Siis... Saisko sen väännettyä hallitusti esim jollain tunkilla.. Jos virittelisit vaikka laskuista ja kuormaliinoista eräänlaisen kehän tunkin ja rungon ympärille..
Myötöraja on ylitetty eli entisenlaiseksi sitä ei ihan helpolla saa, etenkään kun sisäpuolelle ei pääse käsiksi.
Itse menisin siitä mistä aita on matalin eli hitsaamalla. Pyörä taitaa olla käyttäjälleen jokatapauksessa hieman alimitoitettu eli vimosen päälle korjauskin siirtää vain hajoamiskohtaa, mutta paikka näyttää siltikin paikalta.
Itse oikaisisin (ja olen oikonutkin) räikkäliinalla ja lankulla noin. Sitten kun on suora, niin voi miettiä vahvikkeita. Normaaliajoa kestää varmaan vahvistamattakin.
Ihmettelen muuten sitä, että etuhaarukka kesti, mutta runko vääntyi?
Mielestäni silloinkin kun pellistä muovataan putkea, ylittyy materiaalin myötöraja.
Juu ylittyy eikä se ole sinänsä haitallista. Päinvastaista palauttavaa liikettä vaan on liki mahdoton tehdä täysin samanlaisena ja painuman oikaisu putken kyljessä hitsaamatta tai pääsemättä taakse on jokseenkin mahdotonta. Toki jos vaurioitunut putki ei haittaa ja haetaan vaan samaa geometriaa pyörään, niin pelkkä oikaisu riittää. Silloin tosin riittää entistä pienempi oja vaurion uusimiseen
Itse oikaisisin (ja olen oikonutkin) räikkäliinalla ja lankulla noin. Sitten kun on suora, niin voi miettiä vahvikkeita. Normaaliajoa kestää varmaan vahvistamattakin.
Ihmettelen muuten sitä, että etuhaarukka kesti, mutta runko vääntyi?
Sen siitä saa, kun yrittää tehdä pyörän rungon suorista putkista, haluaa se itse tehdä mutkia käyräputkisen mukaan.
Tuo etuhaarukka ei taipunut, sillä runkoputkea taivutti lisäksi kuskin jalkojen paino kampipuomin kautta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No, jo tuli hieno. Miten tuo maalin sävykin osui noin kohdalleen.
Jäykkyyttä tuli pirusti lisää. Ota vielä kuva lopullisesta pyörästä, niin nähdään, miltä tuollainen loue-tyyppinen jäykkäri näyttää valmiissa pyörässä. Kerro myös, miten vaikutti ajo-ominaisuuksiin. Ainakin jarrutusjäykkyys nousi tuon takia merkittävästi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Harmittavasti vaan juuri kaikkein kriitisin kohta, eli liitos emäputkeenon täytynyt jättää hitsaamatta. Olisi rukoa suunnitellessa saaneet laittaa aavistuksen lisää mittaa emäputkelle, niin ei olisi laakerit niin liki saumoja.. Mutta erittäin hyvä idea tehdä kotelosta noin loiva, niin ei synny rasitushuippuja.runkoputkeen.
Vastaavalla idealla taidan vahvistaa SpecBiken triken penkin takana olevan putken.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
The old frame from 40x1 pipe but lightweight 2.1 kg, has been used by customers in Germany, Russia and Latvia for several years.
The new version will be from tube 45x1.5 but the weight increase to 3.33 kg.
Weight increase by 60%.
But strength increase 1.8 times. I hope this will be enough.