Sivu 1/7
Kinnerisuunnitelmia
Lähetetty: 03 Loka 2017, 21:05
Kirjoittaja Vilijami

Lapsenlapsille rakentamani kinneri miellyttää silmää kovasti.
Jospa tekisin (2018 syksyyn?) itselleni samanhenkisen, mutta sähköillä. Telemark-idealla kaikki renkaat olisivat eri akseleilla, jotta poikittaistöyssyjen ylitys on mieleisempää. Ketjulinjan kun kääntää vasemmalle, niin taakse saa ketjuvetoisen ja sähkövetoisen kiekon rinnakkain. Rungon vääntöjäykkyys paranee verrattuna kolmirenkaiseen, koska pelkkä keula ei kanna kaatumista. Onko tässä ajatusta?
Re: Telemark
Lähetetty: 03 Loka 2017, 22:20
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
Lapsenlapsille rakentamani kinneri miellyttää silmää kovasti.
Jospa tekisin (2018 syksyyn?) itselleni samanhenkisen, mutta sähköillä. Telemark-idealla kaikki renkaat olisivat eri akseleilla, jotta poikittaistöyssyjen ylitys on mieleisempää. Ketjulinjan kun kääntää vasemmalle, niin taakse saa ketjuvetoisen ja sähkövetoisen kiekon rinnakkain. Rungon vääntöjäykkyys paranee verrattuna kolmirenkaiseen, koska pelkkä keula ei kanna kaatumista. Onko tässä ajatusta?
Mikset saman tien tee kaksiraiteista nelipyörää?
Re: Telemark
Lähetetty: 03 Loka 2017, 22:39
Kirjoittaja jooseha
Taitaa vaatia taakse jousituksen tai telin.
Jollei ole kumpaakaan, nousee toinen takarengas mitättömän kokoisessa epätasaisuudessa ilmaan.
Takarenkaiden kapea raideleveys taas haittaa hallitusti kiertyvän rungon käyttämistä. Perä lähtee kaatumaan tahattomasti kaarteessa.
Jorin idea taitaa olla järkevämpi, mutta pakkoko tän on olla järkevä 
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 09:06
Kirjoittaja Vilijami
Ai jotain tällaista? Akseliväli lyhenis, mutta joutus tekeen väliakselin 
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 09:19
Kirjoittaja PW
Eikös rungon voi tässäkin laittaa sivuille ja siihe Z-kampiakseli? Helpottaa kattamista.
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 10:01
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Eikös rungon voi tässäkin laittaa sivuille ja siihe Z-kampiakseli? Helpottaa kattamista.
Ja miksi edessä on kaksi rengasta töyssyjä, painoa ja vierintävastusta lisäämässä kun yhdenkään kans ei ole ollut kaatumisongelmia?
Jukka
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 10:07
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Ja miksi edessä on kaksi rengasta töyssyjä, painoa ja vierintävastusta lisäämässä kun yhdenkään kans ei ole ollut kaatumisongelmia?
Jukka
Vastaat itsellesi tässä 
jviirret kirjoitti:Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.
Jukka
[/quote]
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 10:12
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Vilijami kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Ja miksi edessä on kaksi rengasta töyssyjä, painoa ja vierintävastusta lisäämässä kun yhdenkään kans ei ole ollut kaatumisongelmia?
Jukka
Vastaat itsellesi tässä 
jviirret kirjoitti:Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.
Jukka
No, laittaa eturenkaan keskelle...
Jukka
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 11:07
Kirjoittaja Vilijami
Kaksiraiteinen nelipyörä yhdessä Z-kampiakselin kanssa tuottaa sen ongelman, että eturenkaat ei mahdu juurikaan kääntymään? Tietenkin yksi rengas keskelle olisi ratkaisu myös tähän, mutta onko se vähän liian helppo ratkaisu 
Muoks. No onnistuu se nelirenkainenkin jos venyttää akseliväliä 
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 11:13
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Kaksiraiteinen nelipyörä yhdessä Z-kampiakselin kanssa tuottaa sen ongelman, että eturenkaat ei mahdu juurikaan kääntymään? Tietenkin yksi rengas keskelle olisi ratkaisu myös tähän, mutta onko se vähän liian helppo ratkaisu 
Eihän rungon tartte mennä niin pitkälle, ett se estäs etupyöriä kääntymästä, kuten 2T3 mutta lisäät yhden etukiekon.
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 11:31
Kirjoittaja jooseha
Mikä siinä väliakselissa on kauheaa? Teoriassa lisääntynyttä vastusta on hankala huomata ja napamoottori peittää sen kuitenkin.
Täydellisyyden tavoittelua kenties 
edit. Nelirenkaisessa voisi olla järkevää luopua väliakseliratkaisusta sekä takapään porrastuksesta. Vedon saisi sitten Conen tyyliin keskelle akselia jonka päissä kiekot suuntalaakereilla. Taitaa mennä jo aivan liian kauas Viljamin ideasta 
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 16:36
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:Mikä siinä väliakselissa on kauheaa? Teoriassa lisääntynyttä vastusta on hankala huomata ja napamoottori peittää sen kuitenkin.
Järkipuhetta! Ei siinä väliakselissa olekaan tässä tapauksessa mitään vikaa. Vakiokampien osat passaa ja helpot lukkopolkimet.
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 17:14
Kirjoittaja Pastori
Etuveto? Ai. Mut sä oot Mersumies. Siks takaveto?
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 17:46
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:Etuveto? Ai. Mut sä oot Mersumies. Siks takaveto?
Nii. Ei millään pysty etuvetoisiin....ööö...ai niin onhan mulla papan jopo, flevo, luggarion ja twisteri ollut etuvetoisia
Ehdottakaa etuvetorakennetta, jonka pystyy tekemään ilman cnc-työstökeskusta. Twistiketjuväliakseli?
Re: Telemark
Lähetetty: 04 Loka 2017, 18:06
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:Ehdottakaa etuvetorakennetta, jonka pystyy tekemään ilman cnc-työstökeskusta. Twistiketjuväliakseli?
Velayo/Avus/Sidewinder
Jukka