy. Voihan vaihtajan tietyst pultata korvakkoon jos otan semmosen akselille pultattavan mallin.
Muok. uusi mutterin pyörittely ja kai se ny on tää yleisin 10/1 kierre, kuinka tuota ees epäilin
M10 kierretapit ovat yleensä M10 x 1,5. Näitä löytyy joka paikasta. Pyörän akselissa, valaisimien johtojen läpivienneissä ja ketjunsuistimen kiinnityksissä koko on M10 x 1, joita ei löydy kuin erikoisliikkeistä hintaan yli kaksi kymppiä. Tällaisen sivuston löysin, josta saa kympin halvemmalla. https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K ... 6lkel/1861
Yleisesti ottaen kannattaa varautua huonohkoon työstettävyyteen rosterin kanssa ja käyttää hyviä ja teräviä työkaluja lastuavaan työstöön. Noilla rostereilla kun on tapana työstökarkenevuuteen.
Tuohon M10x1 kierteelle alkureiän koko on 9,0 mm.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Unohdin irtokorvakkeet mutta onko se liian paksu, pikalinkkuakselille? Jos teen dropparin pari millisestä, irtokorvake ylettänee akselille
Sekoilua kierteiden kanssa kun miljoonalaatikon pultteja ja muttereita sovittelin vaihtajaan/korvakkeeseen - tavallisen näkönen 10/1,5 (luultavasti) meni vaihtajjan kivasti mutta ehkä se on vähän väljä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Arvaisin, että Petrillä on tarve saada tuosta kuskin kupeita kutittelevasta vaihtajasta mahdollisimman kapea, jotta kuskikin mahtuu kyytiin. Akselimutteria ei siis haluta yhtään kauemmas kuin on pakko. Muutenhan tuollainen akselipultin alle laitettava kävisi hienosti. Noitahan Petri on käyttänyt mm. tandemissaan. Siksi arvaan, koska kaksiraiteisessa kolmipyörässähän oli tuo sama ahtaus.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Arvaisin, että Petrillä on tarve saada tuosta kuskin kupeita kutittelevasta vaihtajasta mahdollisimman kapea, jotta kuskikin mahtuu kyytiin. Akselimutteria ei siis haluta yhtään kauemmas kuin on pakko. Muutenhan tuollainen akselipultin alle laitettava kävisi hienosti. Noitahan Petri on käyttänyt mm. tandemissaan. Siksi arvaan, koska kaksiraiteisessa kolmipyörässähän oli tuo sama ahtaus.
Itsekin vasta tajusin, ett vanha konsti - tandemissa ainakin käyttäny, myös pikalinkkuakselin kanssa. Ei pääkopassa meinaa pysyä vanha oppi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hitsaa vaan joku runkoromusta irroitettu droppari. Älytön työmaa jos kaikki dropoutit, jarrutapit, emäputki, vaijerinpidikkeet yms. yms. pitää yrittää löytää/tehdä ruostumattomasta. Luovutat kuitenkin ennen pitkää
Korvaa korvakon kiinnityspultti tavallisella pultilla, niin voit käyttää vakiokierteen tappia. Ei ehkä optimaalinen ratkaisu, mutta kai kierre puree riittävän hyvin noin ohuessa tavarassa. Tuota pulttiahan ei tarvitse kiristää m10:n taulukkoarvoon.
Jukan sanaoissa on taas viisaus Paljon tylsemmällä poralla ja kierretapilla pärjää paremmin mustan raudan kanssa.
Vasen tajahaarukka ja dropparit on kiinni. Saattas siihen oikeellekin mahtuu 559 pyörimään. Tää jää nyt hautumaan mie lähen huomenissa Saimaata seilaamaan
Liitteet
20170903_195027.jpg (196.77 KiB) Katsottu 9742 kertaa
20170903_195009.jpg (214.45 KiB) Katsottu 9742 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
M10 kierretapit ovat yleensä M10 x 1,5. Näitä löytyy joka paikasta. Pyörän akselissa, valaisimien johtojen läpivienneissä ja ketjunsuistimen kiinnityksissä koko on M10 x 1, joita ei löydy kuin erikoisliikkeistä hintaan yli kaksi kymppiä. Tällaisen sivuston löysin, josta saa kympin halvemmalla. https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K ... 6lkel/1861
Motonetissä näytti olevan Rukon tappipari 13,90 hintaan ja Finbulletin 10 tapin lajitelmassa reilu pari euroa halvemmalla. Kummassakin M10x1 tapit.
M10 kierretapit ovat yleensä M10 x 1,5. Näitä löytyy joka paikasta. Pyörän akselissa, valaisimien johtojen läpivienneissä ja ketjunsuistimen kiinnityksissä koko on M10 x 1, joita ei löydy kuin erikoisliikkeistä hintaan yli kaksi kymppiä. Tällaisen sivuston löysin, josta saa kympin halvemmalla. https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/K ... 6lkel/1861
Motonetissä näytti olevan Rukon tappipari 13,90 hintaan ja Finbulletin 10 tapin lajitelmassa reilu pari euroa halvemmalla. Kummassakin M10x1 tapit.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
20170926_111042.jpg (233.79 KiB) Katsottu 8966 kertaa
Myös oikee haarukka askarreltu ja koeistuntaa tehtynä. Palasin alkuperäseen 406 kokoon, ei vetävissäkiekoissa.
Seuraavaks pitäs kait tehdä kammet ja keulakaari.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.