Ajattelinpa aloittaa tässä osatilausta odotellessa tällaisen ketjun. Suunnittelin jo pari vuotta sitten uuden talvipyörän hankintaa. Silloin päädyin rakentamaan rungon itse. Esikuvaksi otin Azub Maxin. No rakentelu motivaatio loppui sitten siihen, kun Quest saapui. Rakenteluprojekti jäi odottelemaan motivaation palaamista, mutta sitä ei koskaan tapahtunut. Tänä syksynä heräsi uudelleen kiinnostus parempaan talvi/maastopyörään, kun työkaveri osti itselleen hienon maastopyörän ja toinen työkaveri osti uuden hienon sorapyörän. Siinä sitten heräsi itsellekin kiinnostus päästä vähän kokeilemaan maastoajoa. Niinpä tein sellaisen ratkaisun, että myin keskeneräisen rakenteluprojektin ja vanhan Hurricanen pois ja päätin hankkia ihan oikean Azub Maxin. Ajattelin säästää rahaa siten, että ostan pelkän runkosetin ja sitten otan osat siihen jostain käytetystä täysjoustomaastopyörästä. Niinpä etsin fillaritorilta käytetyn maasturin ja tilasin Artsilta Maxin runkosetin.
Tässä vaiheessa alkoi sitten karu totuus paljastua. Kuvittelin, että ei tässä paljon muuta ole, kuin nakata osat vaan paikoilleen, mutta ei se ihan niin käy. Jotta tuon vanhan pyörän osat saa asennettua uuteen pyörään, piti tilata tämän verran lisää tavaraa:
Tuossa käytetyssä pyörässä nimittäin mm. molemmat iskarit vuotaa, joten kaikki tiivisteet ja nesteet piti vaihtaa.
Kun edellinen omistaja oli suuressa viisaudessaan vaihtanut tuohon maasturiin Shimanon jarrun tilalle Avidin jarrun, niin sehän aiheuttaa tällaisessa projektissa hieman ongelmia. Shimano ja Avid käyttää eri jarrunesteitä ja molempiin pitää olla omanlaiset jarrupalat ja ilmaustyökalut. Ja tuo Avidin jarru onkin osoittautunut oikein murheenkryyniksi. Ensin jarrusatulan männät jumittuivat. Vaihdoin sinne uudet tiivisteet. Sitten tajusin, että kun Maxiin pitää laittaa pitemmät jarruletkut, että eihän mulla olekaan oikeanlaisia letkuliittimiä, kun Avidissa onkin letkun toisessa päässä erilainen puristusliitin. (Shimanon letkussa on molemmissa päässä samanlaiset liittimet). Nyt sitten kun lopulta sain Avidin jarrun asennettua, niin ilmatessa huomasin, että se vuotaa nyt kahvan päästä. Eli nyt odotellaan sitten tiivistepaketin saapumista, että voin vaihtaa kahvan päähän tiivisteet.
Älkää ikinä ostako Avidin hydraulisia jarruja!
Paketti Azubilta saapui sitten vihdoin tällä viikolla. Kiitokset Artsille! On kyllä hieno ja hyvin viimeistelty runko.
Pääsin sitten asentamaan osia paikalleen. Heti aluksi huomasin, että mulla ei ole tarpeeksi jarruletkua, joten sitä piti laittaa tilaukseen. Sitten huomasin, että takaiskarin puslat ei tietenkään käy tuosta Maxin mukana tulleesta halppis iskarista Foxin iskariin, joten ne pitää tilata. Sitten huomasin myös, että etuvaihtajan kiinnitys on isommalle putkelle, joten siihen piti tilata adapteripalikat. Niitä tässä nyt ootellaan.
Mutta sain kuitenkin pyörän sellaiseen kuntoon, että sain takavaihtajan ja ketjut paikoilleen, että pääsin vähän pihalle kokeilemaan ajotuntumaa ilman jarruja. Oli niin lyhyt kokemus, että en vielä osaa siitä paljon mitään sanoa.
Päätin ostaa Maxiin parin vuoden takaisten talvipyöräsuunnitelmien mukaisesti Open Cocpit ohjaustangon. Se näyttää nyt aika hassulta, koska tuntuu, että ohjaustanko on lähes yhtä korkealla, kuin Samuelin PYSTY pyörässä Pitää ehkä katkaista siitä n. 10 senttiä pois, jospa se sitten olisi sopivalla kohdalla. Mutta pitää varoa, että ei laske sitä liikaa, koska sitten tanko osuu reiteen jyrkästi käännettäessä. Mutta toisaalta niin osuu myös kantapää renkaaseen, että se voi olla suurempi rajoittava tekijä.
Ei muuten hirveästi ole takahaarukassa ylimääräistä tilaa. Just mahtuu tämä 2" rengas olemaan, mutta ei tosiaan Ice Spikeriä saa mahtumaan, kuten Nikok jo totesikin omassa Azub Max ketjussaan.
No paljonko sitten säästin rahaa näin? En osaa kyllä yhtään sanoa. Kokonais hintaa tulee varmaan saman verran, kuin Azub Maxin perusmallilla, mutta tässä on kalliimmat (mutta käytetyt) osat. Hermoja tämä projekti ei anakaan ole säästänyt. Yhtä odottamista, kun pitää kaikkia osia tilata ja taistelua tuon Avidin jarrun kanssa. Mutta ehkäpä saan tämän ennen talvea oikeasti ajokuntoon