Valmistamisen monimutkaistamisen lisäämisen lisäksi etuveto kärsii nelipyöräisenä helposti huonosta vetopidosta. Takarenkaat pitäisi työntää luonnottoman taakse kompensoimaan tämä. Viljamihan ajaa katettuna talvella, joten asialla on merkitystä. Ainakin tässä tapauksessa nimenomaan etuveto olisi idealistin ratkaisu, koska järkisyyt puoltavat takavetoa eikä etuveto edes sopisi tavoiteltuun vanhaan henkeen
Etuveto olisi kyllä normaalissa nuijapääkinnerissä paikallaan. Ketjulinja lyhenisi ja suoristuisi, penkin saisi alemmas, vetopito voisi jopa parantua, tavaratila paranisi...
En ole vielä aivan täysin vakuuttunut takaohjauksen erinomaisuudesta?
En minäkään, vaikka niillä todistetusti moni pystyykin ajelemaan ihan turvallisen näköisesti. Mutta tällainen kinneri, jonka ei ole tarkoitus olla huippunopea streamlineri vaan enemmänkin sadekelin klv kulkine olisi oivallinen tilaisuus kokeilla sitä. Siis jos haluaa jotakin muuta kuin idioottivarmaa ja yksikertaista sivuketjuista delttaa.
Tungenpa tähän kaikkien muiden ehotusten jatkoksi, Jorin idean etuvetonen nelipyörä, jossa eukiekot kääntyvät vain vähän ja jyrkissä käännöksissä takakiekko tulee mukaan. Tulis tääkin tehtyä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?
4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?
Niinpä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
4WSFD on mielenkiintoinen idea, mutta mielestäni siihen ei ole vielä keksitty tarpeeksi yksinkertaista eturenkaan ripustusta. Jos siihen tekee normaalit ohjauslaakeroinnit, niin tuntuu turhalta kääntää vain 2 astetta. Vai?
Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana. Vapaaratas"tasauspyörästö".
TM:n takaohjausproton tapainen vetojärjestely, jossa voisi harkita sitäkin, että kampipuomi kääntyy etuakselin mukana, kun kääntymistarve on näinkin pieni.
Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana.
Saisko piirrosta tekstin tueksi?
Ois helpompi ymmärtää idea.
Molemmin puolin vetävä vankkuriakseli, jonka parin asteen kääntyminen on järjestetty tappiin nojaavilla kiiloilla tai sellaisilla epäkeskoilla kuten oli esim Tunturi-mopon ketjunkiristimessä, joilla akselin laakerointia siirrettäisiin runkoon nähden. Tällä eliminoitaisiin vankkuriakselin käsillelyönti, joka aina muistetaan mainita sen epäkohtana.
Saisko piirrosta tekstin tueksi?
Ois helpompi ymmärtää idea.
Tarkoittanee ohjauksen tukemista molemmin puolin tällaisilla. Ohjattaisiin kiertämällä toista myötäpäivään ja toista vastapäivään.
Ohjauksesta tulisi siis itsepidättävä, eli ohjaavalta akselista tulevat kiveen ja kuoppaa toispuoleisesti ajamisesta aiheutuvat voimat eivät pienen kitkakulman takia välity ohjausta, eli näitä spiraaleja, pyörittäväksi voimaksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vankkuriohjaus eteen kuten Jori ja MM ovat kuvailleet ja taakse normi olkatappiohjaus - siinä olisi minusta ajatusta. Mutta siinä olisi myös aika paljon kehiteltävää. Me rakentajat yleensä skipataan prototyyppivaihe ja (yritetään)tehdä kerralla valmista josta johtuen kaikki muutokset on mahdollisimman vaikeita tehdä. Eli kannattaisi harkita tehdä ensin proto jossa erilaisia ratkaisuja olisi helppo kokeilla.