Wacky kirjoitti:Ei tarvitse mitään edellä mainituista kun nykyisessä vaihtajassa on sopiva kiristys tarjolla jonka alle voi laittaa palan esim. alumiinia tai kovaa muovia jolla siirtää sitä hivenen ulommas jos kyse on muutamasta millistä.
Vilijami kirjoitti:Premnas kirjoitti:Ja jatkoa piisaa. Etuvaihtajaa en saanut ihan säädettyä kunnolla, tuntuu ettei mee tarpeeksi ulos kolmannella vaihteella kuitenkaan eli kai siihen kuitenkin joku pieni koroke pitää vaihtajan pannan alle sujauttaa.
Kitkavaihtaja. Varsinkaan etuvaihtajaksi ei kannata muuta harkitakaan.
Tässä kohtaa viljami puhuu nyt ihan puppua varsinkin maasto kyvykkäässä pyörässä jossa haluaa että vaihdot osuu kohdilleen joka kerta keskellä rynkytystä. Sama pätee kantapää vaihtoon. Toimii kyllä kivasti tiellä, mutta teeppä se epätasaisella pinnalla tarkasti ja nopeasti. Vaatii älyttömästi harjoittelua ennen kuin onnistuu ja silloinkin on epävarmaa.
Riku puhuu asiaa. Mulla oli kans aikanaan proto-maasturissa alumiinin paloilla sovitettu vanha 90-luvun maasturin etuvaihtaja paikalleen. Toimi sen aikaa kun sitä käytin.
Kyllä maastossa pitää vaihteiden vaihtua kun niin tarvitsee tehdä. Ainakin itselle sopiva kadenssi tilanteeseen on oleellinen onnistumisen ehto, oli kyseessä sitten kumpare tai pitkä nousu tai kivikko.
Etuvaihtaja lisää osaamisen tarvetta vaihtamisessa, varsinkin kun ollaan pienellä eturattaalla ja pakasta alkaa loppua skaala vauhdin kasvaessa, tai toisin päin eli nousu jatkuu ja ollaan isolla eturattaalla.
Kun kyseessä on jousittamaton nojakki, vaikkakin paksuilla renkailla, niin ketjut pysyy paremmin eturattaalla jos se on nk. narrow-wide -tyyppiä, ja etuvaihtajaa ei ole eikä sitä tarvita lainkaan.
Vaihteistoon saa nykyään skaalaa ihan riittävästi, minulla oli protossa 1x9 vaihteinen jossa pakassa skaalaa 11-40 hampaan verran, nykyisin suosikki on 11-vaihteinen ja 11-42. Eteen sitten omiin paukkuihin ja vauhtitavoitteisiin sopiva narrow-wide ketjuratas. Itse tykkään ovaaleista niillä kun rytmitys jotekin toimii paremmin ja vääntöä riittää nousuihin enemmän.